Af

25. april 2021

Kritik: Den Røde Brochure er mere miskmask end overblik

Hans Nørregaard kritiserer det manglende overblik og det grafiske udtryk i den nyeste udgave af Den Røde Brochure:

”Det store overblik” 

Sådan lyder overskriften på artiklen i Teateravisen, omhandlende Repertoirekataloget med Teater for børn og unge, også kaldet Den Røde Brochure.

Hmmmmm…..

I faktaboksen kan man læse lidt historisk om udviklingen fra et A4-ark til det ”miskmask” vi ser nu i 2021-2022, og det er god læsning.

Når jeg bruger ordet ”miskmask”, så er det fordi jeg lige præcist savner overblikket, det er for mig at se et stort rod. Der er ingen linje i kataloget og rent grafisk er der ikke meget at råbe hurra for.

Der er f.eks. 38 sider med reklame for festivaler-skolescenekunst-kulturcrew-oplevelseskort/forventningskort-Teateroplevelser-samtale med børn og unge – Den Røde Brochure helt digitalt osv. 38 sider – og de gentages flere gange. Sikkert for at få puslespillet med teatrenes sider osv. til at gå op, men alligevel. Kunne de sider ikke bruges bedre?

Det er formodentlig teatrene selv, der får sat deres sider op, og det kan vel ikke være helt billigt, men det virker ikke som om der er en overordnet vejledning om rammer for siderne.

Der er mangfoldighed og spræl i mange af siderne, ikke altid på den gode måde. Jeg bliver meget forvirret når jeg bladrer i kataloget. Jeg har bladret i mange kataloger og har en vis erfaring med det, men hvad med de nye teateropkøbere, der skal holde rede i dette ”forvirringsbilledfarveladekombinationsroderi”.

Uden at fremhæve nogen er der dog enkelte teatre, der har en klar, enkel og tydelig opsætning af deres side.

Bjælken i bunden af alle sider kan jeg lide. Overskuelig og med de praktiske oplysninger som opkøberne har brug for. Kunne man ikke lave en tilsvarende bjælke øverst på siderne med teatrenes navne, mail osv.? Så ved man med det samme, hvilket teater man kikker på – som det er nu kan det på nogen af siderne virke som om man først lige skal ”Finde Holger”, før man ved hvad det er for et teater det handler om.

Hvordan beskrivelserne af forestillingerne med fotos og tegninger skal være, er selvfølgelig op til teatrene. Det er dem, der bruger penge på det, men en form for vejledning om en overordnet grafisk linje, det savner jeg. 

Nu er jeg ikke opkøber, men har set og brugt Den Røde Brochure siden 1977, altså gennem 44 år, så når jeg skriver dette lille indlæg, er det fordi jeg føler et vist medansvar for hvad vi som teatre præsenterer for vores opkøbere. Det bør blive meget bedre end det vi byder på her i 2021-2022.

Hvor er overblikket?

Så kære Teatercentrum og de ansvarshavende i redaktionen: Kunne I ikke fremadrettet se om ikke der er plads til forbedringer.

De varmeste hilsener

Hans Nørregaard – skuespiller/instruktør

***

Svar fra Henrik Køhler:

Kære Hans Nørregaard

Tak for dine kommentarer om Den Røde Brochure. Det er altid rart, når nogen forholder sig til vores arbejde, omend dine kommentarer er af mere kritisk karakter.

Når vi vælger ikke at lave en stram overordnet grafisk linje, så er det fordi vi mener, at det er vigtigt, at teatrene/producenterne selv kan bestemme hvordan, de vil fremstå grafisk og kunstnerisk. Dette giver naturligvis altid overvejelser om, hvorvidt kunstnerisk udtryk står i vejen for informativ annoncering, men det har vi valgt at lade være op til den enkelte annoncør, da vi tror producenterne bedst ved, hvad der virker for dem. 

Vi valgte dog for nogle år siden også at indføre en faktaboks om hver forestilling under annoncerne netop af hensyn til det overordnede overblik for formidlerne, ligesom vi har arbejdet med indekseringen af producenter og forestillinger, så man kan finde forestillinger efter aldersgrupper.

Vi ved, at formidlere har mange kriterier for deres søgning i Den Røde Brochure. Det kan være særlige præferencer i forhold til bestemte teatre eller forestillinger, men det kan også være alderskriterier. Nogle vælger bare at bladre i kataloget for at lade sig inspirere og her er det naturligvis vigtigt, at producenterne tænker sig godt om i forhold til hvordan de fremstår med deres annonce.

Du kalder det ”miskmask” og ”forvirringsbilledfarveladekombinationsroderi”. Jeg vil nok foretrække at kalde det mangfoldighed, ligesom den mangfoldighed vi hylder i vores branche.

Men vi vil naturligvis altid se om der er mulighed for forbedringer og tager gerne imod gode råd. En bjælke øverst er da også noget af det, vi har kigget på, men vi valgte at sætte en linje nederst i stedet med teatrets navn og webadresse. Vi tager gerne din ide til overvejelse igen.

De mange ”indskudssider” med vores egne annoncer er, ganske som du siger, fordi vi skal have puslespillet til at gå op med ønsker om at stå på en højre- eller venstreside. Antallet af disse sider vil vi allerhelst bringe så langt ned som muligt.

Henrik Køhler er direktør på Teatercentrum og Den Røde Brochures ansvarshavende 

Flere debatindlæg

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg