Af: Jørn Langsted

15. december 2008

Under Langsteds Lup

(DECEMBER) Lupholderen har fået den fikse idé, at tiden nu er inde til at oprette en nationalscene for børn og unge. Idéen luftede han i en artikel i Politiken, som bakkede op i en leder, og det fik straks et par læserbrevskribenter til at springe op og råbe: Stærekassen! Hæld ungerne i Stærekassen! – Nu […]

(DECEMBER) Lupholderen har fået den fikse idé, at tiden nu er inde til at oprette en nationalscene for børn og unge. Idéen luftede han i en artikel i Politiken, som bakkede op i en leder, og det fik straks et par læserbrevskribenter til at springe op og råbe: Stærekassen! Hæld ungerne i Stærekassen! – Nu var det ikke lige lupholderens hensigt, at den scene, som er blevet erklæret for uegnet til voksenteater, så skal kunne bruges til teater for børn og unge. Men hvad så?

Jo, tanken er, at Danmarks ry som fremragende børneteaterland er opstået på baggrund af en struktur af små produktionsenheder, i hovedstad og i provins, faste og turnerende teatre for børn og unge. Det er nogle af disse små produktionsenheder, der viser flaget udenlands og skaffer hæder og ære til kongeriget, og det er disse teatre, som giver børn og unge nærende kunstneriske oplevelser. Og det er denne mangfoldige struktur, dette netværk af teatre, der har ført til det børne- og ungdomsteater, vi har nu. Det er et netværk, der har givet muligheder for mange forskelligartede kunstneriske viljer, for indædte, årelange forfinelser af det kunstneriske udtryk og for en tæt produktionsstruktur, hvor medindflydelsen har været høj.

Hvis man kulturpolitisk vil gøre noget for dansk børneteater, så er det dette netværk af forskelligheder, man bør styrke. Man må for Guds skyld ikke centralisere eller monopolisere. Hvorfor kunne man så ikke forestille sig, at Danmark fik en nationalscene nr. 2, en nationalscene for børn og unge, og at denne nationalscene fik form af et netværk, i hovedstad og provins, et decentraliseret netværk? Lupholderen mener i ramme alvor, at det ville være utrolig vigtigt, også internationalt, hvis man opprioriterede og anerkendte scenekunst for børn og unge på en anden måde end gennem beton, stål og glas. Det ville give en speciel dansk synsvinkel med en nationalscene, der er flydende, variabel og fleksibel. Man kunne fristes til at sige omstillingsparat, men det er et ord, lupholderen nægter af tage i sin mund eller PC.

Det er vel i øvrigt også i overensstemmelse med centrale tendenser i tiden, at det er netværk, der betones mere og mere som det nye samfunds måder at skabe dynamik og udvikling på? Og ikke så meget etablering af nye faste betonklodser, selvom man med byggeriet af Det Kgl. Teaters to klodser ved Københavns havn godt nok skulle tro, at det modsatte var tilfældet. Etablering af en nationalscene for børn og unge som en åben netværksbaseret struktur, der i princippet dækker hele kongeriget, vil tage udgangspunkt i årtiers erfaringer i det professionelle danske børneteater og vil løfte disse erfaringer op på et nyt niveau.

Og så vil det da ikke gøre noget, hvis der i dette nationalscene-netværk bliver muligheder for, at der blandt landets teatre for børn og unge også kan eksistere nogen, der er større end den nuværende maksimumsstørrelse, hvis de lokale forhold og kunstneriske visioner taler for det. Og selvfølgelig bør der også være muligheder for, at nogle af netværkets teatre bygger nyt eller bygger om. Børneteaterhuse her og der og alle vegne kan måske da være en god ting.

Men er lupholderens fikse idé ikke en skjult modstand mod Corona la Balances nylig offentliggjorte planer om et nationalt scenekunsthus for børn og unge med egen paragraf i teaterloven? Lupholderen har som sagt ikke noget mod huse, heller ikke i København. Et sådant hus vil da sagtens sammen med de andre børneteatre i København og udover landet kunne indgå i nationalscene-netværket. Men lupholderen mener afgjort, at det er en forkert vej at gå at udråbe huset i København til nationalt
scenekunsthus og at give det særstatus i teaterloven. Det vil være at overtage det gamle samfunds strukturer og cementere dem. Det vil ikke være at bygge på pluralismen og den kunstneriske styrke i mangfoldigheden. Lupholderen er ked af at sige det, men tanken med en statsensemble var, at statsensemble skulle et teater være i en tidsbegrænset periode. Derefter skulle æren og forpligtelserne placeres på et andet teater. Statsensemble-tanken var i sit udgangspunkt også en fleksibilitetstanke. Og det går stik imod dette udgangspunkt, når man vil cementere det første (og tilsyneladende eneste) statsensemble som nationalt
scenekunsthus.

Når lupholderen kan udtale sig så skråsikkert om de oprindelige tanker med statsensemblet, så skyldes det, at han på en kulturministeriel konference for år tilbage hviskede embedsmændene idéen om at indrette et statsensemble på de nævnte præmisser i ørerne. Man kan måske sige, at lupholderen plantede denne idé?

En nationalscene som netværk har selvfølgelig ikke én overledelse. Den har mange ledelser med hver deres kunstneriske profiler. Måske har den et koordineringsled og nogle fælles servicefunktioner, Børneteateravis, festival, Teatercentrum. Og så kunne det selvfølgelig være rimeligt nok at forestille sig, at den nye nationalscene for børn og unge skulle have det samme i offentlig støtte, som voksenteatret får alt i alt, men det er nok helt oppe i soffitterne og ude i skoven. Man kunne måske så foreslå, at den nye nationalscene får et statstilskud svarende til det, den gamle får, dvs. 534 mio.kr. Det skal ses i forhold til, at landets mest berømmede teatersektor, det professionelle børneteater, for øjeblikket støttes af staten med i alt ca. 110 mio.kr.

Til at fordele disse rare penge ud fra kvalitative og mangfoldigheds overvejelser nedsættes et nationalsceneråd på fem personer, der skal sidde i 8-10 år og fungere efter armslængdeprincippet. Rådet skal yde støtte til stationære teatre, turnerende teatre og enkeltprojekter, altså driftsstøtte. Men det kan såmænd også være ansvarlig for anlægsstøtte, fx til etablering af børneteaterhuse forskellige steder i landet. Og så bør det have ansvaret for fællesinitiativer som Teatercentrum, festival og Børneteateravisen.

Drømmer jeg, eller er jeg vågen? Fantastisk eller rent fantasteri?

Læs også: så gør dog noget

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere