Af: Carsten Jensen

15. oktober 2018

Møder med den danske børneteaterkultur

En international teatergruppe med italienske rødder, men nu med base i Danmark, var et af de otte teatre, hvis forestilling fik refusionsgodkendelse med fra Refusionsudvalgets seneste showcase-runde og som nu gør sig umage for at blive integreret i det danske børneteatermiljø. 12 andre tilmeldte forestillinger fik afslag.

Refusionsudvalget har afholdt efterårets showcase-runde og meddelt afgørelserne efter deres møde med de i alt 20 refusionssøgende forestillinger, set i henholdsvis København 22.-23. september og i Horsens 6.-7. oktober 2018.

Det resulterede i otte godkendelser (se faktaboks) – heraf et par til forestillinger produceret første gang for mellem 12 og 25 år siden – og altså et dusin afviste forestillinger.

Da refusionsgodkendelsen betyder, at man sælge turneforestillinger til skoler og institutioner til 'halv pris', fordi staten refunderer 50 pct. af kommunernes udgifter ved køb af forestillinger – og tillige giver adgang til deltagelse på den store Aprilfestival og optagelse i repertoirekataloget Den Røde Brochure, som begge er vigtige salgsplatforme – er en manglende refusionsgodkendelse et hårdt slag for en forestillings eksistensvilkår.

De gamle og de nye

Men Comedievognen, der er et af Danmarks ældste turnerende børneteatre, kan altså fortsætte rundt i landet med uopslidelige og succesrige 'Alfons Åberg – nye historier', som er en 'fortsættelse' eller en slags toer efter førsteudgaven 'Alfons Åberg, som teatret producerede tilbage i 1982. Forestillingen med de 'nye historier' blev således anmeldt i BørneTeaterAvisen nr. 136 i marts 2006…

Ligeledes har garvede Barkentins Teater har generhvervet refusionsgodkendelsen til 'Nielsen og Fisk', som han tog den med sig, da han forlod Det Ripensiske Teaterselskab og stiftede sit eget teater i 2002. BørneTeaterAvisen anmeldte den således tilbage i maj 1995…

Også etablerede Det Lille Verdens Teater kom i mål med sin nye forestilling, ' Kom ind i min nat', ligesom velkendte Hr. Teater gjorde det med 'CHICKS' og Teatret Fyren og Flammen med 'Kejserens nye klæder'.

Helt nye på banen er til gengæld American Drama Group Europe – TNT Britain, der fik godkendt 'Romeo and Juliet'.

Teatret er etableret af amerikanske Grantly Marshall i 1978 i tyske München og har siden haft som mål at turnere med kvalitetsteater i 'så mange lande i verden som muligt', som der står på gruppens hjemmeside. Og nu er turen altså tilsyneladende kommet til Danmark.

Altamira fra Vestjylland

Også den syvende og sidste refusionsgodkendelse til en børneteaterforestilling i denne omgang – den sidste er en voksenforestilling, for den slags tager Refusionsudvalget sig også af – har internationale rødder, men base i Vestjylland.

Således fik Altamira Studio Teater refusionsgodkendt 'Playroom – Acts without words' på showcase i Horsens, og det meddelte en glad teaterleder, Pierangelo Pompa, fluks Teateravisen i håb om, at det snarest vil kaste en anmeldelse og dermed omtale af sig.

Teateravisen har (som bekendt) også refusionsgodkendelse som krav til anmelderi, så nu kan Altamira se frem til en anmeldelse, når de spiller i Aarhus i starten af november. Og skulle dermed kunne tage en faglig vurdering med sig til kommende opførelser i bl.a. hjembyen Holstebro og på Limfjordsteatret.

Teateravisen vil selvfølgelig også holde øje med muligheden for at anmelde de øvrige nye, refusionsgodkendte forestillinger – det er jo portalens sigte at anmelde alle nye professionelle forestillinger for børn, unge og familie, så vidt ressourcerne rækker.

Nu ER en anmeldelse jo ikke altid en positiv oplevelse for et teater, og det ved Altamira Studio Teater sådan set udmærket. De havde nemlig forestillingen 'Boudo tager til Danmark' med på Aprilfestival 2017 i Sønderborg, som fik en ret hård kritik af Henrik Lyding under overskriften 'Overanstrengte klovnerier'  (se anmeldelse).

Men teatret valgte – efter lige at have sundet sig – at kigge på anmeldelsen med konstruktive øjne:

»Det var hårdt at læse, men hans mening var brugbart for os på mange niveauer og har hjulpet os til at fokusere på nogle svage sider af vores arbejde,« fortæller Pierangelo Pompa, der er ked af ikke at kunne vise den forbedrede forestilling og komme i en dybere dialog med Henrik Lyding, der jo så tragisk døde denne sommer.

Til gengæld kan han glæde sig over, at forestillingen også er blevet vel modtaget mange steder.

Stimulerende og udfordrende

Men nu kan Altamira Studio Teater altså tilbyde både 'Boudu kommer til Danmark' og 'Playroom' som refusionsgodkendt børneteater.

Hvilket i øvrigt er et relativt nyt arbejdsområde for teatret, der har sin udspring fra et italiensk teaterlaboratorium, men blev etableret som internationalt teater her i 2014 af kunstnerisk leder, Pierangelo Pompa, der inden da i flere år havde været instruktørassistent på Odin Teatret i Holstebro.

Teatrets faste kerne består udover lederen af to italiensk-fødte skuespillere og en fransk-født skuespiller og musiker og har som erklæret mål at 'integrere sig i det danske teatermiljø og den kulturelle tradition', som teaterlederen fortæller.

Altamira har p.t. adresse i Holstebro, men er ikke tilknyttet en specifik by og forventer at arbejde meget tværkommunalt specielt i det vestjyske område med udgangspunkt i Holstebro, Skive, Struer m.v.

Gruppens arbejde er fokuseret omkring tre hovedaktiviteter: Forestillinger, community theatre og teaterpædagogik. Man har bl.a. lavet eksperimentelle og site specific-forestillinger for voksne – og altså nu også forestillinger for børn og unge.

»På grund af sit generelt ekstremt høje faglige niveau er det danske børneteatermiljø både meget stimulerende og professionelt udfordrende,« lyder det fra Pierangelo Pompa.

Et struktureret miljø

Han ser dansk børneteater som et meget specialiseret område med nogle meget specifikke konventioner, især i forhold til alder og målgrupper, som han ikke oplever tilsvarende i andre lande.

»Man har fornemmelsen af et meget struktureret miljø med stærkt identitet og interne traditioner, men som samtidig er menneskeligt varmt og gæstfrit, åbent overfor nye generationer og nye ansigter og nye kunstneriske forslag. I begyndelsen var vi lidt bange for at mødes med et måske lidt selvkonservativt netværk, fordi vi var nye og ikke 100 procent danskere. Men de konkrete møder og oplevelser, som vi har haft med området, fortalte det modsatte og har været enormt lærerige – både i forhold til netværksarbejde og rent kunstnerisk,« siger han.

Og han ser også den seneste oplevelse – den vigtige showcase i Horsens i begyndelsen af oktober – med de positive briller. Hvor den efterfølgende refusionsgodkendelse selvfølgelig hjælper med:

»Stemningen ved showcase var meget professionel, men aldrig koldt institutionel. Vi oplevede atter ved den interaktion, som fandtes mellem Teatercentrum (der står for showcase-arrangementet, red.), refusionsudvalget og de tilmeldte grupper, den særlige samarbejdskultur, som fik os til at vælge Danmark som vores professionelle og private base,« siger Altamira Studio Teaters kunstneriske leder. 

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere