Af: Carsten Jensen

19. maj 2009

Festival søger festivalby

Den store festival i april mangler tilsagn fra en værtskommune i 2011. Udover muligheden for at vise mangfoldig kunst fungerer festivalen også som en vigtig salgsmesse for børne- og ungdomsteatrene.

Siden 1971 har Teatercentrum afholdt den store årlige festival, og næste år i Esbjerg bliver altså der altså tale om et 40-års jubilæum.

Men der er en reel risiko for, at den ubrudte kæde af festivaler med scenekunst for børn og unge får et knæk: Der er nemlig p.t. ingen værtskommune i 2011. Og selvom det kan synes langt ud i fremtiden, er festivalerne normalt placeret adskillige år i forvejen, fordi planlægningsfasen er så omfattende.

En mulig kandidatby har netop meldt fra, og de fire-fem andre emner, der fortsat er inde i billedet, tøver med at melde ud.

Der er ingen tvivl om, at det kommende kommunalvalg til november bærer sin væsentlige del af forklaringen. De nuværende kommunalbestyrelser kvier sig tilsyneladende ved at indgå aftaler, som kan forpligte efter valget, hvor den (kultur)politiske sammensætning kan se helt anderledes ud.

Og at et valg kan ændre på prioriteter og aftaler, viser historien om festivalen i 1999, hvor et ændret byråd og en ny borgmester betød, at Skive Kommune pludselig løb fra alle aftaler mindre end et år før man skulle huse festivalen. Dengang trådte de børneteaterglade kommuner i Odsherred til med kort varsel og skaffede de nødvendige midler, så’ afkortet’ festival kunne stables på benene.

I 1983 betød et decimeret festivaltilskud ligeledes en kort festival – dvs. fra torsdag til søndag i stedet for den normale uge – i Aalborg.

Men lige nu ER der bare ingen kommune, der har sat sit navn på kontrakten for festivalen i 2011, selvom det med et budget på omkring fire mio. kr. – hvor staten refunderer halvdelen – er en rimelig billig måde at få fyldt et lokalområde med teater og vise, at man tager børnekulturen alvorligt.

Et år uden festival vil være en mindre katastrofe for de mange børneteatre, der traditionelt bruger arrangementet som det helt store udstillingsvindue – med henblik på salg af turneforestillinger. Også de mange formidlere i form af lærere, bibliotekarer, teaterforeninger m.fl. vil komme til at savne muligheden for at se den kommende sæsons repertoire an, inden kontakter laves og kontrakter indgås.

Festival 2011 i uge 14…

På Teatercentrum, der arrangerer den store festival i samarbejde med årets værtskommune, er man i fuld gang med arbejdet med Festival 2010 i Esbjerg, men sekretariatsleder Henrik Køhler kigger også på nye initiativer, der kan skaffe en festivalby i 2011.

»Selvom vi ikke er desperate endnu, kniber med det konkrete tilsagn, der gør, at vi kan erklære 2011 for sikker,« siger han.

Henrik Køhler har derfor netop sendt en rundmail til landets børneteatre i håb om, at de kan komme med gode ideer og måske presse på de rigtige steder.

»Vi har brug for hjælp, og alle kontakter skal tages i brug for at finde en værtskommune. Så hvis der er teatre, der har mulighed for at bearbejde deres hjemkommune eller kender til kommuner, der har talt om at ville være vært, så er det nu, der skal sættes ind. Det er ikke så let på nuværende tidspunkt at finde en kommune, der vil/kan afsætte de ca. to mio. kr., det koster at være værtskommune,« lyder det fra Køhler.

Alligevel har Teatercentrum i langtidsplanlægningens hellige navn været nødt til at sætte sig på tidspunktet for den forhåbentlige festival i 2011:

»Vi har været nølende med at melde et tidspunkt ud, fordi det naturligvis er rimeligt, at værtskommune har medindflydelse på, hvornår festivalen ligger, men vi har kigget i kalenderen og har nu truffet beslutning om, at det eneste rimelige tidspunkt, festivalen kan ligge i 2011, er uge 14, dvs. 3. til 10. april. Det er meget tidligt på året, men påsken falder meget sent – og det er ikke tilrådeligt at holde en så stor festival i direkte forbindelse med påsken, hvor mange børnefamilier forlader byerne.«

Det er p.t. kun 2011, der giver hektiske pletter på sekretariatslederens kinder. Fra 2012 og frem ser det nemlig lysere ud, idet flere kommuner er på banen – og tidshorisonten ikke så presserende.

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere