Af: Janken Varden

21. november 2012

Hjerteproblemer i bageriet

En juleforestilling for de mindste lige efter bogen. Hyggelig, ganske charmerende, vel udført og morsom.

Det er utroligt, hvordan den ene juleforestilling ligner den anden. Alle er fortravlede og julen står lige for døren og intet mindre end et mirakel kan redde den. Men miraklerne indtræffer jævnligt, og det er næsten altid nissen der sørger for det, og så kan lysene tændes og julen begynde.

Bagerjomfruen Petruska virker lidt mere velorganiseret end så mange andre, og så har hun en håropsats, som kræver både ro, tid og ordenssans. Men når The Latin Lover – Django – kommer ind i bageriet og bestiller et stort julehjerte, får Petruskas hjerte hikke, og forelskelsen er ikke til at standse. Vel – hun er måske let til falds, men bage – det kan hun. Django skal få det flotteste peberkage-julehjerte, hun kan præstere!

Problemet er bare, at Django er cirkusdirektør og dyretæmmer, og med ham følger udbryderrotten Houdini. En rigtig uopdragen rotte, sulten på peberkager og fuld af rævestreger.

Et hyggeligt bageri

Det er ellers et smukt lille bageri, med kunstfærdigt udsmykkede kager, og med fine røde æsker og pakker og hylder og en moderne bagerovn. På væggen hænger et billede, et mygt relief med den sødeste lille nisse og en dejlig stjernehimmel. Og nissen kan mere end bare at sidde og pynte under stjernehimmelen! Han er vist heller ikke fri for rævestreger.

Men altså – julehjertet til Django! Petruska har problemer med æsker, der har det med at falde på gulvet ganske af sig selv (stor jubel blandt publikum), men jonglerer ellers flot og kage-bage-vant med ingredienserne. Det er bare det, at udbryderrotten lever op til sit navn og dukker op overalt, indstillet på løjer og fiksfakserier, så Petruska får store problemer med at bage lige præcis den kage, hun mener, at Django skal have.

Magiske ting sker, sukkerkringler forsvinder, lys kommer og går til en skummel basgang à la Pink Panter og jazz-trommer, Petruska bliver både forvirret og fortvivlet, men prøver til det sidste. Og selvfølgelig: Miraklet sker – gæt hvem der står for det! – og Django får sin flotte kage. Og så bliver der dans og kærlighed i bageriet.

Engageret publikum

Camille i Dali er godt hjemme i sit bageri og kommer hurtigt på talefod med børnene. Hun er alene med alle sine dukker, hvilket afstedkommer nogle huller i forestillingen ind i mellem, men musikken dækker over det meste. Og publikum lader sig begejstre og let rive med af alt det mystiske, der sker, og ikke mindst af Petruskas fortvivlede forsøg på at holde sammen på ingredienser og pakker og ovnen, der ryger.

Den erfarne instruktør, Niels Grønne, sørger stort set for en balance mellem højdepunkter og småsnak – et par langtrukne momenter bliver der dog (begravelsesmarchen for det brændte hjerte og den afsluttende dans). Men – og den går vel mest ind hos de voksne – jeg er svag for selve ideen om en udbryderrotte kaldet Houdini.

Alt i alt er dette en forestilling om hvilken man siger: ’Det var da en sød lille forestilling’. Ikke specielt original, men – sød.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.