Af: Carsten Jensen

15. oktober 2024

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.

Det var en lettet direktør for kompetencecentret Teatercentrum, der er den centrale arrangør af de store årlige aprilfestivaler – der fra dette års festival i Esbjerg nu kaldes KLAP – teaterfestival for små og store – at det fredag 11. oktober kunne offentliggøres, at der var fundet en vært i 2025.

Aftalen er således, at der bliver afviklet en reduceret festival over fire dage fra 3.-6. april 2025, hvor forventeligt omkring 100 turnerende børne- og ungdomsteatre kommer med op mod 150 forskellige forestillinger og spiller for de lokale børn og unge og deres voksne – og de mange hundrede tilrejsende formidlere, der som opkøbere er en økonomisk livline for de deltagende teatres opsøgende virksomhed på skoler, institutioner, biblioteker, teaterforeninger m.v.

Så vidt, så godt. Men den normale budgetramme på omkring fem mio. kr., hvor værtskommunen bidrager med halvdelen og Kulturministeriet via refusionsordningen med den anden halvdel, er der ikke. Kolding Kommunes tilsagn og bidrag på en million kroner er dog essentielt for festivalens gennemførelse, men efterlader ligesom ved den ligeledes forkortede festival i Syddjurs Kommune i 2023 et billede af en festival i kontinuerlige vanskeligheder med at finde værtskommuner.

Et bekymringsspækket forløb

Det har Dorthe Skøtt Bébe, der som Teatercentrums direktør også er KLAP-festivalens leder, lært på den hårde måde, selvom hun efter mindre end halvandet år på posten har formået at sikre både en ’normal’ ugelang festival i Esbjerg i år og altså nu en festival i Kolding til april næste år.

»Det har gennem en længere årrække været en stigende udfordring for kommunerne at finde midler til en event som KLAP. Vi har således også op til 2025-festivalen ledt længe efter en kommune. Vi har været tæt på at lande aftaler, men virkelighedens budgetforhandlinger og kommunale driftsøkonomier har spændt ben undervejs. Afsøgningen hos en lang række kommuner hen over vinter og forår om indtræden i værtskabet for en festival i fuld skala gav desværre ikke pote.«

»Den fortsatte uafklarede situation tvang os til at tænke i alternativer, efterhånden som sandsynligheden blev mindre og mindre for at finde en kommune, der ville være i stand til at frigøre i størrelsesordenen af 2,5 mio. kr. til KLAP midt i endnu en kommunal budgetproces.

Derfor begyndte vi i forsommeren 2024 at kigge os om efter kommuner, hvor vi – inspireret af festivalen i Syddjurs Kommune – kunne lave aftale om en reduceret festival. Muligheden blev luftet for flere kommuner, og Kolding Kommune slog til. Kolding har gennem en længere periode arbejdet med forskellige scenarier for at understøtte et levende miljø i deres midtby, og byens scenekunstneriske miljø har samlet sig om et mere koordineret fokus på scenekunst for byens borgere. Og der passer KLAP jo som fod i hose.«

»Jeg har haft en rigtig god dialog med bl.a. kulturchef Lisbet Holten Lambert, som har båret festivalen ind i Kulturudvalget. Da budgetforhandlingerne i Kolding tog en uventet drejning i slutningen af september, var vi lidt bekymrede for, om det ville påvirke planerne om KLAP. Heldigvis besluttede Kulturudvalget efterfølgende alligevel at holde fast i visionen om at huse KLAP i Kolding i 2025, og det er jeg helt utroligt glad og taknemmelig for,« fortæller Dorthe om forløbet.

Plads til kompetenceudvikling

Midt i glæden over nu at få en festival i 2025 på banen, der giver mulighed for at sætte fuld gang i den nødvendige og omfattende planlægning, som der i ’normale’ tider kan forgå over et par år, skal der selvfølgelig også skæres rammer og indhold til den konkrete virkelighed.

