Dorthe Skøtt Bébe - kommentar

18. august 2023

’Vi skal sammen skabe en ny festival’

Teatercentrums nye direktør tiltrådte posten 1. juni og har kastet sig over de mange udfordringer som leder af kompetencecentret for scenekunst for børn og unge. En aftale om Aprilfestival 2024 i Esbjerg, som ovenikøbet nu skal huse festivalen hvert fjerde år, er dog en forrygende start. Her fortæller Dorthe Skøtt Bébe lidt om sig selv og meget om en festival, der er under pres og kræver udvikling.

SOMMEREN GIK, og nu står den nye sæson for døren. På Teatercentrum er vi mødt ind, fulde af forventning til året, der kommer, med møder, vidensudveksling, debatter, samskabelse, udvikling, networking, lobbyisme og ikke mindst Aprilfestival 2024. Alt sammen med børn og unge som det primære fokus, men dermed ikke mindst de voksne, der skaber rammerne, indholdet og oplevelserne for dem. Og naturligvis med scenekunsten som den største motor.

 

JEG HEDDER DORTHE, jeg er 51, født i en forstad til Odense. Til hverdag deler jeg liv med Henrik, lydtekniker og produktionsansvarlig på det regionale spillested, og vores to børn på 10 og 12 i et gammelt byhus i Herning. Eller det vil sige, at det gjorde jeg indtil for to måneder siden. Nu deler vi mest weekendliv, for hverdagene tilbringes i København, hvor jeg midlertidigt er flyttet ind i en pendlerlejlighed på Nørrebro. Fordi jeg er den nye direktør for Teatercentrum med base i Nørregade lige ved Nørreport Station.

 

DER ER NOK AT TAGE FAT PÅ som nytiltrådt leder af et kompetencecenter for scenekunst for børn og unge. Mange forventninger og mange udfordringer. Kort før min tiltrædelse var centrets allerstørste hjørnesten tæt på at smuldre, men i sidste øjeblik sikrede Kulturminister Jakob Engel-Schmidt Aprilfestival 2023 med en særbevilling.

Festivalen er en central formidler af scenekunst for børn og unge, der giver en masse børn og unge mulighed for at møde scenekunstens forunderlige verden, som Teateravisen citerede ham for at sige.

For mig er der ingen tvivl om, at netop denne hjørnesten kræver særlig opmærksomhed. Og det står jeg ikke alene om. Vi er meget spændte på, hvad du finder på, lød det fra en teaterleder, jeg talte med før sommerferien. Aprilfestivalens grundessens er truet på sin eksistens, og teatrene bør gives mere rimelige økonomiske vilkår, skrev en anden for nylig.

 

JEG DELTOG i festivalen første gang i 2000 og har næsten deltaget hvert eneste år lige siden, som køber, som producent eller som teatergænger. Og det er selvfølgelig ikke nogen hemmelighed, at også jeg har gjort mig mine tanker om Aprilfestival.

Hvordan fastholdes festivalen sin position som central spiller på den danske børne- og ungdomsteaterscene? Hvilke formater understøtter en festival, der første gang så dagens lys i 1971 med 15 deltagende teatre og 25 forskellige forestillinger, og som i 2023 er vokset til 103 teatre og 153 forestillinger? Hvordan kan formatets forskellige målgrupper rummes i samme festival til glæde for hele paletten? Hvordan kan en festival, der både er afhængig af hundredvis af menneskers passionerede arbejde, millioner af offentlige støttekroner og frivillige ildsjæle også være en professionel og velsmurt maskine? Hvordan bliver Aprilfestival bæredygtig?

Der er ikke et entydigt svar på nogen af spørgsmålene. Behovene og ønskerne er forskellige, og derfor er løsningerne også forskellige. Men jeg tror på, at vi kan samle størstedelen af elementerne i én festival. En revitaliseret Aprilfestival.

 

TIRSDAG DEN 15. AUGUST offentliggjorde vi lokationen for næste års Aprilfestival. Verdens største børne- og ungdomsteaterfestival skal i 2024 foregå i Esbjerg – igen.

