Af: Janken Varden

30. maj 2016

Hvad sker der bag gardinet?

Teater Amorph aflægger visitter i folks privatliv i en spillemæssigt krævende og anderledes ramme. Det bliver ikke pinligt, men heller ikke særlig sjovt.

Teater Amorphe adskiller sig fra andre kompagnier først og fremmest ved valg af spillested(er). De to spillere befinder sig nemlig indendørs bag vinduet, mens vi i 'salen' sidder ude i gaden og kigger ind. Sådan set er titlen velvalgt.

Vi titter ind i andres liv og kender den halvhjertede dårlige samvittighed ved at smugkigge ind til dem i stueetagen, der ser fjernsyn eller sidder og læser eller leger med børnene eller hvad de nu gør, når vi passerer på fortovet udenfor.

Gardinernes tale

Min første mulighed for at se amorphernes forestilling på festivalen i Frederiksberg blev besværet af et silende regnvejr. De havde rigtignok sat standere med paraplyer frem og tørret de par bænke ihærdigt af, der var sat frem, men alle paraplyer var optaget og i brug, da jeg nåede frem.

Næste dag var det imidlertid klart, om ikke varmt, og bænkene var fuldt besat af et publikum i en uvant, men spændende position.

Smuk guitarmusik høres, og to piger i smagfuldt gråt tøj trykker deres næser derindefra mod ruten. Som ville de demonstrere deres nysgerrighed – som om de var de impertinente tilskuere og vi de uforvarende statister i en ukendt forestilling.

Men vinduet åbnes, og en mangfoldighed af gardiner giver indikationer om, hvem der bor der. Først en kvinde i træningstøj, hvis morgengymnastik ville tage livet af de fleste. Sjov dukke, sjov figur, sjov idé.

Scenen/vinduet er under ustandselig forvandling. Foran røvballegardinerne fremstår en herre i slips og hvid skjorte, foran de blå silkegardiner lytter vi til haremsmusik, som skifter til Django Reinhardts guitar, mens de hverdagsagtige køkkengardiner trækkes frem.

Her ser vi en ældre herre læse morgenavisen. Som fruen så kaster sig over og kampen opstår – først om avisen, så om iPaden.

En ung mand gør sig lækker på finurlig vis, fitnessdamen fråser i forbudte chips og viser bulimiske tendenser, et par nydelige nøgne dameben barberes, mangt og meget foregår der, både foran og bagved gardinerne. Og gardinerne skifter mellem alle slags rum:  Køkken, badeværelse, børnekammer. Der bor mange slags mennesker bagved mange slags gardiner – og ikke kun dukker – de to medvirkende er selv aktive medlemmer af persongalleriet.

Form og indhold

Teater Amorphe har altså fundet en form, en spillemæssig ramme, som nok er ulig andres, men som også er uhyre krævende.

For hvad skal indholdet være? Hvordan komme ud over det lidt løjerlige og halvparodiske, ud over det illustrerende og banale, ud over det almindelige dukketeater?

Og er det, vi ser, et blik ind i personernes privatliv? Eller kun ment som en udstilling af nogle mere eller mindre sjove eksistenser?

Ideen med de skiftende gardiner som betegnende bagtæpper er god, men jeg er overbevist om at den kan bringes videre: Tæpperne kan blive mere fortællende, ironiske, eller overraskende.

Og jeg tror, at selve grundideen kan udvikles, hvis den får tilført mere substans, mere levet liv. Amorphes forestilling har nu et præg af ulige stillbilleder, små numre, ikke af reelle situationer eller historier – bortset fra den flotte fitness-dukkes bulimi.

Det kan også være, at ideen fra Karen Monrad og Henriette Aarups side kun er i sin vorden. Så hvordan gå videre? Måske ved at invitere flere ind, så flere vinduer åbnes og et samspil kan opstå mellem lejlighederne?

Men jeg må også indrømme, at jeg føler et vist ubehag ved selve ideen om at smugkigge ind i andres privatliv. Det skal være både tankevækkende og underholdende og sjovt for at man ikke skal føle sig som et hemmeligt overvågningskamera.

Jeg minder om 'Das Leben der Anderen'. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.