Af

8. marts 2021

Mindeord over Jacques Matthiessen: Hele verdens børneteatermand

ASSITEJ Danmarks bestyrelse v. Solveig Weinkouff og Dirck Backer skriver disse mindeord om Jacques Matthiessen, der døde lørdag 6. marts:

 

EN AF DE STØRSTE og mest dedikerede skabere af teater for børn i Danmark har forladt os. Med sin død efterlader Jacques Matthiessen et stort aftryk – og et stort savn.

Som søn af den navnkundige Kaj Matthiessen var Jacques nærmest født ind i børneteatret. Allerede som 17-årig var han i gang med teatret og udviklede sig efterhånden som skuespiller, mimer, danser, dramatiker, dukkemager.

Siden 1986 koncentrerede han sig i stigende grad som instruktør, og lavede et væld af forestillinger på Det lille Teater, på Marionetteatret, på Teatret, i eget regi – og et hav af andre steder. 

 

HANS INTERNATIONALE samarbejder blev unikke for vores felt: 

Udover sin danske baggrund havde Jacques aner i både Frankrig og Armenien – og måske var det medvirkende til hans globale udsyn og interessen for det interkulturelle samarbejde. 

Igennem mange år – og særlig indenfor de sidste 15 år, bredte Jacques sit virke som instruktør ud i verdens hjørner på helt eneståede vis. 

Han skabte projekter med scenekunstnere så forskellige steder som Nepal, Burkina Faso, Grønland, Tyrkiet, Libanon, Litauen, Uruguay og Kina (og mange andre steder). 

Typisk var det samarbejder med professionelle scenekunstnere og kompagnier i mindre velbjærgede dele af verden, folk, som delte hjertet og engagementet for scenekunst med Jacques, og ønskede hans hjælp til at skabe teater for børn. Jacques drog modigt ud i det uvisse, til eventyret, han troede på sit møde med mennesker, han var aldrig ”in it for the money”.

Med filosofien om ”teater i øjenhøjde” i sin bagage, og med dyb respekt for barnet og dets behov for kunstnerisk oplevelse, inspirerede han de folk, som han arbejdede med, til at skabe teater for de små. 

Som instruktør formåede han at arbejde under til tider vanskelige forhold, og at skabe den bedst tænkelige scenekunst ud af det forhåndenværende. 

Han evnede som få at arbejde i det interkulturelle felt og skabe kunst med fælles menneskeligt indhold – og han gjorde det på en måde som samtidig integrerede og respekterede det kunstneriske udtryk i den kultur han arbejdede i.

 

JACQUES' NETVÆRK var stort, men det var mere end et netværk: Han skabte tætte og varige relationer med de mennesker han arbejdede sammen med – og han insisterede på at holde relationerne i live. 

Bistået af ASSITEJ inviterede han mange af dem til Danmark under Aprilfestivalerne.  

Under de to stort anlagte PROSPERO-projekter i 2015 og 2019, som han realiserede sammen med Karin Ahnfeldt-Rønne i Passepartouts Theatre Productions regi, bragte Jacques mange af sine legekammerater sammen: I to visionære workshops over flere uger fik deltagere fra Afrika, Asien og Norden mulighed for at arbejde sammen på gulvet omkring udviklingen af manuskripter og forestillingssynopser.

Alt var båret af Jacques ånd: Visionen om at mødes som mennesker og skabe sammen. Et samvær, hvor kulturforskelle fik lov at fremstå som en berigelse.

Det skabte dybe bånd og oplevelser for livet. Mange mennesker ude i verden deler i dag sorgen over Jacques Matthiessens død.

 

I DE SENERE ÅR var Jacques – trods sin sygdom – så produktiv som altid og Passepartout Theatre Production markerede sig med flere meget fine forestillinger. 

Stilen har været gennemført, klar og karakteristisk, med dukker skabt af det forhåndenværende: Gafler, børster, svampe og koste – hverdagsobjekter, som får liv og ny betydning.

 

I ASSITEJ Danmark var Jacques i de sidste syv år et aktivt og engageret bestyrelsesmedlem. Vi nød godt af hans rige erfaring, hans åbne og uprætentiøse tilgang, hans insisteren på de værdier, der virkelig betyder noget for vores kunst.  Han var der – med sin ro, sin fornuft og sin humor.

 

VI VIL SAVNE ham stort – som kollega, som inspirator og som ven – og vi sender alle vores tanker og dybeste medfølelse til Karin og hans to sønner.

 

Solveig Weinkouff og Dirck Backer pva ASSITEJ Danmarks bestyrelse 

Flere debatindlæg

16.9.2024: Eva-Marie Møller undrer sig over, at Københavns Kommune nedlægger puljer i Åben Skole-ordningen, der ellers sikrer ressourcesvage skolebørns mulighed for at få adgang til gratis kulturtilbud i form af bl.a. teater.

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg

16.9.2024: Eva-Marie Møller undrer sig over, at Københavns Kommune nedlægger puljer i Åben Skole-ordningen, der ellers sikrer ressourcesvage skolebørns mulighed for at få adgang til gratis kulturtilbud i form af bl.a. teater.