Aftalen med Esbjerg Kommune markerer samtidig et brud med en mangeårig tradition, hvor festivalen kun sjældent vender tilbage til den samme by. Allerede nu er der nemlig lavet aftale med Esbjerg Kommune om at huse festivalen hvert fjerde år.

Denne tilbagevenden giver os mulighed for at bruge kræfter på at udvikle festivalen i samarbejde med de lokale aktører fra Esbjerg. Det giver os mulighed for at fokusere på den scenekunstneriske aktivitet i området imellem festivalerne og dermed sætte spor og skabe en større blivende værdi. Og forhåbentlig også skabe gode eksempler til efterlevelse andre steder i landet.

Teatercentrum vil på sigt kunne bruge færre ressourcer på at måle lokaler op på nye skoler og i stedet koncentrere sig om en tiltrængt revitalisering af Aprilfestivalen – en central formidler af dansk børne- og ungdomsteater.

Med Esbjerg-aftalen om at vende tilbage hvert fjerde år, tror jeg på, vi i endnu højere grad vil kunne koncentrere os om det, det i sidste ende handler om. Nemlig at sikre, at danske børn og unge møder den levende scenekunst.

 

OG HVAD ER AMBITIONEN SÅ? Jeg mener, at alle børn og unge skal møde den professionelle scenekunst mindst én gang om året i deres hverdag. At alle børn og unge skal opleve scenekunstens redskaber på egen krop mindst én gang om året. At teatrene skal opleve Aprilfestivalen som et kompetenceløftende og kvalitetsudviklende samlingspunkt – og som et stort aktiv i deres salgsarbejde. Opkøberne og dramapædagogerne skal opleve at gå indsigtsfulde og tændte hjem og sætte gang i scenekunsthjulene overalt i landet. Alt sammen til glæde for børn og unge i hele landet.

Aprilfestivalen har i mange år været under pres. Pres fra en stigende centralisering i kommunerne, så teateropkøbet fordeles på færre hænder. Pres fra skarpere krav til prioritering af midler og tid både hos teatre, kommuner, skoler og institutioner. Pres fra den stigende kommercialisering og professionalisering, hvor behovet for at tjene penge er mere primært end sekundært. Pres fra mulighedernes mekka, hvor teater blot er en af mange, mange muligheder for publikum.

 

HVIS APRILFESTIVALEN skal blive den primære indgang til børne- og ungdomsteatret for børn og unges fagprofessionelle voksne, er vi nødt til at skabe en festival, der også giver indblik i, hvilken værdi teatret har for fx dannelse, læring og trivsel.

Hvis Aprilfestivalen atter skal være børne- og ungdomsteatrenes primære indgang til branchemæssigt netværk, kompetenceudvikling og salg af forestillinger og undervisning, er vi nødt til at udvikle på festivalens logistik og økonomi, den fagfaglige programflade og tiltrække langt flere opkøbere.

Hvis Aprilfestivalen fortsat skal være en relevant og meningsfuld event for børn, unge og voksne og de lokale børnefamilier, er vi nødt til at gøre det til et event, man ikke vil gå glip af.

 

LIGE SOM VI HELE TIDEN skal arbejde med relevansen i vores kunst, er vi også nødt til fortsat at arbejde med festivalens relevans. Vi kommer helt sikkert til at bede om hjælp fra jer, der bidrager til festivalen. Jer, der er festivalen. Og forhåbentlig lykkes vi med at skabe en festival med fornyet relevans for teatre, formidlere, kommuner, opkøbere, udenlandske festivalarrangører og ikke mindst for børnene og de unge.

Sammen skal vi skabe en festival, der i sidste ende opleves bæredygtig. Bæredygtig fordi indsatsen står mål med udbyttet. Bæredygtig, fordi alle får mere med hjem, end de investerer. Det vil være mit første projekt. Og jeg håber, I vil hjælpe mig med at komme i mål med det.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere