Af: Randi K. Pedersen

30. juni 2017

Fredelig sameksistens

Forestillingen om et venskab på tværs af kontinenter og kulturer har skiftet teater. Det er 'Månen over Baobabtræet' ikke blevet ringere af.

For fire år siden skabte Hanne Trolle forestillingen om danske Anders, der giver sin cykel til afrikanske Malaika, til sit eget Månegøgl.

Teatret, der har givet de små mange store oplevelser, er nu lukket, men Teater Lille Hest har taget 'Månen over Baobabtræet' til sig, og det er forestillingen ikke blevet ringere af. Det er, som om der er blevet mere albuerum til den kønne kaffebrune scenografi med det store baobabtræ, og med to dukkeførere blomstrer spillet mellem de charmerende dukker.

Den allersødeste er lille Malaika med slaskearme og -ben og sorte proptrækkerkrøller. Det er også hende, der er hovedpersonen i det underholdende lærestykke om at hjælpe Afrika og hinanden og holde ud for at nå sit mål.

Men handlingen tager afsæt i Anders fødselsdag hjemme i Danmark. Han får en ny cykel og et kort med teksten 'Giv en høne til Afrika'. Anders’ forældre har besluttet at give et helt år af deres arbejdskraft til Afrika. Derfor står en kuffert klar til afgang, og Anders følger med. 

Forestillingen er ikke bange for at fyre slogans af som 'En høne i haven giver mad i maven', og det er ikke løgn. Det erfarer publikum, da Malaikas landsby modtager en kasse med en høne, der er kanongod til at lægge æg.

Det er ikke vildt originalt, men det er en del af en virkelighed, som kan være med til at tegne danske børns billede af dagens Afrika. Til gengæld er det lovlig firkantet, at lille Malaika 'må gøre sig stærk' for at klare de hårde fattige livsvilkår. Det fremgår så klart og tydeligt, at ord er overflødige.

En cykel for en tand

Men det synes Malaikas mor selvfølgelig ikke. Hun er en menneskestor, fin dukke, som sidder fast på Line Skytte, der lige som Marius Bjerre Hansen er en diskret, men fint fortællende dukkefører.

Moren, der er klædt i farverige afrikanske gevandter, har et spædbarn i bæresvøb, og hun har brug for sin datters hjælp til at hente vand. Sønnerne går i skole – et lille bitte dukketeater, så de er fritaget!

Malaika vil også gerne gå i skole. Det er hendes højeste ønske. Men det tager flere timer at hente vandet, så der er ikke tid til skolegang. En dag falder hun i søvn undervejs. Det giver anledning til spas og komik, for hun bliver vækket af sin legekammerat, en læspende slange. Den forsvinder dog i en fart, da en mjavende leopardunge dukker op og havner i toppen af baobabtræet. Ungen har kun en tand, og den er eftertragtet.

Den tand får Malaika, og så er hendes lykke gjort. Hun møder søde Anders med det glatte platinblonde hår og får en tur på hans cykel. Da Anders tilbyder hende at låne cyklen til at hente vand, udvikler historien sig både handlingsmæssigt og scenisk. Nu kan Malaika nå at komme i skole, og Anders får mødt Afrikas vilde dyr midt om natten. Til sidst bytter de, så Malaika får cyklen og Anders leopardungens tand.   

'Månen over baobabtræet' handler nemlig også om et fint og ligetil venskab, der opstår mellem to børn på tværs af kontinenter, kulturer, hudfarve og køn. Og om eksotiske afrikanske dyr, der holder møde under baobabtræet og dyrker fredelig sameksistens den ene nat om året, hvor månen lyser på det flotte træ.

Det hele ledsages af Irene Beckers stemningsfulde – og stemningsskabende – musik, indspillet af hendes selv og et luksusband af jazzmusikere med assistance fra Marius Bjerre Hansen live på tromme og sav.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.