Af: Jørn Langsted

26. februar 2009

Under Langsteds Lup

(FEBRUAR) Det er godt nok rent socialdemokrati, det her. Men så skete det altså alligevel. Det, man ikke havde troet muligt. Egnsteatrene kom helt til tops på den politiske dagsorden. Og så oven i købet midt i forhandlingerne om regeringens skattereform, også kaldet whiskybælte-reformen. Her gik man måske og troede, at toppolitikerne mest var til […]

(FEBRUAR) Det er godt nok rent socialdemokrati, det her. Men så skete det altså alligevel. Det, man ikke havde troet muligt. Egnsteatrene kom helt til tops på den politiske dagsorden. Og så oven i købet midt i forhandlingerne om regeringens skattereform, også kaldet whiskybælte-reformen. Her gik man måske og troede, at toppolitikerne mest var til løbeture, fadbamser, naturfilm og Gucci-tasker, og at kunst og kultur for dem var en by i Rusland før revolutionen i 1917. Men nej! Som en åbenbaring, et lynnedslag og en finger fra det høje strøg egnsteatrene ind i de politiske topjournalisters artikler i adskillige medier.

Det var nemlig Socialdemokraternes leder Helle Thorning-Schmidt, der i forbindelse med de pro forma forhandlinger om skattereformen, som hun og SF skulle deltage i, udtalte sig sålunde til Politiken 25.2.: “Jeg ville ønske, at regeringen sagde tingene, som de er, nemlig at det her er en skattereform, hvor Dansk Folkeparti tager sig betalt for at støtte Lars Løkke Rasmussen som ny statsminister, og så i øvrigt droppede det her egnsteater.”

Hovsa! Der var pludselig egnsteater på banen. Regeringen er i Thorning-Schmidts øjne et egnsteater. Gad vist, hvilket det er, og hvilken kommune der har hyret dem. Gad vist, om de får 40% i statsrefusion.

OK! Jeg tror ikke, at ‘egnsteater’ var positivt ment hos Thorning-Schmidt. Betydningen var jo nok ‘spil for galleriet’, ‘dilettanteri’ eller måske ‘fup og fiduser’. Det var vel det, hun ville sige om regeringens forhandlingsforløb. Og så skal man selvfølgelig da ikke komme rendende og beskylde Thorning-Schmidt for at vide, hvad hun snakker om – når hun sådan griber til billeder fra kulturens verden. Derfor skal egnsteatrene heller ikke blive for kede af det. Egnsteatrene er jo også sådan noget vest for Valby Bakke, så det er alt for meget forlangt, at den socialdemokratiske leder skulle vide, hvad hun taler om, når hun slynger om sig med mishagsytringer fra den kulturelle udørk, det afgrundsdybe mørke i provinsen.

Men interessant og en nyskabelse er det da, at når man fra socialdemokratisk side skal vise sin afsky for noget og afstandtagen til det, så vælger man af alt at kalde det ‘egnsteater’. Den socialdemokratiske leder kunne jo i stedet, hvis hun absolut ville bruge et billede fra teaterverdenen, have sagt, at regeringen burde droppe det her Kångelige Duarder eller det her Schaufuss Ballet eller måske bare, at regeringen burde droppe det her spil for galleriet. Men nej, det skulle være præcist og rigtig vittigt, noget, som københavnerjournalisterne kunne associere med dyb bondskhed.

Og det blev så til ‘egnsteater’. Hertil kan man kun sige: Tak for kaffe!

Nu skal man selvfølgelig ikke være så sur og knarvorn, kan lupholderen høre den interesserede læser og Mogens Jensen, Socialdemokraternes kulturordfører, sige. Det her kan jo også tolkes helt anderledes. Helle Thorning-Schmidt har netop været på spin-kursus og lært om den nyeste reklameteknik, hvor det drejer sig om lynsnart og uden, at de opdager det, at putte sine budskaber ned i forbrugernes ubevidste. Og det, den socialdemokratiske leder gør her, er at putte begrebet ‘egnsteater’ ned i vores ubevidste. Det er helt malplaceret dér, hvor hun siger det. Det kommer som lyn fra en klar himmel, og det har absolut ingenting med skatteforhandlingerne at gøre. Og netop det viser, at hun er i gang med en snedig manøvre, der skal gøre ‘egnsteater’ til det vigtigste begreb i hovederne på os alle sammen, uden at vi ved af det. I virkeligheden fører hun kulturpolitik på den nye tids og de nye reklameguruers præmisser og på højt niveau. For når hun nu har fået placeret begrebet ‘egnsteater’ midt i de vigtige, vigtige skattepolitiske forhandlinger, så er det, hun i virkeligheden gør, at gøde grunden til at tale om noget endnu vigtigere, nemlig kulturen, her eksemplificeret ved egnsteatrene. Hun er drypvis ved at ændre den politiske dagsorden. Og det skal man vel ikke brokke sig over? Man skal snarere glæde sig over, at vi her har fået en ren thorning, altså en ændring af den politiske dagsorden v.hj.a. den nyeste reklameteknik og hjerneforskning.

Det, der foregår i Thorning-Schmidts udsagn, er altså – i denne tolkning – en helt anderledes raffineret måde at føre kulturpolitik på end den, man sædvanligvis møder hos Socialdemokraterne. Altså den der med at ville bruge nogle flere offentlige kroner på kulturen, fordi den rent faktisk er nødlidende. Det er jo argumenter, der forslår som at slå vand på en gås. Til det siger kultur-Carina jo bare, at vi lever i den bedste af alle verdener, og at kulturlivet har det fremragende. Men når der laves en ren thorning, som partiformanden netop har gjort det, så kan Carina ikke svare igen. For her gælder ingen logik og argumentation, her tales der direkte ned i den ubevidste slam- og kramkiste. Næste gang vi hører ordet ‘egnsteater’, så vil vi jo associere, at det er noget utrolig vigtigt, at det er in og at det har en air af noget fikst storbyagtigt over sig. Stik den Mogens Jensen og Carina Christensen!

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere