Festival 2009 blev afviklet i en ugelang strålende forårssol, der gjorde sit til at kaste glans over det store arrangement, hvor slutfacit blev, at 109 teatre deltog med 177 forskellige forestillinger og et samlet opførelsestal på 602.
Dermed blev årets udgave af den tilbagevendende festival den hidtil største i en ubrudt 39-årig kæde – og der bliver noget at leve op til i Esbjerg, som næste år i uge 15 skal huse 40 års-jubilæumsudgaven af verdens største festival med scenekunst for børn og unge.
Men størrelsen betyder jo ikke så meget, hvis gørelsen er mangelfuld. I Ballerup havde man imidlertid sat alle sejl til for at vise, at man kunne matche opgaven med alle dens logistiske komplikationer.
Derfor havde arrangørerne fra Teatercentrum gode med- og modspillere i de lokale arbejdshold, der knoklede for kunsten.
Ugen igennem kunne man således opleve den velvoksne Frank og hans såkaldte panikhold af beredne hjælpere, der tog sig af ALLE mulige og umulige opgaver med stort overskud. Frank så aldrig problemer, kun mulige løsninger. Ham kunne man med fordel klone og tage med sig videre.
Også mange af byens pedeller gjorde en stor indsats for at servicere de mange spillerhold – og både i ugen og den afsluttende weekend var der placeret infohold ved alle offentlige spillesteder, som bevæbnet med kaffe, småkager og godt humør sørgede for, at folk fandt vej til de mange lokaler, hvor kunsten kunne opleves.
Deres udsendte oplevede sågar en enkelt, der cyklede rundt og spurgte rådvilde folk, om han kunne hjælpe…
Og i den afsluttende weekend, hvor der blev spillet 12 forskellige steder i den store kommune, vajede kæmpestore røde balloner over skoler, institutioner m.v. i 30-40 meters højde og ledte folk på rette vej.
Og både de faste tilrejsende formidlere og de lokale tog godt for sig af det store kunstneriske tagselvbord.
Billetudleveringen på biblioteket havde således travlt med at udlevere gratis adgangskort ugen igennem, og der var da også kø ved de fleste spillelokaler weekenden igennem – også af folk uden (gratis) billetter, som tog chancen for at blive sluset med ind til herlighederne.
Problematisk festivalshow?
Mens kommunens borgere kunne se teater i hobetal, var der også diverse arrangementer, seminarer m.v. for formidlere og teaterfolk – og alle kunne i samlet flok overvære en af festivalens nyskabelser: Et stort festivalshow torsdag aften i den gigantiske Ballerup Super Arena, der normalt bruges til cykelløb, men til lejligheden var omdannet til et stort tre-sceners showrum med gratis adgang til et par tusinde tilskuere.
Showets konferencier var skuespiller Niels Olsen, der bl.a. diverterede med et lummerfrækt potpourri af børnesange og ellers styrede løjerne, som bestod af tryllekunstneren Mystiske Mr. Mox med letpåklædte damer, Lucas fra ‘X Factor’, et bigband – og en kavalkade med småbidder fra nogle af festivalens teaterforestillinger.
Det var således ikke alt, der lige var passende for små børn fra tre år og op og deres forældre, og blandt teaterfolket var der bestemt ikke udelt begejstring for dette show, som i sin natur og indhold langt fra afspejlede dansk børneteater.
Teatercentrums sekretariatschef, Henrik Køhler, måtte således efterfølgende forsvare sig over for de mange kritiske røster, men fastholdt, at man måtte bruge utraditionelle midler for at fange opmærksomheden hos de lokale borgere.
Han noterede sig, at selvom ganske mange lokale kom for at se Olsen, tryl og Lucas, blev de også overtydet om, at dansk børneteater er alt andet end små handskedukker og sukkersøde eventyr.
Og tilstedeværelsen af over 1800 tilskuere til det knap to timers show kunne også aflæses dagen efter i billetudleveringen, hvor mange kom og spurgte efter adgangskort til netop nogle af de forestillinger, som de havde set minutlange uddrag af aftenen før.
Formidlerne har ordet
Og der BLEV set og snakket teater for børn og unge ugen igennem. På alle niveauer og alle steder. Med så mange teatergrupper og så mange forestillinger bliver diversiteten bestemt meget synlig. Der er ganske store kvalitetsforskelle i et så stort udbud, men alle de deltagende teatre var refusionsgodkendt og således berettiget til at deltage i en festival, der både er kulturel manifestation og salgsmesse.
Det er nu op til formidlerne via deres indkøb at afgøre graden af succes for de enkelte forestillinger. I de kommende uger sælges der hundredvis af forestillinger til næste sæson, men hos nogle teatre vil telefonerne kime mere end hos andre.
Børneteateravisen.dk’s seks anmeldere var også til stede under festivalen og vil i de kommende uger og måneder fylde netportalen med deres oplevelser af teatrenes anstrengelser – omkring halvdelen af festivalens forestillinger ER dog forlods blevet anmeldt i Børneteateravisen eller børneteateravisen.dk