Af: Lone Sørensen

4. september 2008

En rigtig Grimm Snehvide

Snehvide bliver med en eventyrlig Westi i en dekorativ scenografi en gedigen oplevelse for specielt de mindste

Snehvide-figuren fylder meget især i små pigers bevidsthed. Ikke mindst den berømte Disney-udgave, hvor fablen formindsker heksens handlinger til fordel for de syv små, gæve dværge med hver deres personlighed.

Svanen, dansk-tjekkisk dukketeater vælger at føre sine små tilskuere trofast tilbage til Grimms oprindelige eventyr, hvor spændingsopbygningen med den onde dronnings tre besøg hos Snehvide i skoven, har noget mere vægt.

Dværgenes figurer fungerer til gengæld som en mere udvasket kollektiv masse, og troldspejlet spiller en langt større rolle.

Dekoration på svingarme

Dekorationen er af en slags, vi har set før i turnerende børneteater, men det gør den ikke mindre opfindsom. Den fremstår fra start som et miniatureslot, de små kan betragte og leve sig ind i inden forestillingen går i gang. Men som historien udvikler sig, således åbner scenografien sig også. Miniature slottet så at sige blomstrer. Det er sindigt konstrueret i moduler sammensat om en central cylindrisk kerne. Fra modulerne udgår svingarme i forskellige niveauer, der kan skubbe eventyrfigurerne frem til forscenen og meget tæt på de små tilskuere.

Suppleret af lys og musik bliver eventyret yderst sanseligt og det gipper i de små kroppe, når eksempelvis troldspejlet smækkes næsten helt op på skødet af første række. Patricie Homolovás meget karakteristiske og stilfuldendte dukker varierer i størrelse fra små tre-dimensionelle trædukker til store flade ansigter, spilleren kan holde op foran sig.

Kim Westi er i denne forestilling Svanen. Ikke nok med han tager imod i døren og er tekniker. Han er også fortæller, skuespiller og dukkefører. Han springer ind og ud af dekorationen som synlig dukkefører, alt imens han udfolder sit skuespiltalent som både heks, dronning, jæger og Snehvide.

Westis energi og nærvær når langt ud over scenekanten. Han er venlig, opmærksom og imødekommende. Han giver med humor plads til ping-pong snak med de små tilskuere og til deres kommentarer på en velafbalanceret måde, der ikke forstyrrer forestillingen, men som ubemærket er med til at tage toppen af den let uhyggelige historie.

Forestillingen har en klar familie appeal. Her er masser at snakke med de voksne om både på vejen hjem og senere når hele oplevelsen er faldet på plads.

Anmeldelse fra BTA 145

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’