Af: Lone Sørensen

14. september 2008

Klassens brodne kar

Hvad kan konsekvensen være af et ekstremt urealistisk syn på sine gøremål? 'Super Hero' tager temaet under kærlig behandling i et hyperrealistisk scenario

At være ung er ofte ensbetydende med at være grænseoverskridende. For nutidens unge mere end nogensinde. Måske derfor omhandler mange ungdomsforestillinger ekstremer som følge af de uheldige mønstre, de ungdomsramte havner i ved hjælp af både venner og familie.

En form for bekendelsesgenre, hvor de krænger vrangen ud og enten forsones med deres fortid ved at gøre op med synderne og vise os det sørgelige resultat, eller må tage til takke med det, som er tilbage og blive retfærdigt straffet.

Klasselokalet som scene

Vi er bænket i et lille klasselokale. Scenografien er katederet og tavlen. Altså det vi enten dagligt oplever eller det syn vi husker fra vores skolegang. Gardinerne er nedrullede og et par enkelte lampe udgør noget, vi forbinder med teater.

Tais træder ind ad døren, som en anden rod, der kommer for sent i skole. På overfladen er Tais vild cool. Han er sjov, han styrer og ikke mindst; han tager den altid lidt længere ud end de andre. Men Tais rummer et andet dybere jeg end sit umiddelbart transcendente.

På retrospektiv vis optrævler Tais sin urosbetyngede adfærd fra børnehaven og frem. Den lasede gamle kontaktbog, som er den bog, der er skrevet mest i under hele hans skolegang, bliver hans vidnesbyrd.

Gennem grusomme mobbe historier og kæbetabende handlinger, blottes Tais’ fortid lag for lag og bag den barske fernis dukker heldigvis en overraskende kerne op. En følsom størrelse, der på eventyrlig vis har sejret, overlevet og kommet velfungerende ud på den anden side.

Enmandsteater

Rasmus Thorup Jensen går helt solo i biddet på historien i en naturalistisk tolkning af drengen, som måtte så meget ondt igennem. Hans figur er ekstrem og derfor bliver spillestilen til tider anmassende.

Men ‘Super Hero’ beskæftiger sig med et emne, der er heftigt ungdomsaktuelt. Hvilke værdier er det, unge måler sig efter i dag? Hvordan er det, de presser hinanden ned i roller med attituder, der dækker over andre og mere følsomme identiteter?

Så en forestillingen, der egner sig godt som debatoplæg omkring socialisering, empati, medmenneskelig adfærd og ikke mindst mobning.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.