Af: Carsten Jensen

9. oktober 2024

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.

Selvom dukketeatret har eksisteret siden oldtiden, har kunstarten kun haft afsæt som festival i Silkeborg i 38 år – hvor det startede i 1986 som en lille årlig festival, og fra 1999 blev en biennal festival for dukke-, objekt- og visuelt teater med et markant internationalt tilsnit.

Hvad der således startede uden den store offentlige bevågenhed, er under navnet Festival of Wonder konstant vokset i størrelse og international anseelse og har etableret sig som et vigtigt og populært mødested for alverdens udøvere og arrangører og betragtere af den særlige scenekunstform.

På en måde er der således også lidt af H.C. Andersens fortælling om den grimme ællings opstigen til smuk svane over festivalens historie, som det med et glimt i øjet udlægges af Ulla Dengsøe, festivalens kunstneriske leder og ildsjæl gennem flere årtier, da hun overfor Teateravisen præsenterer årets åbningsforestilling, ’Andersen the Ugly Duckling’ af spanske Teatro Etcétera.

Denne udgave af ’Den grimme ælling’ fremføres med levende musik af seks musikere på og adskillige dukkespillere bag scenen – og med den danske skuespillere Stine Q. Pagh som fortæller. Og repræsenterer Festival of Wonders særlige kendetegn: Et højt internationalt niveau og fastholdelse af forestillinger for hele aldersregistret, hvor nogle er kun for børn, andre kun for voksne – og mange for hele familien.

Det spanske kompagni har i øvrigt tidligere stået for en af de spektakulære åbningsforestillinger på Jysk Musikteaters Store Scene:

»Teatro Etcétera har tidligere tryllebundet vores publikum med forestillingen ’Drømmen om dyrenes karneval’, som var åbningsforestilling i 2019. Da teatret og deres musikere alligevel er her med dette års åbningsforestilling, har vi valgt at vise ’Drømmen om dyrenes karneval’ igen. Sidst blev den set af 2.100 tilskuere, og nu får vores publikum så chancen for at se eller gense et virkeligt mesterstykke af en dukketeaterforestilling, hvor der medvirker alle de kendte dyr som elefanten, skildpadden, løven, æslet – og en ti meter lang dinosaurus,« fortæller Ulla Dengsøe.

Hun besøger selv en masse internationale festivaler og ser altid alle de shows, der siden præsenteres i Silkeborg.  Og følger selvfølgelig også med i de danske produktioner indenfor feltet. Alene i år er der inviteret 12 danske børne- og ungdomsteatre, der spiller 16 forskellige forestillinger – samt Papirteatret Meklenborg, hvor den særlige genres grå eminence, Per Brink Abrahamsen, viser ’Ehrengard’, dramatiseret over Karen Blixens bog om forførelsens kunst. Og som mest er for voksne…

‘Fuglenes konference’ aflyst

Selvom Ulla Dengsøe, der har været kunstnerisk leder af festivalen siden 1996, gennem årene har hentet mange store internationale forestillinger til Silkeborg fra USA, Canada, Taiwan, Israel, Skandinavien og de europæiske lande, hvor dukketeatret i alle dets afskygninger og genrer er væsentligt mere udbredt end i Danmark – ikke mindst når det gælder voksenforestillinger – så er ingen af de mange tilskuere, der standhaftigt møder op til festival efter festival, i tvivl om, at tjekkisk teater har en særlig plads i hendes bevidsthed. Med Forman Brothers Theatre fra Prag som den største.

Sidste festivals jubilæumssæson i 2022 var da også nærmest tilegnet teatret, der kom med tre succeser fra tidligere år: Den store nycirkusforestilling ’Obludarium’ (med for fjerde gang i den kæmpestore medbragte teaterbygning og de 15 kunstnere); ’Deadtown’s western-kabaret med kæmpeprojektioner, nycirkus, fem-mandsorkester, dukker, sangere m.v. – og den udendørs ’A Poetic Meeting in the Moonlight, der skildrer et møde mellem en danser og en otte meter høj mekanisk dukke højt oppe på Musikteatrets tag.

Publikum har da også efterspurgt de specielle forestillinger igen og igen og revet alle billetterne væk på splitsekunder, når de var tilbage på programmet – og den slags kan en festivalarrangør sjældent stå for.

Forman Brothers skulle følgelig også have været med i år – også denne gang med egen megascene på slæb, men nu med en ny stor forestilling, ’Fuglenes konference’, hvor man ville komme med en helt ny teaterbygning, 32 meter lang, 20 meter bred og 10 meter høj, der skulle opstilles på Torvet i Silkeborg.

DET bliver desværre ikke til virkelighed i Silkeborg, hvor alle forestillinger var udsolgt, for festivalen har netop meddelt, at det har været nødvendigt at aflyse ’Fuglenes konference’ – et projekt, som man har arbejdet med i over to år og hvor såvel finansiering som den omfattende logistik var på plads. Men den mobile teaterbygning er så stor, at den krævede en byggetilladelse, og det tjekkiske teater har ikke kunnet levere tilfredsstillende beregninger.

I en meddelelse om aflysningen fra Ulla Dengsøe og festivalen hedder det bl.a., at man faktisk fik papirer, hvoraf det fremgår, at teltet har en certificering efter EU-regler. Men Silkeborg Kommunes tekniske afdeling meddelte, at de indsendte tekniske informationer på konstruktionen ikke opfyldt danske krav – og det har ikke været muligt at få lavet nye beregninger fra ingeniørfirmaer på mindre end to-tre måneder – og til en pris på ca. 100.000 kr.

Et forsøg på dispensation fra kommunen er netop blevet afvist, og derfor er aflysningen nu en kendsgerning og meddelelse sendt ud til billetkøbere, fonde, samarbejdspartnere og frivillige hjælpere m.v.

Verdensmestre i handskedukker

Men midt i tristessen over det aflyste besøg, glæder Ulla Dengsøe sig over, at internationale kunstneriske ledere og internationale studerende fra flere kontinenter kommer til Silkeborg for at opleve Festival of Wonder og bidrager til et berigende fagligt fællesskab.

Og selvom Forman Brothers var udset til at være dette års store kunstneriske trækplaster, kommer der trods alt to andre tjekkiske teatre med på Festival Of Wonder. Således spiller Naive Theatre en ulvevenlig udgave af ’Rødhætte’ (!), mens Alfa Theatre fra Plzen kommer med hele tre forestillinger.

»Deres forestillinger er virkelig morsomme, og så er de verdensmestre i at føre handskedukker. Derfor har vi også sat fokus på handskedukker i vores Master Class, hvor to af de mest erfarne dukkespillere fra Alfa Theatre over to dage vil undervise i en form for dukketeater, som har været kendt altid, men som slet ikke er så nem at udføre. Nu er chancen for at lære det,« fortæller Ulla Dengsøe.

Udover ovennævnte spanske og tjekkiske gæstespil i Silkeborg kan man opleve et canadisk teater med en forestilling, bygget over den danske skrønefortæller Jørn Riels mesterlige historier fra Grønland. Teatret La ruée vers l’or nåede at arbejde sammen med Riel, inden denne døde for lidt over et år siden, og spiller forestillingen ’Arctic Tall Tales’, der hører til i festivalens mest-voksenteatersegment.

Ganske som den sidste internationale forestilling, der byder på et gensyn med israelske Yael Rasooly, der har gæstet Festival of Wonder med både barske forestillinger og musikalske møder, og denne gang kommer med sin nye ’Edith and Me’, hvor hun – udover dukkeføring – ifølge Ulla Dengsøe synger Edith Piaf, så den franske sangstjerne ville være stolt af det. Forestillingen blev udsolgt efter få dage, og derfor har festivalen netop booket to ekstra opførelser. Desuden er der nu også booket tre opførelser af det svenske Skogsteaterns forestilling ’Historien om Anki’ for de helt små.

Det internationale islæt

Således lidt om de internationale forestillinger udi dukke-, objekt- og visuelt teater, som Festival of Wonder præsenterer ved dette års festival og som ellers er et sjældent syn i Danmark. Samtidig har festivalen jo en hovedvægt af forestillinger fra danske børne- og ungdomsteatre på festivalen, hvis tema i år er det oplagte: ’En hyldest til dukketeaterkunsten’. Den afvikles fra 6.-10. november 2024 og byder på i alt 90 arrangementer, hvor de 85 er forestillinger, som suppleres af workshops, master class, backstage talks, udstillinger og film.

Man kan finde anmeldelser af næsten alle de danske forestillinger her på portalen (brug Søg-funktionen), hvis man ønsker en kritikerfaglig vurdering.

Selvom en række opførelser er reserveret til skoleforestillinger i dagene op til og under selve festivalen, er der omkring 10.000 billetter til de øvrige lokale, regionale, nationale og internationale tilskuere. Og traditionen tro rives de fleste væk, så snart billetsalget åbner. I år var det 19. september. Ulla Dengsøe fortæller, at her en måned før festivalens start, er der solgt over 70 procent af billetter til de offentlige forestillinger.

Se program med forestillinger, spillesteder og -tider på festivalens hjemmeside: https://festivalofwonder.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere