Af: Carsten Jensen

3. september 2024

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.

I fredags (30.8) kom pressemeddelelsen fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst (PUS), der har uddelt midler fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’ med ansøgningsfrist 1. juni 2024. Det er den største af de to årlige ansøgninger fra puljen, hvor der i denne ombæring også tildeles driftsstøtte, ofte over flere sæsoner.

Som vanligt var der mange flere ansøgninger, end PUS kunne imødekomme, idet der var søgt om i alt 324 mio. kr. fra 307 ansøgninger – og både tallet for ansøgninger og søgte midler lå et pænt stykke over sidste år (286 ansøgte om i alt 260 mio. kr. – hvor der blev uddelt 86,2 mio. kr. til 98 ansøgninger).

Umiddelbart er der altså i år givet flere penge til færre ansøgere, og det fremgår da også af udvalgsleder Gitta Mallings konstatering af, at ’vi har i denne uddeling ønsket at bidrage med mere bæredygtige arbejdsforhold for scenekunstnere. Det forsøger vi at gøre ved at give flere flerårige tilskud og ved at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører’.

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har også i sin tildeling fastholdt fokus på scenekunstformer som dans og samtidscirkus: ’I udvalget er vi glade for at se, hvordan de mange hjørner af scenekunsten udvikler sig. Det gælder blandt andet scenekunst for børn og unge, hvor der for eksempel skabes koreografiske værker for de allermindste. Vi er fortsat også meget optaget af nye scenekunst-former som samtidscirkus, der er et fokusområde for udvalget’, lyder det fra udvalgsleder Gitta Malling.

Derfor kan bl.a. MYKA, ledet af danser og koreograf My Grönholdt, glæde sig over driftsstøtte på 1,7 mio. kr. årligt i tre sæsoner til forestillinger for de yngste målgrupper; mens DYNAMO, der med base i Odense er blevet en central aktør for både dansk og international samtidscirkus får 1,8 mio. kr. årligt i tre sæsoner til at styrke og udvikle området.

Samtidig kan et mere traditionelt og stilsikkert børneteater som Teater Patrasket se frem til 3,6 mio. kr. til de næste tre sæsoner til sine forventeligt vedholdende kunstneriske succeser, mens Live Art Danmark, der på børnefronten excellerer i interaktiv og medskabende teaterkunst, får 4,5 mio. kr. i støtte til de tre kommende sæsoner. Også Teaterværkstedet Madam Bach får støtte til 2025-28 – om end mere beskedne 600.000 kr. i alt. Glimt Amager og Teater RUM er tildelt toårig driftsstøtte (kaldet ’aktiviteter’) på henholdsvis 1,0 mio. og 2,4 mio. kr. i alt.

Ovenstående er blot nogle få af de flerårige driftsbevillinger med produktion af teater for børn og unge, der fremgår af den aktuelle tildeling. Ønsket om at sikre bedre produktionsforhold via flerårige driftstilskud har både det nuværende og tidligere udvalg haft på uddelingspaletten før – og som det fremgår af faktaboksen, er der usædvanligt mange tilkendegivelser af tilskud til drift og flerårige aktiviteter på årets tildelingsliste.

Men selvom det giver øget tryghed hos de enkelte kompagnier, er de færreste tilskud – som det også fremgår af vedstående liste  – på meget mere end omkring en mio. kr.  årligt og mange faktisk mindre – ned til nogle få hundrede tusinder årligt. Og selvom flerårige tilskud under alle omstændigheder hilses velkomne, giver det jo ikke teatrene mulighed for de helt store planlægnings- eller produktionsmæssige armsving. E sideeffekt er så også, at en flerårig driftsstøtte-orienteret uddeling betyder færre projekttilskud til de mange andre ansøgere, for de eksisterende støttepuljers begrænsede størrelse udgør et vedvarende systemisk problem for scenekunstbranchens udvikling.

