Af: René Benjamin Hansen og Jesper Frølund Hansen

29. marts 2022

Teater i kamp mod fordomme

Mens over 100 danske turnéteatre i disse dage invaderer Esbjerg, spiller HILS DiN MOR i stedet forestillinger i Torshavn. Teatret plejer at være fast deltager på de årlige Aprilfestivaler, men har i år valgt at tage nordpå, hvor de gæstespiller med ungdomsforestillingen ’Offside’. Her fortæller teatrets to ledere om turen og om deres samarbejde med LGBTQ+ Føroyar.

Nu er Aprilfestivalen godt i gang, og der spilles teater for børn og unge rundt omkring i Esbjerg Kommune. 

HiLS DiN MOR plejer at være faste deltagere på festivalen, men i år dukker vi ikke op, fordi vi befinder os i Torshavn og skal spille ungdomsforestillingen ’Offside’ i Nordens Hus i samme uge, som Aprilfestivalen bliver afviklet. 

Turen er støttet af Statens Kunstfond og Kong Christian Den Tiendes Fond, og HiLS DiN MOR har lavet et samarbejde med Nordens Hus om at spille på deres Frítt Flog-festival, der afvikles i perioden 28. marts til 6. april 2022. 

Festivalen indeholder en blanding af kunst, musik, dans og scenekunst for børn og unge, og det er gratis for skoleklasser at komme ind og se de tiltag, festivalen indeholder.

Vigtige fortællinger for de unge

Det er tredje gang, at vi besøger Færøerne med vores LGBTQ+-forestillinger. 

I 2013 spillede ’Hate crime – en kærlighedshistorie’ på Sjónleikarhúsið, der er Færøernes ældste teaterbygning, som fungerer som byens amatørteater og dramaskole. 

I efteråret 2018 var vi ligeledes  af sted med den Reumert-prisbelønnede ungdomsforestilling ’Fucking Åmål’ i et samarbejde med nationalscenen Tjóðpallur Føroya, hvor forestillingen også spillede. 

Denne gang foregår forestillingerne i smukke Norðurlandahúsið (Nordens Hus), hvor HiLS DiN MOR skal opføre én offentlig forestilling og fire forestillinger for inviterede skoleklasser i de efterfølgende dage.

Vi er ret forelskede Færøerne og nyder være på besøg med vores LGBTQ+- forestillinger heroppe, og ligesom i Danmark er det vigtigt, at unge på Færøerne får mulighed for at opleve disse fortællinger, der er med til at udbrede viden om LGBTQ+-personer og som kan bidrage til at udviske fordomme – ligesom  forestillingerne giver LGBTQ+-personer noget at spejle sig i på scenen.

Disse tematikker er underrepræsenteret i det danske teaterlandskab, og det er det samme på Færøerne, der ellers er ret godt med i forhold til LGBTQ+-personers rettigheder. Og så er det bare fantastisk, at vi kan være med til at rykke noget i en større del af vores Rigsfællesskab. Vi er meget taknemmelige for, at Statens Kunstfond og andre fonde vil støtte vores ture økonomisk, så det er muligt for os at komme af sted og så er det bare fantastisk, at spillestederne heroppe gerne vil have os på besøg og hjælpe os med at få fat i de unge, så vi har publikummer til forestillingerne.

Forbud mod regnbue-armbind

HiLS DiN MOR sætter med ungdomsforestillingen ’Offside’ fokus på den hadske retorik overfor homoseksuelle, der foregår i de maskuline sportsgrene. 

De nedladende tilråb på fodboldbanen, der oftest proklamerer, at man er svag, hvis man er homoseksuel, er ikke en sund kultur, og det er ikke rart at høre på, hvis man selv er homoseksuel.

Denne kultur skal ændres, før det er trygt at være åben omkring sin seksualitet i disse miljøer. Det er et problem i hele verden, og man møder det ofte i Danmark, hvor man tit hører grupper af tilskuere, der sviner dommeren og spillerne til med sådanne tilråb. Samtidig med at der står børn og unge og lytter med på tribunerne. 

I nogle tilfælde kan det være med til at skade børn og unges trivsel, da man som modtager af dette budskab kommer til at føle sig 'forkert' og uønsket på fodboldbanen såvel som på tilskuerrækkerne. Ligesom at det heller ikke er et godt signal, at det færøske fodboldforbund sidste år indførte forbud mod at spille med regnbuefarvede anførerbind på Færøerne, hvilket vi glæder os til at snakke med de unge om i de aftertalks, som vi altid laver efter forestillingerne. Forbuddet har affødt en del protester blandt sportsudøverne på Færøerne, som efterfølgende har trodset den nye regel.

Fælles kamp 

Når vi spiller ’Offside’ i Nordens Hus, kommer der repræsentanter fra LGBT+ Føroyar og deltager i samtalen med de unge efter forestillingerne. 

Vi vil ikke komme herop for at vifte med en løftet pegefinger, der har alle svarene på, hvordan man skal angribe disse tematikker på Færøerne, og derfor er det vigtigt for os at arbejde sammen med LGBT+ Føroyar omkring vores eftersnakke med de unge. 

Vi har haft en god kommunikation, inden vi tog af sted, og så har vi mødtes forinden i forhold til, hvordan vi griber det hele an – og deltaget i nogle interviews sammen til færøsk radio. Desuden er det bare dejligt at kende nogle lokale LGBTQ+'ere, der kæmper for det samme, som vi gør. Det betyder også, at vi kan følge udviklingen på tæt hold i forhold til, hvad der sker på Færøerne, hvilket vi er meget optaget af.

LGBT+ Føroyar har eksisteret siden 2011 og den første officielle Pride blev afholdt i Torshavn i 2012 – og nu om dage deltager mere end 10 procent af befolkningen på Færøerne i denne mangfoldigheds-festdag.

HiLS DiN MOR håber at kunne bibeholde denne tradition og vende tilbage med fremtidige produktioner på Færøerne og dermed brede scenekunsten for børn og unge endnu længere ud.

 

René Benjamin Hansen er skuespiller og kunstnerisk leder og Jesper Frølund Hansen er daglig leder af Hils Din Mor

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere