Af: Anne Middelboe Christensen

12. oktober 2014

Lykken ved et par gummistøvler

I 'Indeni' har Ole Barkentin vuggestuetilskuerne i sin hule hånd. For han pakker sin forestilling ud lige så vidunderligt pirrende, som når man åbner en julegave.

Ole Barkentin har en charme, man ikke kan købe for penge. Hans smil indfanger både vuggestuebørnene og de 50-årige. Men han gør egentlig ikke noget. Han står bare og kigger ud over vuggestueforsamlingen, mens hans seler gør et imponerende stykke arbejde med at holde maven i veloplagt bue.

Men jo. Han ser os alle sammen i øjnene, én efter én, mens han omhyggeligt smøger sine blå bluseærmer op. For han har en autoritet, så selv uopdragne forældre retter ind og følger spillets regler de 25 minutter, som underfundighederne varer.

Denne børneelskende superperformer nærmer sig de 60 år, og han har en mildhed, som var han en helårsudgave af julemanden, bare uden skæg. Det er faktisk lige som at åbne en julegave, sådan at opleve Barkentins Teaters forestilling 'Indeni': Langsomt forberedes højdepunktet, akkurat som når man kæmper med et besværligt silkebånd eller noget fasttapet papir. Og her bliver ventetiden som et smilende ritual. For bagefter forstår man, at ventetiden var lige så vigtig som afsløringen…

Tør du dykke?

En lille sort teatervogn er Barkentins verden. Lidt lige som en lirekassevogn, men her med et akvarium bag et rødt teaterforhæng som hovedattraktion. Ovenpå står to gummistøvler – af de bløde Elefanten i størrelse 21. I blå. Og så snart Barkentin får fat på dem, får de liv. De kan løbe væk, og de kan svømme. Og når de bliver rigtig modige, kan de også dykke.

Det viser sig faktisk også, at de kan tale. Sådan med forskellige stemmer – en lys og en mørk. De snakker den mest universelle volapyk. Og når han trykker på gummistøvleskafterne, ser det grangiveligt ud, som om de trækker vejret. Dette er animationsteater på bedste fodniveau. Og hele forestillingen indhylles endda i lidt blød jazzmusik, der både får tilskuerne til at slappe af – og gummistøvlerne.

Våde sokker

Undervejs trækker Barkentin forskellige ting frem fra sin vendbare teatervogn. En vandkande med spreder på, for eksempel. Men alt er jordnært og ladsiggørligt; her er ingen computerteknik, der bryder sammen undervejs, og det er godt.

Men det nervepirrende øjeblik er umiskendeligt, da den højre gummistøvle godt tør træde ned i vandet, mens den venstre ikke tør… Da hujer og hviner ungerne mindst lige så højt, som de ville gøre, hvis de selv plaskede i vand. Og selvfølgelig løber vandet hurtigt ind i støvlerne ovenfra, akkurat som ungerne selv prøver det igen og igen, når de glemmer fornuften og bare giver sig hen til sjaskeriet. Også selv om strømperne nede i støvlerne bliver våde…

En sjælden ro

Forestillingen er herligt stram, sådan dramaturgisk set. Alt sker der, hvor det logisk skal ske i fortællingen. Instruktøren Folker Kristensen har virkelig formået at skære alt overflødigt fra, så forestillingen fremdyrker sin helt egen rytme hen over den lille, fortættede fortælling. Og Barkentins underdrevne performance og hans klare håndbevægelser skaber netop den ro, som vuggestuebørnene elsker – og som er så sjælden.

Men det er Barkentins elskelighed, som matcher forestillingens æstetiske udtryk så eminent. Her behøver det hverken hedde ’tilskuermålgruppe’ eller ’outreach’: Denne performer overbeviser alle om, at livet er en fest. Set ud fra en glad størrelse 21. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang