Af: Carsten Jensen

28. maj 2021

Pelle Erobreren fra Valby

Jubilæumsbog om Teater V's første 15 år som bydelsteater i Valby, etableret og udviklet og ledet af Pelle Koppel, giver med små interviews indblik i teatrets historie kulturpolitisk, kunstnerisk og på de indre linjer.

Teater V har fået sin egen jubilæumsbog efter 15 år som succesrigt lille storbyteater i Københavns Kommune og med placering som Valbys helt eget bydelsteater.

Forfatter er Flemming Sørensen, der har brugt samme model som til den jubilæumsbog ('Den Hvide Bog), han i 2014 lavede for at markere Carte Blanches første ti år som egnsteater i Viborg Kommune: En række små interviews med nogle af de mange, der har samarbejdet med teatret eller på anden både har været i faglig eller politisk forbindelse med teaterleder Pelle Koppel og det driftige teater i Spinderiet ved Valby Station.

'Teater V Danmarks første bydelsteater – de første 15 år' giver således ordet til bl.a. kolleger og samarbejdspartnere, skuespillerforbundets formand, grafikeren bag de fleste af teatrets plakater, den trofaste tilskuer m.fl. – ligesom der bliver plads til venlige kommentarer fra både den daværende københavnske kulturborgmester Pia Allerslev (fra tiden da Teater V blev lille storbyteater) og den nuværende kulturminister Joy Mogensen.

I den mere kuriøse del får motivpersonen bag forestillingen 'Udslet Hornsleth', kunstneren Kristian von Hornsleth, på munter vis fortalt om det at medvirke til en provokerende forestilling, som modtog hele to Reumert-priser i 2011 (Årets Mandlige Hovedrolle: Mads M. Nielsen – og Årets Dramatiker: Jakob Weis).

Alle interviewede har noget pænt, morsomt eller fagligt interessant at sige om Pelle Koppel, der jo ER jo synonym med Teater V og brænder for teater i alle afskygninger.

Koppels karriere

Pelle Koppel (f. 1968) startede karrieren som barn og var med i musicals og børnemusikteatret Bar Rock – og havde bl.a. som teenager en seværdig rolle i filmen 'Barndommens gade' i 1986, inden han tog studentereksamen og siden blev uddannet fra Aarhus Teaters Skuespillerskole i 1994 og blev fastansat på teatret i nogle år.

Derefter flyttede han til netop Valby i 1997 og en karriere som freelance skuespiller, instruktør og dramatiker – bl.a. med en række commandoraids i børneteatret, herunder 'Det store tidsrøveri' (Reumert-nomineret i 2004) og 'Happy Habitus' (Reumert-nomineret i 2006). Sidstnævnte blev brugt som murbrækker til Teater V. Han gik til Valby Lokaludvalg og foreslog, at man gav ham plads til at spille forestillingen i det gamle spinderi ved Valby Station, der var ved at blive bygget om til butikscenter og kulturhus. 

Udvalget sagde ja, gav ham 100.000 kr. – og resten er historie. Også fortællingen om et  teater, der i de første år var uden garderober og værksteder og bestod af en gråmalet multihal, som også skulle bruges til andre formål…

Stifter af festival og arrangørpriser

Det er en rigtig hyldestbog, som via de mange små interviews kommer rundt i teatrets hjørner med dets vidtfavnende repertoire for børn, unge, voksne, plejehjemsbeboere m.fl., de mange gæstespil, dramatiker-konkurrencer (Dramatik Debut) og senest digitalt teater (online-scenerummet Future V).

Man får på denne måde både små personlige og faglige indblik, der fortæller om teatret og dets forestillinger.

Blandt de mange andre aktiviteter, som Pelle Koppel har etableret eller været med til at sætte i gang, er den helt aktuelle CPH Stage-festival og Kulturkongen – et netværk af kulturinteresserede danskere, der anbefaler kulturoplevelser til hinanden. Begge nævnes kun lige en passant af teaterleder-kollega Nikolaj Mineka fra Teatret Møllen, der er et af de mange teatre, der glæder sig over at kunne gæstespille hos Koppel i Valby. Også selvom faciliteterne er 'virkelig elendige – men alt andet er så godt, at det opvejer det', som han siger i 'sit' afsnit i bogen.

Men i regi af netop Kulturkongen har Pelle Koppel også udvist omsorg for landets mange formidlere af turnerende voksen- og børneteater – som Teater V også bidrager til – ved at være foregangsmand omkring den årlige uddeling af Arrangørprisen til en teaterforening i regi af Danmarks Teaterforeninger (voksenteater) og en formidler på den årlige Aprilfestival (børne- og ungdomsteater). 

Så der er næppe det segment i teaterlivet – fra kunstnere og medarbejdere over arrangører og publikum, som teaterlederen fra Teater V ikke omfatter i sit virke.

Den unikke kunstart

Pelle Koppel er afslutningsvis ikke i tvivl om, at det lokale teater i Valby er kommet for at blive, men ved ikke, om det nødvendigvis bliver i de nuværende lokaler, der mangler alt fra maling på væggene til ordentlige publikumsfaciliteter. 

'Men '(vi) skal frem for alt huske, at vores kunstart er unik og altid favner nuet. Og vi skal blive ved med at være nysgerrige og videreudvikle og forfine dette med tiden', lyder slutordene i jubilæumsbogen fra Pelle Koppel, der med sit teater og engagement har erobret både bydelen Valby og landets teaterliv.

Nu har han og teatret også fået sin egen lille historiebog, som de mange, der valfarter til teatret, kan have glæde af at dykke ned i. Jubilæumsbogen udkommer 31. maj.

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere