Af: Carsten Jensen

6. april 2018

Nanna og det store maskineri

Aprilfestival 2018 er en stor opgave for en relativ lille kommune, som i dette tilfælde har valgt at ansætte en udefrakommende festivalkoordinator på fuld tid i Syddjurs Kommunes Kultursekretariat. Det er en ni måneders projektansættelse, der stopper stort set når dette års festival forlader Djursland. Mød Nanna Graugård Jessen, der skal sørge for at alt fungerer, når teaterfestivalen rammer Djursland fra 15.-22. april.

Når Aprilfestival 2018 holder åbningsfest i Hornslet søndag 15. april, bliver det første gang, at Nanna Graugård Jessen ser den store årlige festival i aktion på så tæt hold.

Og det selvom hun faktisk er tovholder for festivalen, ansat af værtskommunen Syddjurs til at få det hele til at fungere optimalt – inklusive samarbejdet med arrangørerne fra Teatercentrum, der har stået for festivalerne siden den første spæde start i 1971, hvor 15 børneteatre mødte frem med 25 forskellige forestillinger 6.-7. november i Herning.

Udover at festivalen siden 1978 har fundet sted i april og fra da været en ugelang begivenhed, er arrangementet, der bryster sig af at være verdens største af sin art, også vokset i omfang, så Syddjurs Kommune og festivalkoordinator Nanna Graugård Jessen kan se frem til at få besøg af lidt over 100 teatre, der kommer med omkring 160 forestillinger og fylder godt op i den midtjyske kommune, der med sine knap 43.000 indbyggere lander på en 52. plads blandt landets 98 kommuner – mens man arealmæssigt hævder sig noget mere (nr. 24 med 696,37 km2).

Speciale i festivalfrivillige

Den unge projektleder – Nanna er 30 år – er dog ikke ukendt med teaterfestivaler, omend i noget mindre skala. Hun har bl.a. tidligere som studerende været frivillig gennem nogle år på Horsens Teaterfestival, og hun var festivalproducer fra marts-juni 2017 på den lille internationale teaterfestival ILT 17, der arrangeres i samarbejde mellem Aarhus Teater, Teatret Svalegangen og Teatret Gruppe 38.  

Og så kan hun trumfe med en uddannelse som cand. mag. i Dramaturgi og Humanistisk Organisationsudvikling fra Aarhus Universitet, hvor hun i hele studieforløbet har blandet sin interesse for dramaturgi og scenekunst med nysgerrigheden for ledelse, både selve instruktør-rollen og det organisatoriske arbejde med frivillige. Det afsluttende speciales titel fortæller det hele: 'Festivalen som arena for moderne frivillighed – En undersøgelse af festivalfrivillighed på danske teaterfestivaler'.

Den indsigt er ikke uvigtig for Aprilfestivalen, der opererer med flere hundrede nødvendige frivillige fra lokalsamfundet – selvom det blot er en af de mange indsatsområder, som den unge projektleder skal have snor i.

Udfordring for enhver kommune

Nanna har også – udover medejerskabet af Det andet Scenarie ('det er et lille teaterselskab og en sidebeskæftigelse, som jeg har sammen to studieveninder, hvor vi udlever vores kunstneriske trang og drive både som udøvende scenekunstnere og undervisere') – bl.a. en tjans som dramaturg og projektleder på Teatret Svalegangen (2017-eventen 'Befri Gudstjenesten) på sit cv, så der var meget at vise frem, da hun så stillingsopslaget fra Syddjurs Kommune og kom til samtale med et par andre ud af de omkring 60 ansøgere – også altså fik jobbet. Og fandt ud af omfanget:

»Alt, hvad jeg hidtil har lavet, er jo småt i forhold til Aprilfestivalens omfattende størrelse. Så på trods af en god portions koordineringserfaring er festivalen det største event (bogstavelig talt) både for mig personligt og for Syddjurs Kommunes til dato. Jeg tror, Aprilfestivalen er en udfordring for alle kommuner, når en festival af den størrelse skal finde sted,« siger hun og nævner den helt konkrete udfordring med at have nok børn og unge i kommunen:

»Vi har måtte sælge ud af alt teatret, da Syddjurs Kommune simpelthen ikke har børn og unge nok til at give alle forestillingerne publikum i hverdagsprogrammet for skoler og daginstitutioner. Så nabokommunerne har også fået teater til nogle heldige børn og unge, og sådan er et overskud af teaterforestillinger blevet løst.«

Gode og garvede mennesker

Også til den afsluttende weekends kæmpemæssige program er der fundet lokaler, omend det undtagelsesvis for festivalens normale struktur er blevet i to byer med en snes kilometers afstand

»Det krævede en god del research, måske specielt fordi jeg ikke var lokalt kendt i forvejen (men det er jeg i hvert fald nu!), men jeg fik god hjælp af mine kollegaer i Syddjurs Kommune, og det gik i sidste ende over alt forventning. Vi fandt faktisk mange flere egnede lokaler, end vi er endt med at bruge. Og alle de institutioner – offentlige som private samt virksomheder, der er endt med at lægge lokaler til festivalen – har bare været så positive og samarbejdsvillige, så det har været en god oplevelse,« siger Nanna, der er overrasket over,  hvor let de store linjer for festivalen egentligt er faldet på plads.

»Det var besluttet før min ansættelse at dele festivalens weekendprogram mellem to byer, og meget af det praktiske står Teatercentrum jo for, og de har virket ganske rolige ved dette års geografiske udfordringer. Så det har også givet mig og resten af den lokale arbejdsgruppe ro i maven. Og nu virker de fleste ting også til at være løst, og når først festivalen ruller, så ved jeg af erfaring, at så løser de sidste ting sig også. Der er så mange gode og garvede mennesker omkring denne festival båder fra Syddjurs Kommune og fra Teatercentrum, at jeg ikke er et sekund i tvivl om, at det bliver (endnu) et brag af en Aprilfestival,« lyder det næsten proklamatorisk fra projektlederen, der også føler sig ret privilegeret ved at skulle ‘sælge’ en GRATIS teaterfestival for børn og unge i den skala.

Godt med teaterbaggrund

Selvom der forbavsende ofte sker udskiftninger i ledelse og kulturforvaltning i en værtskommune i tidsrummet fra en Aprilfestival besluttes og det endelige festivalprojekt skal køres igennem, er det usædvanligt, at en kommune beslutter sig for at finde en projektleder udenfor egne rækker. Men det kunne måske give andre fordele?

»Jeg ved ikke, om det har været en fordel, at jeg ikke var lokalkendt, før arbejdet med festivalen gik i gang, for der er selvfølgelig noget viden og helt praktisk nogle kommunale arbejdsgange og strukturer og mennesker og lokale institutioner, som jeg har skulle lære at kende. Men alle har været så søde og venlige og hjælpsomme – ikke mindst mine kollegaer i Kultursekretariatet, som jo alle hjælper til med planlægningen af festivalen. Også Syddjurs Egnsteater har taget godt imod mig og nok glædet sig over, at jeg har en teaterbaggrund og forståelse for det store maskineri, som en teaterfestival er,« siger Nanna Graugård Jensen, der igen refererer til sit speciale, hvor hun arbejdede med fire forskellige teaterfestivaler som cases for sin undersøgelse – udover inddragelse af egne praktiske erfaringer.

Spredning af glæde og oplevelser

Og så tæt på den helt konkrete start på Aprilfestival 2018 i Syddjurs Kommune – hvor det heldigvis nu ser ud til, at omfattende lockout ikke stikker en stor kæp i hjulet for en vellykket afvikling – er det nærliggende at høre, hvad hun ser mest frem til?

»Jeg glæder mig over, at Aprilfestivalen afholdes, og at vi i Syddjurs kan tilbyde så mange børn og unge – OG voksne – en masse gratis teater i verdensklasse. Jeg glæder mig til at opleve det store maskineri sætte i gang og sprede glæde og gode oplevelser overalt i Syddjurs Kommune – og lidt udenfor kommunegrænsen også…

Jeg glæder mig over, hvordan sådan et kulturevent kan samle både offentlig og private institutioner, virksomheder og personer om et fælles projekt, og at Syddjurs Kommune på trods af sin mindre størrelse har mod på at prøve kræfter med Danmarks og måske verdens største teaterfestival for børn og unge.« 

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere