Af: René Benjamin Hansen og Jesper Frølund Hansen

29. marts 2022

Teater i kamp mod fordomme

Mens over 100 danske turnéteatre i disse dage invaderer Esbjerg, spiller HILS DiN MOR i stedet forestillinger i Torshavn. Teatret plejer at være fast deltager på de årlige Aprilfestivaler, men har i år valgt at tage nordpå, hvor de gæstespiller med ungdomsforestillingen ’Offside’. Her fortæller teatrets to ledere om turen og om deres samarbejde med LGBTQ+ Føroyar.

Nu er Aprilfestivalen godt i gang, og der spilles teater for børn og unge rundt omkring i Esbjerg Kommune. 

HiLS DiN MOR plejer at være faste deltagere på festivalen, men i år dukker vi ikke op, fordi vi befinder os i Torshavn og skal spille ungdomsforestillingen ’Offside’ i Nordens Hus i samme uge, som Aprilfestivalen bliver afviklet. 

Turen er støttet af Statens Kunstfond og Kong Christian Den Tiendes Fond, og HiLS DiN MOR har lavet et samarbejde med Nordens Hus om at spille på deres Frítt Flog-festival, der afvikles i perioden 28. marts til 6. april 2022. 

Festivalen indeholder en blanding af kunst, musik, dans og scenekunst for børn og unge, og det er gratis for skoleklasser at komme ind og se de tiltag, festivalen indeholder.

Vigtige fortællinger for de unge

Det er tredje gang, at vi besøger Færøerne med vores LGBTQ+-forestillinger. 

I 2013 spillede ’Hate crime – en kærlighedshistorie’ på Sjónleikarhúsið, der er Færøernes ældste teaterbygning, som fungerer som byens amatørteater og dramaskole. 

I efteråret 2018 var vi ligeledes  af sted med den Reumert-prisbelønnede ungdomsforestilling ’Fucking Åmål’ i et samarbejde med nationalscenen Tjóðpallur Føroya, hvor forestillingen også spillede. 

Denne gang foregår forestillingerne i smukke Norðurlandahúsið (Nordens Hus), hvor HiLS DiN MOR skal opføre én offentlig forestilling og fire forestillinger for inviterede skoleklasser i de efterfølgende dage.

Vi er ret forelskede Færøerne og nyder være på besøg med vores LGBTQ+- forestillinger heroppe, og ligesom i Danmark er det vigtigt, at unge på Færøerne får mulighed for at opleve disse fortællinger, der er med til at udbrede viden om LGBTQ+-personer og som kan bidrage til at udviske fordomme – ligesom  forestillingerne giver LGBTQ+-personer noget at spejle sig i på scenen.

Disse tematikker er underrepræsenteret i det danske teaterlandskab, og det er det samme på Færøerne, der ellers er ret godt med i forhold til LGBTQ+-personers rettigheder. Og så er det bare fantastisk, at vi kan være med til at rykke noget i en større del af vores Rigsfællesskab. Vi er meget taknemmelige for, at Statens Kunstfond og andre fonde vil støtte vores ture økonomisk, så det er muligt for os at komme af sted og så er det bare fantastisk, at spillestederne heroppe gerne vil have os på besøg og hjælpe os med at få fat i de unge, så vi har publikummer til forestillingerne.

Forbud mod regnbue-armbind

HiLS DiN MOR sætter med ungdomsforestillingen ’Offside’ fokus på den hadske retorik overfor homoseksuelle, der foregår i de maskuline sportsgrene. 

De nedladende tilråb på fodboldbanen, der oftest proklamerer, at man er svag, hvis man er homoseksuel, er ikke en sund kultur, og det er ikke rart at høre på, hvis man selv er homoseksuel.

Denne kultur skal ændres, før det er trygt at være åben omkring sin seksualitet i disse miljøer. Det er et problem i hele verden, og man møder det ofte i Danmark, hvor man tit hører grupper af tilskuere, der sviner dommeren og spillerne til med sådanne tilråb. Samtidig med at der står børn og unge og lytter med på tribunerne. 

I nogle tilfælde kan det være med til at skade børn og unges trivsel, da man som modtager af dette budskab kommer til at føle sig 'forkert' og uønsket på fodboldbanen såvel som på tilskuerrækkerne. Ligesom at det heller ikke er et godt signal, at det færøske fodboldforbund sidste år indførte forbud mod at spille med regnbuefarvede anførerbind på Færøerne, hvilket vi glæder os til at snakke med de unge om i de aftertalks, som vi altid laver efter forestillingerne. Forbuddet har affødt en del protester blandt sportsudøverne på Færøerne, som efterfølgende har trodset den nye regel.

Fælles kamp 

Når vi spiller ’Offside’ i Nordens Hus, kommer der repræsentanter fra LGBT+ Føroyar og deltager i samtalen med de unge efter forestillingerne. 

Vi vil ikke komme herop for at vifte med en løftet pegefinger, der har alle svarene på, hvordan man skal angribe disse tematikker på Færøerne, og derfor er det vigtigt for os at arbejde sammen med LGBT+ Føroyar omkring vores eftersnakke med de unge. 

Vi har haft en god kommunikation, inden vi tog af sted, og så har vi mødtes forinden i forhold til, hvordan vi griber det hele an – og deltaget i nogle interviews sammen til færøsk radio. Desuden er det bare dejligt at kende nogle lokale LGBTQ+'ere, der kæmper for det samme, som vi gør. Det betyder også, at vi kan følge udviklingen på tæt hold i forhold til, hvad der sker på Færøerne, hvilket vi er meget optaget af.

LGBT+ Føroyar har eksisteret siden 2011 og den første officielle Pride blev afholdt i Torshavn i 2012 – og nu om dage deltager mere end 10 procent af befolkningen på Færøerne i denne mangfoldigheds-festdag.

HiLS DiN MOR håber at kunne bibeholde denne tradition og vende tilbage med fremtidige produktioner på Færøerne og dermed brede scenekunsten for børn og unge endnu længere ud.

 

René Benjamin Hansen er skuespiller og kunstnerisk leder og Jesper Frølund Hansen er daglig leder af Hils Din Mor

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere