Af: Carsten Jensen

28. maj 2021

Pelle Erobreren fra Valby

Jubilæumsbog om Teater V's første 15 år som bydelsteater i Valby, etableret og udviklet og ledet af Pelle Koppel, giver med små interviews indblik i teatrets historie kulturpolitisk, kunstnerisk og på de indre linjer.

Teater V har fået sin egen jubilæumsbog efter 15 år som succesrigt lille storbyteater i Københavns Kommune og med placering som Valbys helt eget bydelsteater.

Forfatter er Flemming Sørensen, der har brugt samme model som til den jubilæumsbog ('Den Hvide Bog), han i 2014 lavede for at markere Carte Blanches første ti år som egnsteater i Viborg Kommune: En række små interviews med nogle af de mange, der har samarbejdet med teatret eller på anden både har været i faglig eller politisk forbindelse med teaterleder Pelle Koppel og det driftige teater i Spinderiet ved Valby Station.

'Teater V Danmarks første bydelsteater – de første 15 år' giver således ordet til bl.a. kolleger og samarbejdspartnere, skuespillerforbundets formand, grafikeren bag de fleste af teatrets plakater, den trofaste tilskuer m.fl. – ligesom der bliver plads til venlige kommentarer fra både den daværende københavnske kulturborgmester Pia Allerslev (fra tiden da Teater V blev lille storbyteater) og den nuværende kulturminister Joy Mogensen.

I den mere kuriøse del får motivpersonen bag forestillingen 'Udslet Hornsleth', kunstneren Kristian von Hornsleth, på munter vis fortalt om det at medvirke til en provokerende forestilling, som modtog hele to Reumert-priser i 2011 (Årets Mandlige Hovedrolle: Mads M. Nielsen – og Årets Dramatiker: Jakob Weis).

Alle interviewede har noget pænt, morsomt eller fagligt interessant at sige om Pelle Koppel, der jo ER jo synonym med Teater V og brænder for teater i alle afskygninger.

Koppels karriere

Pelle Koppel (f. 1968) startede karrieren som barn og var med i musicals og børnemusikteatret Bar Rock – og havde bl.a. som teenager en seværdig rolle i filmen 'Barndommens gade' i 1986, inden han tog studentereksamen og siden blev uddannet fra Aarhus Teaters Skuespillerskole i 1994 og blev fastansat på teatret i nogle år.

Derefter flyttede han til netop Valby i 1997 og en karriere som freelance skuespiller, instruktør og dramatiker – bl.a. med en række commandoraids i børneteatret, herunder 'Det store tidsrøveri' (Reumert-nomineret i 2004) og 'Happy Habitus' (Reumert-nomineret i 2006). Sidstnævnte blev brugt som murbrækker til Teater V. Han gik til Valby Lokaludvalg og foreslog, at man gav ham plads til at spille forestillingen i det gamle spinderi ved Valby Station, der var ved at blive bygget om til butikscenter og kulturhus. 

Udvalget sagde ja, gav ham 100.000 kr. – og resten er historie. Også fortællingen om et  teater, der i de første år var uden garderober og værksteder og bestod af en gråmalet multihal, som også skulle bruges til andre formål…

Stifter af festival og arrangørpriser

Det er en rigtig hyldestbog, som via de mange små interviews kommer rundt i teatrets hjørner med dets vidtfavnende repertoire for børn, unge, voksne, plejehjemsbeboere m.fl., de mange gæstespil, dramatiker-konkurrencer (Dramatik Debut) og senest digitalt teater (online-scenerummet Future V).

Man får på denne måde både små personlige og faglige indblik, der fortæller om teatret og dets forestillinger.

Blandt de mange andre aktiviteter, som Pelle Koppel har etableret eller været med til at sætte i gang, er den helt aktuelle CPH Stage-festival og Kulturkongen – et netværk af kulturinteresserede danskere, der anbefaler kulturoplevelser til hinanden. Begge nævnes kun lige en passant af teaterleder-kollega Nikolaj Mineka fra Teatret Møllen, der er et af de mange teatre, der glæder sig over at kunne gæstespille hos Koppel i Valby. Også selvom faciliteterne er 'virkelig elendige – men alt andet er så godt, at det opvejer det', som han siger i 'sit' afsnit i bogen.

Men i regi af netop Kulturkongen har Pelle Koppel også udvist omsorg for landets mange formidlere af turnerende voksen- og børneteater – som Teater V også bidrager til – ved at være foregangsmand omkring den årlige uddeling af Arrangørprisen til en teaterforening i regi af Danmarks Teaterforeninger (voksenteater) og en formidler på den årlige Aprilfestival (børne- og ungdomsteater). 

Så der er næppe det segment i teaterlivet – fra kunstnere og medarbejdere over arrangører og publikum, som teaterlederen fra Teater V ikke omfatter i sit virke.

Den unikke kunstart

Pelle Koppel er afslutningsvis ikke i tvivl om, at det lokale teater i Valby er kommet for at blive, men ved ikke, om det nødvendigvis bliver i de nuværende lokaler, der mangler alt fra maling på væggene til ordentlige publikumsfaciliteter. 

'Men '(vi) skal frem for alt huske, at vores kunstart er unik og altid favner nuet. Og vi skal blive ved med at være nysgerrige og videreudvikle og forfine dette med tiden', lyder slutordene i jubilæumsbogen fra Pelle Koppel, der med sit teater og engagement har erobret både bydelen Valby og landets teaterliv.

Nu har han og teatret også fået sin egen lille historiebog, som de mange, der valfarter til teatret, kan have glæde af at dykke ned i. Jubilæumsbogen udkommer 31. maj.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere