Dramatiker Væksthus kunne i efteråret starte endnu et talentudviklingshold, hvor seks deltagere tilbydes gratis undervisning mod en mulig karriere som dramatikere hos børne- og ungdomsteatre.
DV 23-25 er det 14. hold i et succesrigt projekt – og det andet hold i Dramatiker Væksthus 2.0-versionen, der blev lanceret med en ny projektledelse i form af Jesper Bræstrup Karlsen og Janne Juul som henholdsvis kunstnerisk leder og producent. Og en ny strukturmodel, hvor skiftende børneteatre i hele landet lægger hus til kursusforløbets mange samlinger (se artiklen ’Nye tider for Dramatiker Væksthus’).
Tiden er nu også inde til at iværksatte en vision om udvidet samarbejde med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier. Ideen er at skabe en platform af gensidige samarbejdsrelationer, hvor dramatikerne også kan lære, at alt kunstnerisk materiale ikke nødvendigvis behøver at komme fra dem selv, mens andre faggrupper kan lære dramatikerne at kende som en samlende, redigerende instans i en skabende proces.
»Det passer godt ind i tidsånden, at vi laver projekter med andre historiefortællere, hvor DV-deltagerne kan fungere som en form for deltagende dramaturger i samarbejde med andre kunstneriske uddannelser. Planen er at iværksætte et pilotprojekt for det nuværende i DV-hold efter sommerferien 2024,« fortæller Jesper B. Karlsen, der dog erkender, at der kan være bump:
»Vi løber ind i visse udfordringer i forhold til undervisningsinstitutioner som AFUK m.fl., fordi Dramatiker Væksthus ’kun’ er kursusforløb, men ideen er stadig at opbygge samarbejdsrelationer, der udvikler nye formater. Der dog stadig vil være bygget på den historiske DV-platform med undervisning i teater for børn.«
Et godt hold
Visionen om det udvidede samarbejde med andre fortælleformer hænger ifølge Jesper også godt sammen med, at det nuværende DV-hold har mange andre talenter end direkte erfaringer med teater for børn og unge, bl.a. tv- og kortfilm-produktion, stand-up m.v. (se faktaboks).
Ønsket har også været et hold med andre slags fortællere for børn og unge, som ikke nødvendigvis kommer fra teaterverden – og flere mænd. Begge dele synes opfyldt, idet der for første gang er hele tre mænd på et DV-hold.
»Men vores eneste kriterie i valget af deltagere til DV 23-25 har været, om de var lovende skrivere,« lyder det fra Jesper.
»Men de laver virkeligt originale historier, som fremstår som ’solidt’ teater. De VIL virkelig gerne lave teater og have beskæftigelse indenfor teatret,« kommer det fra Jesper, der er meget bevidst om den arbejdsmæssige fremtid, som deltagerne hver især skal indgå i efter de to års holdindsats.
Derfor holdes samlingerne også på børneteaterproducerende teatre, hvor DV-deltagerne møder og snakker med teaterledere. Og hele forløbet tænkes igen afsluttet med en karriererettet samling, hvor det handler om dramatikeren som købmand og opsøgende iværksætter.
»Hele pointen med det nuværende talentudviklingsprojekt er, at det er brancherettet,« siger Jesper, der i øvrigt kalder DV-23-25 for et velfungerende hold.
»De er gode folk, der bakker hinanden op og hurtigt har skabt et miljø af hjælpsomhed og åbenhed. Undervisningen foregår i et ’sprødt’ og følsomt rum, hvor man fremlægger sin egne resultater for både lærere og de andre deltagere og stiller åbne spørgsmål til alle,« siger Jesper.
Underviserne
Alle holdets undervisere er i øvrigt nye i DV-sammenhæng, men alle selv producerende kunstnere. Det gælder eksempelvis og selvsagt også dramatiker og instruktør Rhea Leman, som DV-holdet møder til deres 4. samling 12.-14. januar 2024 og igen 5. samling 1.-3. marts, hvor temaet begge gange er ’Hvordan skriver man dramatik?’ Leman har bl.a. været kunstnerisk leder af Dramafronten (2009-2020), har været Reumert-nomineret to gange som Årets Dramatiker og i 2014 blev tildelt Danske Dramatikeres Allen Prisen for ’Fremragende dramatisk skrivekunst’.
Siden følger andre samlinger, hvor der bl.a. skal arbejdes konkret med udvikling af manuskripter – som måske sidenhen bliver trædesten for forestillinger på børne- og ungdomsteatre.
Alle samlinger bliver i øvrigt kommunikeret ud på Facebook og Instagram, hvor en af deltagerne efter hver samling fortæller om tema og undervisning.
Det er selvfølgelig også håbet, at dramatiker-talenterne får mulighed for at deltage på den kommende Aprilfestival i Esbjerg i uge 16, så de for alvor møder hele det rigt-facetterede børneteaterliv i alle dets afskygninger.