Af: Randi K. Pedersen

14. oktober 2024

Intens opdagelsesrejse

Glad Teater indtager Thorvaldsens Museum med 'Reflektor' og leverer ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.

Man kan møde verden på mange måder, og vi gør det ud fra vidt forskellige forudsætninger. I ’Reflektor’ er en lille flok rejsende på opdagelse i fremmed farvand. Lidt usikre og med en antydning af frygtsomhed i mødet med det ukendte, men fremfor alt med en opsøgende nysgerrighed efter, hvad der mon venter dem og os.

Vi kan nøjes med at se på uden at risikere andet end at blive konfronteret med vores egne fordomme om medmennesker med særlige udfordringer. Mens de generøst tilbyder en intens oplevelse af nærvær og overskud.

Det er svært at forestille sig noget mere storslået end Grand Hall på Thorvaldsens Museum, hvis tøndehvælvede loft løfter sig over buster, meterhøje statuer og to mægtige rytterstatuer. Men de pompøse omgivelser formår ikke at hamle op med fascinationen af det lyslevende danseteater, hvor fem skikkelser i flotte komfortable kostumer i sort, gråt og hvidt folder sig ud på det rigt mønstrede flisegulv.

Forinden er vi villigt fulgt i hælene på en af dem, når de fra hvert sit siderum vandrer mod spillestedet i den store sal. Når alle fem er samlet i en tilbagevendende tæt formation, kommenterer de ivrigt de spektakulære omgivelser. Det foregår med korte skarpe lyde, som i udtryksfuld styrke matcher koreografiens enkle klare former, som de medvirkende med imponerende præcision giver medrivende liv og mening.

Udtryksfulde attituder

Det er skønt og sjovt, når de går i gang med de indledende øvelser til at møde og udforske de fremmede. Håret bliver glattet, negle og eventuel dårlig ånde tjekket og tøjet børstet let med hånden for fnug, før det for alvor går løs. I første omgang bliver flokken dog ikke særlig venligt modtaget.

Stående på rad og række forsøger de at værge for sig mod en jævn regn af slag fra usynlige modstandere. En bliver nikket en heftig skalle, men derefter går det mere fredeligt for sig i et veldisponeret afvekslende forløb. På skift træder de medvirkende frem i rollen som de fremmede, som de andre gør deres bedste for at efterligne og følge i bestræbelserne på at forstå de nye omgivelser. Store bredt favnende armbevægelser afløses af afmålte trin og detaljer så bittesmå, at kun ansigtets muskler er i brug for at åbne munden på vid gab.

For hver ny erfaring med en fremmed fryser alle i stærke udtryksfulde attituder. Hvorefter de samles igen i kollektive tempofyldte og sikkert udførte optrin i tæt kontakt med hinanden og musikken, hvis forrygende smukke dybe klange og insisterende puls er et bærende element i forestillingen.

Det hele kulminerer i en afsluttende fejende og drejende solodans, der bekræfter, at man ikke behøver at have en sylfidekrop for at bevæge sig med ynde og lethed. Lige som Teater Glad med ’Reflektor’ ikke kun leverer godt teater, men også meget at reflektere over.

’Reflektor’ kan også spilles udendørs. Det giver de medvirkende mulighed for at henvende sig mere direkte til publikum, spejle deres bevægelser og drage dem med til forestillingens fælles spilleplads.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’