En mavepuster

I det store felt af afslåede ansøgninger finder man også veletablerede teatre og teaterfolk, der må prøve at finde andre løsninger på en fortsat eksistens. Som Asterions Hus, der til nytår står uden tilskud for første gang i 20 år. Til trods for et nærmest enestående CV med bl.a. etablering af Teaterøen på Amager, Teater Møn, festivaler m.m.v., tilsat egne kunstneriske succeser. De har formålet konstant at træde nye veje – oftest helt uden økonomiske sikkerhedsnet.

Frustrationerne er forståelige og tydelige og kom bl.a. til udtryk på Facebook fra både Tilde Knudsen og Peter Kirk: ‘Vi er ærgerlige, en lille smule frustrerede og ret uforstående! Vi synes, vi udfylder en vigtig del af scenekunsten i Danmark. Vi synes, vi har skabt noget ret unikt. Og vi synes ikke mindst, at vi har vist et potentiale i forhold til at nytænke scenekunsten og skabe rammer for mødet mellem mennesker. Men det er åbenbart ikke lykkedes os at vise udvalget i Statens Kunstfond det. At vise dem at vi er nødvendige og peger nye steder hen. Det må vi tage til efterretning. Vi er åbenbart inde i en periode, hvor vi skal have nogle drøje hug’, lyder det fra Peter Kirk på Facebook – med sidstnævnte hint formentlig til, at man sidste efterår blev fravalgt som nyt egnsteater i Vordingborg Kommune.

’Vi ved ikke lige nu, hvordan fremtiden kommer til at se ud for os. Alt er i luften. Vi ved, vi har hinanden – og vi skal som sådan nok blive stående på trods af denne mavepuster. Og vi kommer til at blive ved med at lave teater’, slutter hans sit indlæg på FB – men uddyber til Teateravisen den generelle situation for en stor del af teaterbranchen:

»Jeg vil gerne understrege, at vi er klar over præmissen for Statens Kunstfonds bevillinger – at intet er sikkert og at vi har ingen intentioner om at klage over behandlingen af os. Vi har været meget heldige gennem mange år. MEN når det er sagt, så synes jeg også at netop vores situation er kendetegnende for den kolossale skævvridning i hele branchen. Der er et helt felt af 100-150 kompagnier, som lever fra tue til tue, og vi er konkurrence med store institutioner, som har helt andre vilkår hvad angår økonomi, planlægning, sikkerhed og alt muligt andet.«

Også Det Flyvende Teater ærgrer sig over afslag fra Projektstøtteudvalget og ønsker sig bl.a. feedback efter mere end 50 afslåede ansøgninger de sidste tre år, som efter teatrets mening indikerer manglende blik for mere unikke projekter (se teatrets indlæg).

De tre kategorier

Puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’ er inddelt i tre kategorier, ’Børn og unge’, ’Delvis børn og unge’ og ’Voksne’, men de enkelte støttemodtageres placering i disse kategorier fremgår dog ikke af uddelingslisten, som kan findes på kunst.dk (under tildelinger).

Det forsøger Teateravisen med sit tunnelsynsagtige fokus på professionel scenekunst for børn og unge normalt at råde bod på via kontinuerlige ansøgninger om aktindsigt hos Slots- og Kulturstyrelsen. Fordi det er her, man har en mulighed for at se, om det historiske krav om, at mindst en fjerdedel af støtten går til børneteatret, svarende til denne gruppes andel af befolkningen, bliver opfyldt. Selvom det må erkendes, at det nu om stunder er sådan, at mange teatre producerer for alle kategorier og ganske ofte med gråzoner mellem unge og voksne.

Denne liste er nu fremsendt fra Slots- og Kulturstyrelsen med angivelse af udvalgets egne stikord omkring støttes placering i drift, aktiviteter og projekter.

* OBS: Ovenstående tekst er redigeret efter fremsendelse af vedstående fakta-liste 6.9.2024, red.

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere