Af: Anne Middelboe Christensen

10. oktober 2024

Ingen vej uden om tragedien

Jan Overgaard Mogensen og Carl Martin Norén forløser fysisk flot den græske tragedie ’Antigone’ for teenagetilskuere.

De to mænd står over for hinanden på scenen. De slås med usynlige sværd. Tunge sværd til en tung vrede. De er brødre, og de kæmper på liv og død. Pludselig bøjer begge kroppe bøjer sig forover – de er begge to ramt. Samtidig. Og begge to dræbt.

Denne fysiske kampscene er virkelig godt løst i den nye ungdomsforestilling over den græske tragedie ’Antigone’. Et koreografisk øjeblik, der indrammer hele den forfærdelige situation med to brødre, der bliver dødeligt uvenner. Med skuespillerne Jan Overgaard Mogensen og Carl Martin Norén som brødrene i præcision og uheldsvanger symmetri.

I den gamle tragedie dræber Antigones to brødre hinanden. Men deres onkel kong Kreon befaler, at den ene af dem, Polyneikes, ikke må blive begravet, men skal ligge som et ådsel til skræk og advarsel for byens indbyggere. Derfra er tragedien uundgåelig…

Retten til at begrave sine søskende virker måske lidt mærkelig som et emne for en teaterforestilling for et dansk teenagepublikum i dag. Men det er ikke desto mindre kernen i den slagkraftige forestilling ’Antigone’, der er skabt som en co-produktion mellem Signe Kærup Dahl og teatret ZeBU på Amager.

Perfekt til oldævlslærere

Sofokles navn står godt nok ikke på plakaten. Men man må formode, at denne ’Antigone’ er baseret på Sofokles’ tragedie fra omkring 440 f.kr.  Bearbejdelsen af Signe Kærup Dahl og Jan Overgaard Mogensen er i hvert en ferm gengivelse af tragedien, perfekt til oldævlslærere og deres gymnasieelever. Men her kogt ind til effektive replikudvekslinger for to skuespillere i mange roller i Anne Nymarks dramaturgi – suppleret af en kommenterende musiker.

Dramaet foregår i en stilren og forenklet scenografi med en forhøjet pult i midten og et gardin bagved. Selve scenen er en gulvfirkant med to små skamler foran, belyst i mange farver. Omme bag pulten står musikeren Marie Rørbæk og lader sin elektroniske musik boble frem mod tragediens vendepunkt. Her synger hun også fint sine sange, der kommenterer på handlingen. Det virker dog lidt underligt, at hendes sange nærmest kun er tale til musik, altså uden rim og hørbare versefødder. Der er i hvert fald langt fra disse sange til den græske tragedies metrik og ’jamber’.

Touch af teatersport

Der er til gengæld god fremdrift i iscenesættelsen af Jørgen Carlslund. Han har ramt en klar, fysisk spillestil, hvor den krigeriske historie fortælles med enkle virkemidler og med et touch af teatersport. Skuespillerne er ens klædt i hvide jakkesæt, der fint forandrer udtryk, når ærmernes manchetter flippes op, eller når der pludselig klaskes militærordner hen over brystet, så tøjet forvandler sig til uniformer. Det er yderst effektfuldt.

Selve teksten flyder bedst i replikkerne, der også peppes op med forklarende kommentarer undervejs. Den foredragsagtige indledning dog nok ville få større dramatisk virkning, hvis den blev indskrevet som del af replikkerne. Men de to skuespillere indhenter flot teenagernes opmærksomhed undervejs.

Jan Overgaard Mogensen spiller kong Kreon med alle patriarkens klichéer og en tilkæmpet ro i sin magthaverkrop. Han holder fast i herskerens selvtilfredse logik med en stædighed, som tankevækkende nok ikke ligger langt fra, hvad man i øjeblikket oplever i USA hos Donald Trump. Når denne kong Kreon endelig bliver i tvivl om sin egen dømmekraft, og hans begynder at udtrykke ydmyghed, er det i hvert fald alt for sent…

Komisk kropssprog

Carl Martin Norén har en frisk energi, men også en blidhed over sig. Han spiller den blinde seer Teiresias med et nuanceret ansigt, der detaljeret udtrykker alt det, han spår om. I andre scener spiller han med et komisk kropssprog, når han har rollen som en nervøs livvagt, der skal komme med dårligt nyt til kongen. Og så finder han endda også en sej stædighed og en modig vrede i sit kropssprog i rollen som Antigone.

Det lykkes i det hele taget disse to skuespillere som makkerpar at puste liv den græske tragedie, så den bliver nærværende, både for unge og for voksne. Spændingen stiger hen mod den barske slutning. For der er ingen vej udenom: ’Antigone’ er en tragedie, og tragedier ender grumt. I sidste scene af denne ’Antigone’ mærker man som tilskuer virkelig det hjerteskærende i tragedien. Altså de stærke følelser af ’frygt og medlidenhed’, som Aristoteles definerede som tragediens mål.

Det er godt gået.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’