Af: Morten Hede

12. juni 2021

’Fru Strid’ er mere Stridsk end strid

De legende rim og remser a la Halfdan Rasmussen og Jakob Martin Strid bliver en forestilling i sig selv i Parkteatrets ’Fru Strid’.

Fru Strid er et brokkehoved, som kan få alle omkring sig til at opgive ævred. I butikken kører hun en finger hen over øverste hylde for at tjekke for støv. For købmanden oplæser hun det konkurrerende supermarkeds skarpe – og meget billigere – fødselsdagstilbud. Og fuglene i parken tilbyder hun kun et stykke knækbrød, som hun selv hapser lige for næbbet af dem.

’De skulle passe deres skole, skulle de,’ råber hun til børnene, der ustandseligt driller hende.

Forfatter og illustrator Mette Brahm Lauritsens børnebog ’Fru Strid’ fra 2001 handler om at smile til verden og få et smil igen. Den handler også om, hvordan kærlige følelser pludselig kan få alting til at blomstre.

Hun ender nemlig lidt uventet hos optikeren, som giver hende et sæt nye brilller og et anderledes blik på tilværelsen. Og pludselig er ungernes drillerier og bagerens dyre kyskager det rene barnemad for frejdige Fru Strid.

Ikke så strid

Og som sådan er historien også meget sød. Man ser for sig, hvordan en støvet og stramtandet madamme med tilknappet skjorte og knold i nakken stavrer rundt i byen og skælder ud, indtil hun møder manden, der kan se igennem hendes hårde ydre. Desværre er det ikke den Fru Strid, vi møder på Parkteatret.

For skuespiller Karen Nielsen formår ikke rigtigt at gøre vores hovedperson så strid, at vi oplever en udvikling fra begyndelse til slutning. Hun er tværtimod både munter, sød og charmerende – ja, faktisk temmelig elskelig.

Måske har man fokuseret på, at Fru Strid trods alt skal være sympatisk, og det er selvfølgelig også vigtigt, hvis vi skal interessere os for vores hovedpersons lykke. Men hvis den grimme ælling er lige så nuttet som alle de andre ællinger i andegården, så går historien ligesom tabt.

Rim og rytmer

Den uskarpe dramaturgi bliver dog en mindre bagatel i den i øvrigt hyggelige og musikalske forestilling. Manuskriptet, der er skabt ud fra Mette Brahm Lauritsens bog, indeholder en hob af rim og remser, der giver associationer til både Halfdan Rasmussen og Jakob Martin Strid. Og det bliver en hel forestilling i sig selv at høre, hvordan teksten leger med ordene.

Henrik Andersen bidrager til rimene med skønne kompositioner, der genremæssigt spænder fra guitarfortolkninger af drillemelodien ’Avra for Laura’ til human beatboxing og et mini-stompnummer.

Også Karen Nielsen er godt med musikalsk, når hendes replikker bliver et rytmisk beat sammen med Andersens guitar.

Parkteatret formår altså at skabe en både sjov og stemningsfuld forestilling, der trods dramaturgisk uklarhed i karaktererne fortæller os en historie om at turde åbne sit hjerte for de lyse sider af tilværelsen. 

Og dén historie forstår såvel pensionisterne som deres børnebørn i Parkteatret denne torsdag eftermiddag.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.