Af: Henrik Lyding

15. december 2010

Jul i bjørneland

Sød, men lidt uforløst juleversion af eventyret om Guldlok og de tre bjørne.

Et venligt hoved kigger op over dekorationen, en stor julesæk bæres ind. I den gemmer sig eventyret om Guldlok og de tre bjørne, tilsat et fint, men ikke påtrængende anstrøg af jul.

Historien udspilles på tre smukke podier. Der er noget roligt og harmonisk, en nærmest japansk-inspireret enkelhed over scenebilledet med flader af rosa-violet og hvidt. Tilsvarende har dukkeføreren Alexander Moukhai et dejligt glimt i øjnene ud til publikum, fuld af forventning, mens han flytter rundt med den lille pige og de tre bjørne. Pigen, der skal ud til bedstemor i skoven med en kurv fuld af honningkager, men som farer vild i den store, kolde og mørke skov. Så opdager hun bjørnenes indbydende, men forladte hus og smutter ind.

Op af de tre podier dukker bjørnenes spisebord, tre stole og tre senge i forskellig størrelse. Det er her, det bliver rigtig sødt, når pigen prøver de forskellige stole og senge, mens hun spiser risengrøden og putter sig i Lillebjørns seng.

Også scenen med bjørnene er fin, ikke mindst fordi Mikkel Reenbergs klare og sjove fortællerstemme formår at variere og nuancere de enkelte figurer, så vi er helt på det rene med, hvem der er Bjørnefar Hugo, Bjørnemor Yvonne og Lillebjørn.

Flugt og stemning

Desuden fungerer teksten sprogligt fint til aldersgruppen – en rolig og ukompliceret historie med mange sjove gentagelser, lige som underlægningsmusikken skaber flugt og stemning.

Det kan ofte være en svær opgave at fastholde de 1,5-4-årige i 30 minutter, men det lykkes her. Og da det lille juletræ og nogle små pakker dukker frem af julemandens store sæk, er ungerne helt salige.

Set med voksenøjne er det bare lidt ærgerligt, at historien slutter så abrupt og uforløst. Hvad blev der af bedstemor – får hun aldrig sine honningkager – og hvad med mor derhjemme. Savner hun slet ikke sin lille pige? Der mangler en logisk krølle på den overordnede historie, lige som det havde løftet oplevelsen, hvis slutscenen med pigen og bjørnene ikke var endt så brat.

Pludselig er historien færdig, farvel og tak for i dag, siger Alexander Moukhai.

Nå, tænker vi. Lidt mere jul og en lidt bedre afrunding på eventyret havde klædt en ellers både sød og charmerende lille forestilling.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.