Af: Henrik Lyding

27. november 2011

Ensomhed og nisselængsler

Thomas Windings historie om to ensomme mennesker, der forvandles til nisser, er blevet billedmagisk dukkeforestilling på Det Lille Teater.

'Det passer rigtig dårligt', siger manden i døråbningen. 'Kan I ikke komme igen en anden dag?'

Men ind kommer vi heldigvis, ind på loftet på Det Lille Teater, der er som skabt til juleteater. Og manden indvilger tilmed i at fortælle en historie. Præcis som hans onkel gjorde det, da manden var barn.

Og så får vi historien, men mere end det. Vi ser den også. I små frydefulde dukkehusagtige tableauer fortælles om et ægtepar, der bor helt alene i en storby. Det er den, vi ser allerførst. Med skæve skyskrabere, bugtede veje og bittesmå, skumgummiagtige dukker, ført med stor kærlighed, så det næsten er som at se en dukkefilm, så levende virker de. På lydsiden ringer vækkeure, der tændes lys i de små vinduer i husene og bilerne begynder at køre. Det er den rene magi.

I tableau efter tableau hører vi om de to ensomme og usete mennesker i storbyen. De køber et par tophuer, og så lægger folk mærke til dem, Et barn råber Nisse efter dem, og de beslutter at skifte navn fra Møller til Nissen, mens bogstaverne danser drillende forvandlingsdans foran øjnene på os.

Og de lukker fugle ind i lejligheden, pynter op med mos fra skoven, møder en sur gammel nisse, vælger at flytte ud i skoven – her føler de sig for første gang rigtig hjemme – og de ender med at forvandle sig til et gammelt eventyr-nissehus, hvor det altid er jul indenfor i de små stuer.

Mageløst

Sødt ser det ud – et lille, lysende dukkehus midt mellem træer – inden da har en levende motorvej bragt dem ud i skoven. Og sådan ruller scenerierne frem for os, med dukker ført af Loui Danckert, der også lægger præcise pludrestemmer til figurerne, mens Claus Mandøe er den rolige og varme fortæller, der fortolker for os, hvad de små væsener siger.

I hele sin beskedne udstrækning er det en dejlig forestilling, mættet med billeder og teatertrylleri. Den er fuldkommen tro mod sine virkemidler, hvor ikke mindst lyd og lys er med til at skabe den fortættede magi.

Da historien om de to små nisseforvandlede mennesker er slut, er mandens historie det også. Og tante kalder ind til julemiddag og juletræ – og minsandten om ikke også den herlighed kan åbenbares for vores øjne.

Alt sammen på blot 35 minutter. På et lille loft i Lavendelstræde.

Det er mageløst.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.