Af: Kirsten Dahl

26. april 2024

Græsstrålogik og gavnlige træsko

Skæve logikker, selvopfundne ord, to elskelige mus og et par dansebalstyriske træsko er fine kvaliteter i Olsens Teaters ’Trip Trap Træsko’, hvis bastante træfigurer dog bliver ført med begrænset musikalitet.

Hvad handler ’Trip Trap Træsko’ om? Faktisk mange ting. Forestillingen handler om en kylling, der med det samme og helt uden forbehold siger ja til at hjælpe sin mor med at gøre rent i hønsehuset.

Den handler nu også – og lige så meget – om, at kyllingen siger ja, fordi den føler sig stor. Den er stolt over at blive spurgt og den føler sig klar til opgaven. Den handler tillige om, at man alligevel har meget at lære. At man nogle gange behøver hjælp fra andre for at løfte en opgave, som man i første omgang anså sig fuldstændig moden til. Den peger også på, at der findes andre logikker, end sædvanens “retvendte”.

Skæve logikker

Det sidstnævnte er en stor charme ved forestillingen. Kyllingen tror for eksempel, at kildevand springer opad, så den bare kan vende sin spand på hovedet, så bliver den fyldt. Og endelig som en ting, der er lidt i familie med bruddet på den logiske tænkning, er det forestillingens udsagn, at alt kan lade sig gøre, bare man har træsko på. Røde træsko.

“Med træsko på er det ingen sag” siger kyllingen til slut efter at have taget en svingom med den pige, der gævt giver kyllingen en lektion i kildespring og sørger for, at den får fyldt sin spand – nu kyllingen, som pigen siger ”har et hjerte af guld”, fordi kyllingen vander jorden med det regnvand den først samler op i sin spand, så både firkløver, kornaks med mere vokser op.

Olsens Teater er træfigurteater. Det er Erik Olsen, som diskret klædt helt i sort tøj fører fugle, dyr og andre objekter, der alle er kolorerede i matchende og harmoniske farveskalaer, rundt på en meget lille manege. De er alle skåret i træ og har et ret massivt udseende og en tung lyd, når de bastant bliver flyttet rundt på scenen eller som kyllingen og dens hønemor slår over- og undernæbet sammen. Så lyder der et gedigent klask. Vi er langt fra et tyst og sfærisk dukkeanimationsunivers. De medvirkende fugle og dyr bliver for det meste ikke poetisk levendegjort af Erik Olsen.

En skøn muse-duo 

Det poetiske – det legende og fantasien – ligger et andet sted. Det ligger i historiens komponenter. I fortællingens ordvalg – fx de selvopdigtede ord som ”ost, pølse og sovetilmiddagsluft”. I den ”tankeflugt” og meddigten, som de mange rim, der er i såvel fortælleteksten som i de lystige sange, kan afstedkomme. I fortællingens små finurligheder: De to medvirkende mus har eksempelvis en indbyrdes herlig jargon. Små korte ordvekslinger, som træder humoristisk frem i den måde, hvorpå de er ordnet.

De to mus er åbenlyst et makkerpar, der tæt forbundne går til livet på deres helt egen systematiske og altid samme måde – de hører, lugter og ser. Det oplever vi i den måde, hvorpå de opsporer det nys opspirede strå og bagefter forundringsfyldt omtaler det som først det højeste, så det længste og til sidst det tungeste strå, de nogensinde har oplevet – alt efter om strået står op, ligger ned eller en af musene sidder oven på det og bliver løftet afsted af den anden mus.

Her skal der ikke andet til end to massive lidt trekantede mus med små læderører og et lyst træ-strå med runde kerner øverst oppe til – og så selvfølgelig teksten samt en muse-dukke-føring, der er sød, fordi musene placerer sig sjovt ovenpå hinanden i flere situationer. I den boldgade er der også noget skønt på spil, når kyllingen mod slutningen danser med pigen – det fine er den måde hvorpå kyllingens røde træsko (der er hængslet på kyllingens ben) snurrer balstyrisk vildt rundt i luften, når kyllingen danser.

De to steder opstår der et fantasifuldt og overraskelsesfyldt liv i dukke-føringsspillet, som forestillingen kunne vinde ved at have flere af. Ligesom de to scener er kendetegnet ved, at den hårde ikke-musikalske lyd af trædukkerne ikke dominerer.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’