Artikler

Polemiker eller frontkæmper?

Polemiker eller frontkæmper?

Der falder atter knubbede ord om Jon Stephensens ageren og agenda omkring nutidens ungdomsteater i kølvandet på en stor interviewartikel i Politiken. Han beskyldes for at forvrænge virkeligheden, men selv mener Aveny-T's teaterchef, at han bliver misforstået, hvor man i stedet burde se ham som den frontkæmper, der arbejder for at få større politisk og økonomisk opbakning til en vitalisering af ungdomsteatret.
Læs mere
Stålsat fokus på publikum

Stålsat fokus på publikum

Bedre kendskab til det publikum, man laver teater for; etablering af meningsfulde fællesskaber og udvikling af vedkommende, tilgængelige oplevelser. Det er bare nogle af de stikord, som tre aktører og deltagere giver videre til Teateravisen efter et fem måneders webinar om publikumsudvikling og segmentering.
Læs mere
Fra fritidsblogger til fuldtidsanmelder

Fra fritidsblogger til fuldtidsanmelder

Når der i store perioder slet ikke spilles teater, har teateranmeldere intet at anmelde. Men skrives OM anmelderiet kan der heldigvis stadig, og Teateravisen har bedt en af portalens flittige anmeldere, Morten Hede, der er en af landets ganske få fuldtidsprofessionelle teaterkritikere, om at fortælle om sin metier.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere