Af: Morten Hede

30. juni 2021

Det siger blip-båt

I Dansk Rakkerpaks miljøforestilling 'Professoren og genbrugsmaskinen' er den snurrigt byggede maskine en altoverskyggende medspiller.

Det seneste folketingsvalg blev udråbt til et klimavalg, og det er i høj grad ungdommen, der går forrest i dén sag. Derfor er det heller ikke mærkeligt, at klimadagsordenen også er kommet på plakaten i dansk børne- og ungdomsteater.

For denne anmelder gjorde Aveny-T’s ungdomsforestilling ’Mit navn er Greta’ indtryk med William Lipperts portræt af klimagenerationen, mens HeartBeat Groups rytmiske show ’Lods Hans’ om affaldssortering satte sig på både trommehinderne og miljøbevidstheden.

Dansk Rakkerpaks ’Professoren og genbrugsmaskinen’, der er skabt i samarbejde med det tværkommunale affaldsselskab AffaldPlus, er uden tvivl et bidrag til tendensen. Vi skal forstå værdien af genbrug. Vi skal tænke bæredygtighed. Vi skal være bevidste forbrugere.

Og professorens genbrugsmaskine kan lave alt om til alt. Hvis man bare tilføjer de rette typer af affald i den ene ende, så kommer der stegepander, bøffer og legetøj ud i den anden ende. Sikken maskine!

Klimaklovneri

Det er Niels Grønne og Niels Peter Kløft, der står bag manuskriptet til ’Professoren og genbrugsmaskinen’, og de har skabt en humoristisk fortælling om en distræt professor, der laver både mirakler og ulykker med sin maskine.

For maskinen omformer dét, der kommer ind, og den ser ikke til, om det er affald, vigtige notater eller levende skabninger. Og man kan sikkert forestille sig, hvilken farce det bliver, når barnebarnets kanin slipper løs i laboratoriet, og professoren springer rundt for at fange den. Alt, hvad der kan gå galt, går galt.

Det bliver med andre ord en forestilling, der boltrer sig i klovneri og ’hvor er kaninen nu?’-indslag. Men efterhånden som forestillingen dyrker det gakkede, sender den også hele genbrugskonceptet på afveje. Det handler faktisk ikke længere om genbrug.

Har man glemt forestillingens klimaformål? Eller har man blot villet lave en gakket farce og bevidst pyntet sig med lånte miljøfjer?

Det er spekulationer, og i bund og grund gør det hverken til eller fra. For det siger blip-båt, og Gud, hvor går det godt. Dansk Rakkerpak skal ikke nødvendigvis være et klimateater, men kan derimod roligt give de gamle gadeteatertraditioner fuld skrue. De klæder dem, og det bliver knap så boomer-agtigt som et påklistret klimakoncept.

Genbrugsmaskineri

Vi mærker, at Dansk Rakkerpak ved, hvad de laver. De får os til at grine og gyse på de rigtige tidspunkter, og de fortæller historien rimelig rutineret og efter klassiske fortællemodeller.

Jeg skriver ’de’ om dem, selvom Niels Peter Kløft er den eneste skuespiller på scenen. Det gør jeg, fordi selve genbrugsmaskineriet er en altoverskyggende medspiller, der måske ikke ligefrem indtager hovedrollen, men i hvert fald tager alle stikkene hjem.

Den er enormt snurrigt bygget med masser af detaljer for de teknikglade. Der er håndtag at trække i, skruer at dreje på, knapper at trykke på og blinkende lamper at kigge på. Den har også et samlebånd, som kører tværs igennem maskinen, samt små låger og vinduer, man kan kigge ind (eller ud) ad. Den har endda en lille skorsten med Magnus Tagmus-agtig røg i.

Det er sjovt at se, hvordan ting forsvinder ind i maskinen og kommer ud igen som noget andet. Og det er bestemt også forestillingens højdepunkt. Så lad os håbe, at genbrugsmaskinen ikke knækker et tandhjul på turnéen. Uden dén er der ingen forestilling.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’