Af: Morten Hede

27. marts 2017

Har du chattet med dit barn i dag?

’Welcome to the internet’ er farverigt, komisk og informativt teater om at være ung på nettet.

Teateriet Apropos og Filuren byder ungdommen velkommen til den digitale tidsalder i forestillingen ’Welcome to the Internet’ hos Filuren i Musikhuset Aarhus.

I pangfarvede heldragter og med kulørte parykker tager Marie Marschner, Steffen Nielsen og Daniel Bevensee os med på en guidet tur igennem det uendelige internet-univers.

En særdeles informativ, rørende og velspillet forestilling med en crazy-komisk æstetik. Konceptuelt måske lige rigeligt inspireret af forestillingen ’On/Off’ på Aarhus Teater (2015), hvor både Marie Marschner og Steffen Nielsen var medvirkende.

Men alt andet lige rammer ’Welcome to the Internet’ sin målgruppe med en relevant og aktuel problemstilling, uden at det formidles med fløjlsbuks og hornbrille.

Det farlige internet

Hvad betyder det, når din bedste ven ikke længere liker dine opslag på Facebook? På internettet omformes vores følelser til bits og bytes. Forestillingen maler et realistisk billede af internettets påvirkning i vores liv – ikke mindst når det sættes i forbindelse med en teenagers følelsesliv.

For en intim video, der blev lavet i sjov, kan hurtigt spredes til en hel skole. Og en kontrakt, som man indgår med en webshop, fordi man vil købe deres varer, er jo også bare en firkant, man skal sætte et kryds i.

Men der er ikke noget farligt ved internettet, siger dramatikeren Brian Wind-Hansen i ’Welcome to the Internet’. Ligesom med en hammer, så er det ikke redskabet, der er farligt, men den, der har redskabet i hånden, der kan have onde hensigter. Den analogi giver vel mening for de fleste.

Og social media, trolling og instant messaging er kommet for at blive – og hvis vi ikke lader os skræmme af udfordringerne, kan vi med tiden nøjes med at nyde godt af mulighederne.

Formidling i øjenhøjde

Internettet er rammen omkring ’Welcome to the Internet’, som mest af alt handler om nogle unge skolekammerater. To af dem er veninder, og de er begge vilde med den samme dreng fra klassen. Klassisk trekantsdrama i en pubertetsalder-version.

Vi møder hovedpersonen Emma (Steffen Nielsen) – en følsom og helt almindelig pige, der pludseligt udstilles på Snapchat af både veninden og drømmefyren.

Og vi møder også Palle – en gut fra publikum, der trækkes med på scenen. Palle vil så gerne være alene i verden, men der er hele tiden opmærksomhed på ham, som hvis man gik rundt med 1000 mennesker i lommen.

De tre rejseguider er fortællere igennem forestillingen. Indimellem underviser de også – både de unge og de unges forældre. Fordi mor og far skal også lære, hvordan man er forælder på Facebook.

’Welcome to the internet’ kombinerer altså lærerigt materiale, der lige så vel kunne høres i et klasselokale, med både komiske fortællegreb og skræmmende intense indslag.

Episke scenekunstnere

De tre skuespillere er udtryksfulde og sensitive på samme tid. De skifter imellem de komiske, seksuelle og informative scener, og de bibeholder samtidig troværdigheden i deres karakterer. Ikke mindst er Steffen Nielsen skarp i sine karakterskift, og han spiller Emma med så stor følsomhed, at det sitrer i publikum.

Manuskriptet af Brian Wind-Hansen er humoristisk og naturlig i sin kommunikation med aldersgruppen. Det episke, som han og instruktøren Rasmus Ask, for tiden dyrker i deres samarbejder med Teatret Møllen, får gode vilkår i denne forestilling. De episke greb er naturlige og velfungerende.

Måske er pangfarverne og de crazy-komiske rekvisitter udtryk for et behov for at børste den støvede æstetik, som kendetegner Teatret Møllen, af sig. I hvert fald er farverne og den oppustelige kæmpe-banan ikke i sig selv en kvalitet i forestillingen.

Rent visuelt er pangfarverne til gengæld stærke sammen med det scenografiske design af Rebekka Bentzen. Scenografien kunne meget vel udtrykke, hvordan internettet ser ud indefra; sanseligt, stimulerende og alligevel ufølsomt.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.