Af: Søren K. Kløft

21. maj 2011

Hello, what can I do for you?

ASSITEJ’s 17. verdenskongres og scenekunstfestival indtager København og Malmø i disse dage. På begge sider af Øresund har en støt voksende gruppe af ildsjæle på kongressens to sekretariater arbejdet hårdt på at få alt til at klappe. Men de gør det ikke alene. En lille hær af frivillige har de seneste dage indtaget kontorerne, og de kommende dage kommer der flere…

Det kan være risikabelt at stikke næsen inden for på verdenskongressens sekretariat i København i disse dage – man risikerer at blive sat i arbejde øjeblikkeligt!

Det sker da også for børneteateravisen.dk’s udsendte, da jeg dukker op i det let kaotiske kontorlandskab for at indfange lidt stemningsbilleder med blok og kamera.

Men sådan går det, når man befinder sig på opløbsstrækningen til en så stor begivenhed som en verdenskongres; alle ledige hænder kommer lynhurtigt på arbejde, og snart står jeg med hovedet i en papkasse i kælderen og leder efter ekstra plastlommer til ID-kort. Og jeg gør det skam med glæde, men jeg får da også tid til at få nogle indtryk med… både på blokken og i kameraet.

Duft af plastik og foretagsomhed

Et lokale er indrettet til pakkecentral, og her blander duften af pap, plastik og sved sig med lyden af højrøstet snakken og grinen. Her arbejder bl.a. argentinske Martina og amerikanske Abra med at få styr på de mange forudbestilte billetter – alle skal fordeles i de rette kuverter og i de specialfremstillede lærredstasker med festivallogo på, og der er knapt tid til et opstillet billede:

»Skal vi stå her? Og skal vi også se ud som om, vi laver noget?« griner Abra og poserer rutineret sammen med Martina.

Over ved et andet bord sidder indiske Sucharita stille og sorterer navneskilte for alle de mange tilmeldte frivillige, mens Sonia fra Rwanda ordner nogle af de over 850 tilmeldte delegeredes ID-kort sammen med Sofia fra Cameroun. Jo, det ér jo verdenskongres, og hele verden har i den grad slået lejr i København i disse dage.

Når det globale og lokale blandes

Midt i det hele, på gulvet og med sin iPhone i konstant beredskabsstilling, står Agnete Krabbe, som er frivilligkoordinator på verdenskongressen.

Agnete har næsten svar på alt, og den måde, hvorpå de frivillige stimler sammen om hende, når hun dukker op, antyder, at Agnete er en vigtig person, når der skal trækkes i de rigtige tråde. Det ser ud til at gå strygende, og nogle gode svar får jeg i hvert ud af hende:

»Det er superfedt at være en del af en så stor ting og se det hele fungere og falde på plads. Og det er også en god følelse at se så mange unge mennesker kaste sig over opgaverne med så stor energi,« fortæller Agnete.

»De fleste af dem, som du ser i dag på sekretariatet, er ASSITEJ Interns – altså praktikanter, som kommer fra hele verden og som har en eller anden tilknytning til de professionelle teaterorganisationer i deres hjemlande. De får ikke løn, men deres ophold og forplejning bliver betalt.«

Men verdenskongressen samarbejder også lokalt med bl.a. Copenhagen Volunteers, hvorfra der er rekrutteret 86 af de i alt 130 personer, som i de følgende dage skal løse alle mulige opgaver som f.eks. billetsalg og -tjek, oprydning, turistrundvisninger, kørsel til og fra lufthavnen, dørvagter og… pakkeopgaver som det, der foregår omkring os, mens vi står og snakker.

»Jeg har faktisk ladet mig fortælle, at verdenskongressen uden sammenligning er den største event, som Copenhagen Volunteers har været involveret i, siden de startede deres arbejde, og vi er da stolte af at kunne være med til at sætte sådan en rekord,« siger Agnete Krabbe.

Stadig brug for frivillige

Copenhagen Volunteers er et frivilligkorps, der ser sig selv som et led i bestræbelserne på at gøre hovedstaden i stand til på kvalificeret vis at håndtere store internationale begivenheder, hvor en koordineret indsats af frivilligt arbejde er en vigtig bestanddel af det samlede arrangement.

Men dette er jo kun på København-siden af kongressen. I Malmø opererer kongressen ligeledes med et ikke ubetydeligt antal frivillige, som for en stor dels vedkommende er blevet rekrutteret fra de lokale skoler.

Agnete er svær at holde på, men jeg når dog lige at få en sidste vigtig ting ned på blokken:

»Husk at skrive, at jeg faktisk stadig har huller i mine frivilligvagtskemaer, så hvis du kender nogen, så…,« når hun at sige, inden hun suser videre, nu i retning af Odd Fellow Palæet i hjertet af København, hvor verdenskongressen har hovedkvarter de næste ti dage.

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere