Af: Henrik Lyding

5. juni 2012

Det man er god til

Sød og fin lille historie om tunge kufferter og sangerinde-drømme.

Rita er ikke så god til at være piccolo på det lille, lukningstruede hotel. Hun vil hellere synge og spille musik. En sød ung pige, lettere forfjamsket og meget ivrig.

Vi ser hende vågne, børste tænder og glæde sig til en ny dag i receptionen, trods alt. For hun gør det så godt hun kan, mens hun viser os, hvad en piccolo egentlig laver. Og også at det er hårdt med alt det kuffertslæberi.

Bagefter fortæller Rita om gæsterne og om alle de uheld, hun er kommet til at lave undervejs i karrieren.

Men hun har hjertet på rette sted, så hun har lokket byens berømte sangerinde til at give en slags støttekoncert til fordel for hotellet. Så nu begynder musikerne at rykke ind. De får hver deres værelse, hvilket vi ser demonstreret med små dukker, der passer til de miniature-udgaver af hotellets forskellige værelser, som stablen af kufferter foran skranken gemmer på.

Til sidst mangler vi bare sangerinden, den berømte Rosa Rød. Og de voksne af os havde nok gættet det på det tidspunkt i forestillingen: Rosa kommer ikke. Hun er blevet syg, og hvad gør man så? Ja, Rita kan jo synge og har altid drømt om en karriere som sangerinde, Endda i en sådan grad, at hun står i receptionen og dagdrømmer og småsynger arbejdstiden væk.

Fin pointe

Det var her, jeg begyndte at blive en anelse stram i voksenmasken. For var det her nu endnu en forestilling om, at vi alle kan leve af at synge for hinanden – og at man bare skal smutte fra sit almindelige job, hvis man får muligheden for at blive popsangerinde? 

Nej, det var det heldigvis ikke. Ganske vist lykkes det Rita at redde det lille hotel, fordi hun viser sig at være en fin sangerinde i en vellykket koncert, men hun dropper ikke piccolo-karrieren af den grund. Hun bliver bare et endnu gladere menneske, fordi hun også får lov at udfolde den side af sig selv. Nu er hun ikke bare en almindelig piccolo, men en syngende en af slagsen!

Pointen er altså fin nok, og det er forestillingen også. En sød historie, sat på scenen med smil og charme af Anna Panduro, der også får flettet et par iørefaldende sange og en række sjove lydeffekter ind i handlingen.

Ikke nogen stor forestilling, men en venlig en af slagsen. Med hjertet på rette sted.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.