»Med en festival på fire dage er det klart, at der er aktiviteter, der ikke kan lade sig gøre. Helt konkret betyder det bl.a., at der ikke vil blive forestillinger i skoler og institutioner for børn og unge i hverdagene. Det åbner til gengæld for, at vi kan prioritere en hel dag på festivalen til at lave kompetenceudvikling, erfaringsudveksling og netværksaktiviteter på tværs af formidlere, kunstnere, internationale gæster, lærere, pædagoger og andre aktører fra feltet.«

»En del af visionen med festivalen er, at den fremadrettet i endnu højere grad end tidligere skal løfte et videns- og kompetencebehov, samtidig med at den fortsat skal være det scenekunstneriske overflødighedshorn, vi kender så godt,« fortæller festivallederen.

Vigtig dialog med Kulturministeriet

Men både de kort- og langsigtede visioner for festivalen og dens udvikling afhænger altså af, at der tages fat på festivalens økonomiske rammer, som i den nuværende form også påvirker den centrale arrangør Teatercentrums øvrige virksomhed. Således bidrager det konkrete festivalbudget udover de aktuelle omkostninger for den lokale afvikling også til den nødvendige aflønning af de erfarne medarbejdere, der arbejder med den årlige festival.

Det er derfor et længe næret ønske at kunne frigøre festivalbudgettet til primært at rumme den aktuelle lokale festivals rammer og muligheder.

»Vi arbejder kontinuerligt for at sikre KLAP – teaterfestival for små og store en finansieringsmodel, der både er bæredygtig og opfylder de mange bidragsydere og interessenters behov. Teatercentrum er i god dialog med Kulturministeriet om, hvordan festivalen finansielt forankres bedst muligt, for aftaleforløbene omkring de seneste års festivaler viser med al tydelighed, at der er brug for en ny finansieringsmodel.«

»I 2023 blev der vedtaget et særligt aktstykke, som gav Teatercentrum en særbevilling (2,4 mio. kr., red.) til at holde festival netop det år. Her var bevillingen fra kommunen omkring en fjerdedel af et normalt kommunalt festivalbidrag. I 2025 er bevillingen fra Kolding Kommune næsten dobbelt så stor som bevillingen i 2023, men det er fortsat med lodder og trisser, at festivalen kan realiseres, hvis ikke der kommer en statslig håndsrækning til 2025 også,« fortæller Dorthe.

»Med blikket på de seneste års udfordringer med at forpligte kommunerne på festivalen er en enkelt håndsrækning imidlertid ikke nok. Der er nødt til at findes en langtidsholdbar løsning for at gøre festivalens finansiering bæredygtig. En finansieringsmodel, der i højere grad sætter Teatercentrum fri til at forhandle med den enkelte kommune om størrelsen på kommunens bidrag med udgangspunkt i kommunens behov og ønsker. En finansieringsmodel, hvor Teatercentrum ikke som i dag bliver fanget i, at hver gang kommunen bidrager med 100.000 kr. mindre end sidst, så nedsættes det statslige tilskud via refusionsordningen med et tilsvarende beløb.

En langsigtet løsning skal der til for, at Teatercentrum for alvor kan bruge kræfterne på at udvikle på indholdet i festivalen og ikke som i dag på at sikre på den allermest nødvendige basisdrift,« lyder det fra Dorthe Skøtt Bébe, der forhåbentlig får transformeret sin handlekraft og den kommende dialog over i den så påkrævede fremtidssikret finansieringsmodel.

Nye festivalformater

Er der mere lys forude for at finde festivalværter for 2026 og 2027, inden Esbjerg ifølge den indgåede aftale om at have festivalen hvert fjerde år atter bliver festivalvært i 2028?!

»Vi er på nuværende tidspunkt i dialog med flere kommuner om muligheden for at være vært for festivalen i både 2026 og 2027 og selvom vi er fortrøstningsfulde, er der fortsat brug for at opnå en mere bæredygtig og forenklet finansieringsmodel for festivalen‚« lyder den betingede optimisme.

»Kommunerne er meget interesserede i, hvordan festivalen kan indgå i konkrete fokusområder hos netop dem. En kommune har drømt om en særlig ungdomsindsats. En anden kommune ville have fokus på efteruddannelse for børnenes voksne. En tredje kommune er optaget af bosætning. En fjerde på samspillet mellem kulturen i kommunen som sådan. Og KLAP kan bidrage med elementer til det hele – når først festivalens basisdrift er på plads.

Jeg glæder mig til, at vi forhåbentlig snart lander en bæredygtig økonomisk model med Kulturministeriet og derigennem endnu bedre kan undersøge nye festivalformater.«

»Festivalen skal i fremtiden både kunne understøtte den enkelte kommunes vision og løfte den fortsatte opgave at opkvalificere og styrke det formidlernetværk, der sørger for, at forestillinger bliver indkøbt til glæde for børn og unge i hele landet. Arbejdet med at styrke festivalens afsætning af forestillinger og kompetenceløftet til formidlere, lærere og pædagoger skal imidlertid ikke stå alene.«

»Teatercentrum ser det også som en vigtig opgave at være med til at tilvejebringe rum for udvikling for branchen. Det har ikke været Teatercentrums opdrag hidtil, men udvikling, kvalitet og relevans er forudsætninger for fortsat afsætning. Når vi på KLAP samler stort set hele branchen omkring børne- og ungdomsteatret på et og samme sted, har vi nogle helt unikke muligheder for at vidensdele, opkvalificere og netværke. Og den del af festivalens potentiale skal vi udnytte.«

»Vi skal arbejde med, hvordan de af branchens freelancere, der ikke aktuelt har forestillinger repræsenteret på festivalen, i højere grad kan inkluderes i festivalen som besøgende. Vi skal arbejde strategisk med kompetenceudvikling til scenekunstnerne og give teatrene mulighed for at udvikle deres praksis sammen. Vi skal tale sammen om kunsten og understøtte samtalen om kvalitet. Der bruges meget tid på at dykke ned i kunstens rammer og vilkår og det trænger samtalen om kunsten til side. Den samtale vil vi på Teatercentrum hjælpe med at skabe tid og rum til.«

»Det er udfordrende at skabe stor udvikling på festivalen og på Teatercentrum, når vi som nu er stækkede af det reducerede økonomiske råderum. Men så meget desto mere grund til at være målrettede i vores fokus,« lyder det determineret fra festivallederen, der igen vender blikket mod den konkrete, kommende festival i Kolding.

»Den reducerede festival til trods er der således fortsat afsat midler i budgettet til f.eks. det faglige program. Der er også afsat midler til at samle hele branchen til fælles middag, som vi gjorde det i både 2023 og 2024. Alle input fra branchen på, hvad kompetenceudviklingsrummet for scenekunstnere skal rumme, er meget velkomne – ligesom gode input til hvordan vi understøtter samtalen om kvalitet.«

Pressede teatre

Mens teaterfolket således her opmuntres og opfordres til at bidrage med ideer omkring festivalens faglige udviklingsmuligheder, har mange af dem givet også behov for at opholde sig lidt ved deres nuværende deltagelse på festivalen, der i stigende grad beskrives som en økonomisk belastning for de trængte teatre og som faktisk har medført, at flere af de små, ustøttede teatre valgte at melde afbud til de seneste festivaler.

Der skal findes midler til transport, indkvartering og aflønning af spillere m.v., hvor festivalen normalt kun kan tilbyde et mindre tilskud. Teatrene spiller således gratis hele ugen, mens alene weekenden byder på mulige opkøbere og efterfølgende turnesalg.

Diskussionen i miljøet går derfor også på, om festivalen kan udvikle en økonomi, der giver teatrene en delvis aflønning. Eller begrænse teatrenes udgifter ved som i 2023 og altså nu 2025 kun at afholde weekendfestivaler uden hverdagenes forestillinger på skoler og institutioner.

Men her er reaktionen fra festivallederen kort og klar: »Den samtale vil jeg ikke åbne her. Der er så mange vinkler i den problematik, at den er nødt til at løftes i en direkte dialog med blandt andet branchen selv, før den lander offentligt og her på Teateravisen. Så det må vente til en anden gang…«

Men nu er arbejdet med KLAP – teaterfestival for små og store i 2025 altså sat i gang. Om mindre end et halvt år skal Kolding være klar til det store rykind af turnerende børne- og ungdomsteatre.

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere