Hvis man søger en samlet oversigt over, hvad der tilbydes af professionelt teater for børn og unge i en given sæson, er Den Røde Brochure det både nemme og nødvendige redskab.
Og i løbet af den kommende uge bliver der sendt omkring 9.000 af slagsen gratis ud til landets skoler, institutioner, biblioteker, teatre, organisationer og andre interesserede.
Repertoirekataloget, der produceres hvert forår forud for den store Aprilfestival, fungerer som bindeled mellem teaterproducenter og aftagere og har gjort det siden 1971. Og hvor den første tryksag havde forestillinger fra blot 11 teatre, tæller det nyeste katalog 137 teatre og 392 forestillinger. Eller nogenlunde samme niveau som de seneste mange år.
Noget om indholdet
Den Røde Brochure – der i øvrigt var blå de første sæsoner og først i sæson 1990-91 fik kanoniseret sit kælenavn – rummer på sine 294 sider nyttige indekser over alle forestillinger, også opdelt i aldersgrupper, konverteringsnøgle (alder vs. klassetrin), gode råd til arrangører, nyttige links m.v. – samt selvfølgelig alle forestillingerne, der også er forsynet med læsevenlige infobokse med praktiske oplysninger, herunder pris og alder og tekniske krav m.v.
Kompetencecentret Teatercentrum står som udgiver, mens det er teatrene selv, der har leveret deres sider og er ansvarlig for tekster og fotos og anbefalinger.
Den Røde Brochure er godt nok et salgskatalog, der henvender sig til formidlere og arrangører, men det bliver også samtidig en årlig registrant over udbuddet af børne- og ungdomsteate
Noget om anmeldelser
Den Røde Brochure for sæson 2015-16 er i sagens og brugbarhedens natur fremadskuende, og mange af katalogets forestillinger er stadig blot løsrevne tanker i producenternes hoveder, men forventes at tage fast og kunstnerisk form i løbet af sæsonen.
Følgelig er det heller ikke samtlige planlagte forestillinger i den kommende sæson, der er nået med i kataloget – men den digitale version på nettet opdateres til gengæld løbende.
Men da de fleste turneteatre har deres forestillinger på repertoiret i flere sæsoner – og de stationære børneteatre også genopsætter deres succesforestillinger – er ganske mange forestillinger faktisk allerede anmeldt her på portalen, og derfor er der udover teatrenes eget salgsmateriale også mulighed for at få kritikernes vurderinger. Man kan med fordel bruge Søg-funktionen her på portalen for at finde frem til dem.
Og de er i absolut overtal. I den nye udgave af kataloget er der faktisk mindre end 100 ikke-anmeldte forestillinger, og mange vil deltage ved den kommende Aprilfestival i Frederikssund (www.aprilfestival.dk), hvor også portalens seks anmeldere vil være i aktion.
Det skulle gerne sikre et halvt hundrede nye anmeldelser og så bliver det op til ressourcer og muligheder at få has på resten i løbet af sæsonen.
Noget om stjerner
Som redaktør af teateravisen.dk kan det med tilfredshed noteres, at mange teatre også vælger at referere til portalens anmeldelser af deres forestillinger i deres markedsføring – selvfølgelig primært, hvis de er positive nok til at falde i teatrenes smag…
Og udover gode og udvalgte citater fra anmeldelserne kan der i disse stjernekrigstider opgøres over 50 angivelser af stjerner fra portalens anmeldelser. Og en hel del af de gode fra andre medier, det være sig aviser eller de netbaserede som Kulturkongen, Børn i Byen osv.
Så selvom der pågår en løbende diskussion ikke mindst blandt teaterfolk om, hvorvidt teateravisen.dk bør droppe de overfladiske stjernevurderinger og nøjes med tekstlig fordybelse, vil en masse teatre givet fortsat gøre brug af disse nemme markeringer i salgsøjemed.
Noget om mængden
Den Røde Brochure 2015-16 rummer altså næsten 140 forskellige børneteaterproducenter og deres forestillinger, men faktisk er der endnu flere derude. Flere af de små og helt nye projektteatre er af selvvalgte eller økonomiske grunde ikke med, ligesom næsten alle de store institutionsteatre vælger at promovere deres familieteaterforestillinger på andre platforme.
Alligevel er det jo en imponerende mængde udbydere af professionelt teater for børn – for i Den Røde Brochure er det kun refusionsberettigede forestillinger, der har adgang. Ganske samme krav som der er til Aprilfestival, der i år i Frederikssund 19.-26. april (www.aprilfestival.dk) har omkring 130 teatre med.
De barske realiteter for såvel brochurens som festivalens teatre er dog, at udbuddet er væsentligt større end afsætningsmulighederne. Rigtig mange af teatrene vil i den kommende sæson sælge så få eller slet ingen forestillinger, at det på ingen måde kan bære en egentlig drift.
Men nu er mange af teatrene con amore- eller projektteatre, som tager det salg, der måtte komme, mens mange af de involverede i øvrigt vil være henvist til job hos andre teatre, dramaundervisning eller løngivende aktiviteter helt uden for teatrets verden.
Noget om produktionen
Hvor Den Røde Brochure i mange år blev til efter klippe-klistre-metoden med indsendte tekstsider og papirfotos, er processen som alt andet speedet op og forbedret via først computere og siden internet og digitale løsninger omkring grafik, opsætning og tryk. Og det har også været nødvendigt i takt med, at kataloget voksede fra pamflet til professionel tryksag.
Produktionen af nyeste udgave af Den Røde Brochure er udliciteret til firmaet The3stages (www.The3stages.dk), bag hvilket gemmer sig den redaktionelle og tekniske tovholder på indeværende sæsons brochure, Thomas Johan M.R. Bæhring.
Hans firma har sammen med Knapnokgames designet et nyt online-tilmeldingssystem til teatrene, så de har hver deres profil, hvor igennem de kan købe annoncer, indtaste forestillingsdata og uploade og læse korrektur på deres annonce, før den kommer i trykken.
»Det har været rigtig spændende at udvikle, omend ikke problemfri, men i det store hele er vi rigtig tilfredse, for systemet er med til at sørge, for at teatrene altid kan få hjælp, når de har behov for det – og dertil kommer at vi har oprettet en support-telefon. Men via den nye online-tilmelding vinder vi mere tid, gør processen lettere og giver teatrene et let anvendeligt værktøj i forbindelse med tilmelding til den trykte udgave af Den Røde Brochure,« lyder det fra Thomas Bæhring, hvis firma også står for udvikling af booking- og managementsystemer til allehånde lejligheder.
…og projektlederen
Og det giver så også lige teateravisen.dk lejlighed til at slutte af med noget, der måske er sagen uvedkommende, men altså er ret interessant; nemlig en præsentation af projektlederens fulde navn, der næsten er en hel forestilling i sig selv.
Han er nemlig døbt intet mindre end Thomas Johan Søren Michael Diegrüne Munk Von Rosenskjold Køster Bæhring.
Det er ingen tilfældighed, men fordi man i hans familie har en lang tradition for, at hver anden født dreng i familien modtager samtlige navne, der er kommet til familien gennem tiderne, altså efternavne og mellemnavne, dog med undtagelse af sen-navne – og de er jo heller ikke så interessante…
Da Thomas blev konfirmeret, benyttede han dog lejligheden til at fjerne nogle af navnene, således at han i dag 'kun' hedder Thomas Johan Michael Rosenskjold Bæhring….