Af: Randi K. Pedersen

23. april 2022

Stærkt billedteater

Med humor og poesi forvandles en hob klodser til et farverigt genkendelig miniunivers.

I den ordløse forestilling ’Kat Fugl Fisk’ bygger to elegant klædte sorte skikkelser trin for trin et miniunivers op af store og små klodser, yndefulde skyggebilleder og kæmpestore røde garnnøgler.

En stiliseret pantomimisk spillemåde giver i første omgang indtryk af noget raffineret, meget minimalistisk og en smule fjernt, men det ændrer sig. For undervejs breder forestillingen sig ud til et imødekommende, poetisk og afvekslende billedteater fuldt af finurligheder og humor. 

De medvirkende er pludselig forsvundet  og lader tilskuerne tilbage med nogle smukke lysende hvide hjerter, en lille rød plet og snore, der manipuleres, uden at man kan se af hvem. Næste step er et garnnøgle med en lang ende, der kan trille og svinde som et pendul, og så kommer klodserne på banen.

Deres abstrakte mønstre og opstillinger er tilsyneladende tilfældige, men man opdager, at sådan er det ikke. Lige som i legen med kloderne er der også mål og mening i den ledsagende musiks fine ringlen og klingen af slagtøj i selskab med strygere.

’Kat Fugl Fisk’ er inspireret af den tysk-schweiziske maler Paul Klee, der var en fremtrædende person inden for de modernistiske kunstretninger, der prægede første halvdel af 1900-tallet.

Det ses tydeligt i klodsernes ekspressionistiske stærke farver og typiske geometriske former, der viser sig at kunne danne overraskende billeder og former, efterhånden som de dygtige performere skruer op for tempoet og opfindsomheden og komisk drilleri, hvor de vælter hinandens klodser.

Intens og nærværende

Til sidst begynder de at sammen at stable klodserne som konkrete genkendelige skulpturer, men fortsætter med at prøve at overgå hinanden i selvsikker udspekuleret snilde. Det resulterer i et hus, en fugl, en fisk og en kat med bittesmå bevægelser, og et cirkus med magnetiske bolde.

Der kommer også en kirke og en portal, indtil der er en hel by, som børnene kan blive en del af ved selv at anbringe en klods, hvor de har lyst. Så er byggeprojektet færdigt, og tilbage står en flot og farverig skulptur parat til muligvis at blive væltet omkuld igen. 

’Kat Fugl Fisk’ foregår i et ret lille telt, hvor skyggebillederne på teltvæggene og de medvirkendes pantomimiske spil med klodser og rekvisitter kommer helt tæt på tilskuerne. Det er med til at gøre stemningen intens og nærværende og indimellem farvet af magisk trylleri. Det skyldes ikke mindst, at Hisako Miura og især Annemarie Waagepetersen hele vejen holder øjenkontakt og kommunikerer klart og direkte, så ingen ryger af i svinget.

Heller ikke, når de lister forsigtigt rundt og signaler, at nu skal alle være ikke stille, men tyste, selv om ingen larmer. Det holder muligvis ikke, hvis alle i teltet er børn. Men det er godt gået i betragtning af forestillingens abstraktionsniveau og fravær af en egentlig historie, og som publikum bliver man sendt af sted med hovedet fuldt af herlige billeder.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’