Af: Randi K. Pedersen

5. november 2012

Et lille æbles storhed og fald

Den grumme spasmager Morgenthaler løser et hjerteskærende dilemma på den mest poetiske og livsbekræftende måde i Teater Hunds forrygende genopsætning af ’Æblet og Ormen’.

’Æblet og Ormen’ var en skøn forestilling i 2005, og genopsætningen er ikke mindre forrygende. Den grumme spasmager Morgenthalers historie om et lille æbles store ambitioner og bratte fald swinger fra starten med klaver og saxofon og en ualmindelig velsyngende skuespiller-trio. I en overdådig billedverden sendes fantasien igen på rundfart, og et hjerteskærende dilemma bliver løst på den mest poetiske og livsbekræftende måde. 

Han-æblet Frank er blevet til en sødmefuld rundkindet Franka, der strutter af saftspændt forventning før den store æbleprøve. Når den er vundet, er Christiane Bjørg Nielsens herlige Franka et 1. klasses præmieæble, der kan komme ud og skinne i en forretning. Måske bliver  hun valgt til at ligge forrest og blive set, så Franka kommer i TV, bliver filmstjerne og kendt.

Men først må entréen øves og justeres. Frankas æblekrop er rund og blank og har de rette mål, og en munter æblekvist vipper på hovedet. Hun er også lidt kendt, for der er et billede af hende i Frugtavlernes blad. ’Hun er i, hun er i’, skingrer veninderne Ingrid Marie og Cox Orange fulde af fryd over den fuldendte Franka.

Selv må de nøjes med at være halve æbler med et par blade på toppen. Men det er ingenting sammenlignet med stakkels Filippa. Hun har fået prikkesyge og tænk, hvis hun smitter! Så væk med hende.

De tre tøse-æbler sprudler af overdådig musikalsk charme og kropskomik. Anne Dalsgaard og Sarah Gottlieb fortsætter stilen i rollerne som ormelæge, ormeæder, bi samt et par edderkopper med gode armkræfter, da det bliver aktuelt.

En repliksmældende dialog

Beundringen for Franka får nemlig en ende. En højst uvelkommen beboer, ormen Cleo, kryber pludselig ud af Frankas runde æblevom og påstår, at hun kom først. Men i æblernes ubønhørlige konkurrenceverden er der kun plads til det perfekte. Alt andet må fjernes og det i en fart, så knebren går skægt og højlydt, og beslutningen er kontant. Franka rystes godt og grundigt ned af træet og ud af fællesskabet.

Dramatisk dumper hun ned over de smukke billeder, hvis duvende vækster og sagte hvisken digter med på historien. Franka lander dog i god behold, så god som et ormstukkent æble nu kan, og hun kampklar.

Med sig selv i begge roller fører Christiane Bjørg Nielsen en vidunderlig repliksmældende dialog mellem målrettede Franka og fortørnede Cleo.

Det er skægt og skræmmende og får tragikomiske dimensioner, når Franka med alle midler prøver at slippe af med Cleo. Ormen skal væk, skal den, så hun kan blive præmieæble. Men hvordan?

Ormefangeren i sort, dramatisk maskering er en mulighed. Men den er kun interesseret i at få fat i ormen for at fange fisk, og Franka kommer i fare for at blive skåret i småstykker! Cleo er vaks og simulerer syg, så ormefangeren flygter af angst for smitte. Samme trick virker overfor et par pinkfarvede nærgående edderkopper, der barskt og sjovt vil mase Franka til æblemost. Så da Franka når frem til ormelægen, er hun kommet i tvivl.

Måske er det vigtigste i verden ikke at have en blank og pletfri overflade. Måske betyder det, der er indeni, lige så meget – eller mere. Cleo må dø, hvis Franka skal have opfyldt sin drøm. Men æblet har opdaget at hun er afhængig af ormen, og ved naturens mellemkomst findes en rørende og visuel smuk løsning på Frankas dilemma. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.