Af: Janken Varden

9. maj 2011

Livlig leg med grum historie

Guderne kommer til undsætning, når drabelige Perseus drager i kamp med det ene monster efter det andet. Og Asterions Hus formidler den svære historie på enkel og underholdende vis.

Hvordan fortælle en grim, grum og grusom historie – som oven i købet er ca. 2500 år gammel og foregår i et land langt væk – for de små helt ned til tre-årsalderen?

Se dét er, hvad Asterions Hus har sat sig for denne gang. Det driftige Hus, der holder til langt ude på det yderste forblæste næs af den københavnske ødemark, er ingenlunde ukendt med den græske mytologi: Trojanerkrigen og Minotaurus og Theseus har allerede været under kyndig behandling.

Turnerende danske børneteatre har – ikke altid med det største held, men dog! – gjort den scenografiske enkelhed til en velsignet dyd af nødvendighed. Less is more! Men sjældent har jeg set det så nedskrabet som her – en slidt gammel lænestol midt i klasserummet, dagslys gennem vinduerne, og en æske med en bog og et par små miniaturedukker.

Det viser sig så, at dét er mere end rigeligt, når de to garvede skuespillere, Basse Dam og Martin Ammundsen, skal fortælle og levendegøre den temmelig komplicerede historie.

Hos kong Akrisios får datteren Danaë besøg af ingen ringere end Zeus i form af en regn af guld. Resultatet bliver det smukke barn Perseus. Men Akrisios får skumle orakelspådomme at høre, så mor og barn bliver sat ud på havet i en kasse, og kommer i land hos kong Polydeukes på Serifos. Polydeukes vil hellere have moren end barnet, og Perseus (nu som ung mand) bliver sendt af sted for at hugge hovedet af gorgonen Medusa. Ha-ha, tænker Polydeukes, sådan bliver jeg kvit ham!

Det den rænkefulde Polydeukes ikke tager højde for, er at guder og nymfer og de tre eventyrlige graier med kun ét øje og én tand til deling, nærmest står i kø for at hjælpe den heltemodige Perseus. Og dermed går det som det skal: Medusas hoved skilles fra kroppen og ender i en sæk med stirrende dræberblik og slangehår og det hele. Og på vejen hjem reddes Andromeda og flere må bøde med livet og alt bliver fryd og gammen til sidst. Forvirret? Følg med i næste uge!

Fantasien og børnene til hjælp

Alt dette og mere til gestaltes af herrerne Dam (i mange roller) og Ammundsen (helten). Men sandelig trækkes børnene i de første par rækker med ind i handlingen som gode hjælpere, hvad der afstedkommer begejstrede hvin og højlydt heppen. Takket være dem bliver frygtløse Perseus udstyret med det nødvendige grej for at klare skærene.

Og det nødvendige grej? Sværd og skjold og hjelm og sko med vinger og alt hvad en rigtig helt bør have for at klare sig i denne verden fyldt med uhyrer – ja, det kan vi kun forestille os. Hvilket ikke er så svært når fiktionskontrakten er klar og Ammundsen mestrer mimens kunst. Til og med bliver det frygtelige monsterhoved levende for os når fantasien får de rigtige tangenter at spille på.

De to aktører magter – med både sjov og ballade og dramatik – at synliggøre historien. Basse Dam er den trygge, rolige fortæller – men se om han ikke også tager rollen som den vrinskende Pegasus i strakt arm og (noget nølende) partiet som skøn jomfru. Martin Ammundsen er smidig og bevægelig som altid og i suveræn kontakt med børnene.

For mig at se havde det unge publikum ingen problemer med at følge med i historien. Med spillernes gode hjælp kunne de åbenbart se det hele for sig – vildt, grusomt, spændende og sjovt. Med de rigtige aktører og en legende indgang til den græsselige fortælling kan det gøres præcist så enkelt.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.