Af: Randi K. Pedersen

24. juni 2013

Halvfærdigt performance-projekt

Dans, musik og fortælling stritter i hver sin retning i 'Gaven', som løser børns problemer med manglende voksentid med lidt magi og trylleri.

Børnefamilierne lider under mangel på tid. Forældrene har dårlig samvittighed, og ungerne savner far og mor. Emnet tages op i 'Gaven', hvor levende musik, fortælling og dans siges at gå op i en højere enhed.

Det er desværre langt fra tilfældet. Musiker og performer udtrykker sig på vidt forskellige måder, mens den konkrete fortælling tabes på gulvet med et brag.  

Det er en skam, for historien om Elvira og Thomas, der kæmper mod en slem og farlig tidsrøver, er som udgangspunkt sød og underholdende. Men både form og indhold kører af sporet.

Marit Boe Nielsen er ikke nogen dårlig fortæller, og June Beltoft kan både spille og synge. Men der er ingen replikker til at holde spillet i gang, og hvis målet er et sanseligt, magisk teater, så opnås det ikke ved at flagre rundt på gulvet og fortælle i en lang køre.  

Nogle hvide troldsmandsagtige gevandter gør ikke noget godt for dansens bidrag til historien. De store ensformige bølgebevægelser udtrykker ikke rigtig noget – og da slet ikke noget magisk – der kan kobles til børns oplevelse af, at deres forældre har for travlt. Desuden er forældrene nogle monstre, der lyder til kun at være optaget af sig selv. Se dem gør vi ikke.

Det kan gøre det svært for målgruppen at spejle deres egen virkelighed i det, der foregår i forestillingen. Selv om mange børn nok vil nikke genkendende til morgenstress og halløj, når Thomas og Elvira skal skynde sig i skole. Desværre er det heller ikke kun på teatret, at børn  ikke bliver hentet, når SFO’en lukker. Så de lige som Thomas må overnatte hos en kammerat.

Ufrivillig komik

Det viser sig nu at være temmelig heldigt, for så kan Elvira og Thomas sammen slås mod tidsrøveren, der tager deres forældre fra dem. Elvira har fået en tryllestav som gave af en stor glad drage med store øjne og et stort hjerte. Med staven kan Elvira stoppe det, hun er bange for. Og da Thomas udrustes med et tryllesværd, er de to børn klar til kamp – omend kun i fortælleform.

Det er ikke særlig dramatisk. Det er det heller ikke, når en kande vand og et fad pludselig skal illudere rislende vandløb. Så er det ikke fantasien, men sansen for ufrivillig komik, der bliver pirret. Her kunne en instruktør have gjort gavn.

Det er værre med forestilingens nemme løsning på et for børn dybt alvorligt emne som den manglende voksentid: Stik dem en drøm, en tryllestav og et tryllesværd, så klarer børnene  nok de voksnes forjagede liv.

Gid det var så vel, men problemet med manglende tid forsvinder ikke med et trylleslag. Det kræver voksen indsigt og voksne løsninger. Set i det perspektiv appellerer 'Gaven' mere til forældrene end til deres børn.

Som indledning til forestillingen oplyste Ensemble Tiram, at de var ved at udvikle deres stil. Det er selvfølgelig helt i orden, at et teater vil udvikle sig og prøve ting af på et publikum. Men det er absolut ikke i orden, at børns teateroplevelser uforvarende bliver en del af et halvfærdigt performance-projekt med en meget uklar målgruppe. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.