Af: Kirsten Dahl

20. november 2023

Pia Lund Andersen med sin handskedukke-Kylling, der er fuld af gåpåmod. Foto: Søren Pagter

Kylling med genklang

Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.

Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'

Manuskript: holdet. Instruktør: Hans Nørregaard. Scenograf: Sus Haugland. Dramaturg: Marion Vick. Komponist: Magnus Roed Andersen. Medkomponist og musikproducer: Christian Thrane. Medvirkende: Pia Lund Andersen og Kylling. Aldersgruppe: ½-4 år. Varighed: 30 min. Turneforestilling. Oplevet 19. november 2023 på Syddjurs Egnsteater, hvor den spiller til 3. december.   www.syddjursegnsteater.dk

Vil selv”, ”Vil selv!” Voksne, forældre og bedsteforældre i særdeleshed, ved akkurat hvem, der siger sådan. Det gør små børn. Blebørn og dem, der er lidt ældre. De vil tage skeen i egen hånd. Gøre det selv. De vil gøre meget af alt det, deres voksne ikke tror, har tillid til, tænker på, eller har tålmodighed til at lade dem gøre selv.

Akkurat det ”vil selv”-handlemod, den selvtro, vilje og lyst til gøren, har Syddjurs Egnsteater kanaliseret over i en kylling. Fru Pias kylling. Den vil selv ganske meget. Børnepublikummet og de ledsagende voksne kender til det, som er det taget direkte fra deres egen dagligdag. Den lille enkle historie, som bliver fortalt i ’Kylling vil selv’, går rent ind hos børnene i aldersgruppen ½-4 år. Børnene kan uden videre identificere sig med Kylling.

Kylling er en hønestor handskedukke. Et væsen, der rummer akkurat den umiddelbarhed, det gåpåmod og den trang til at søge hjælp og tryghed, som børnene kender fra sig selv. Børnene kan spejle sig i de samtaler, Kylling har med Fru Pia, hvis reaktioner, de kender fra voksne, som med ord og krop reagerer med forståelse, humor, omsorg og uforbeholden kærlighed på deres ytringer og behov.

Kaffetår giver rytme og ro 

Holdet har sammen skabt en lille afrundet fortælling, som undervejs bliver ledsaget af såvel enkelte kendte børnesange som nykomponerede stille, harmoniske sangnumre.

Kylling er ikke den første, som kommer på banen. Det er Fru Pia, som Pia Lund Andersen tegner med ro, humør og blidhed. Iført tøj i glade farver præsenterer hun publikum for sin have. Haven er i Sus Hauglands scenografi designet i et format, som matcher aldersgruppen.

Spillefladen er ret lille. Og det, som er i haven, er overskueligt og genkendeligt: En stol og en skammel til Fru Pia. Et lille smalt højt hønsehus til Kylling. Nogle grene og blade, som bliver til et bosted for Pindsvin, der ellers var hjemløs. En rund blank lyseblå plade som illuderer sø. Og ja – en kaffekop til Fru Pia, som qua alle de kaffepauser, hun afbrydes i, sørger for et rytmisk spiltempo. En halvmåne dukker også op som markering af den slutning, hvor Kylling får godnatsang og går til ro – nu med en ny ven boende i Fru Pias have.

Nutidsjargon, der pepper fortællingen op

Teksten byder via små situationsspil på mange ord, børnene kender og holder af. Ord som drillepind og fjollehoved. Og tillige små ord og vendinger, som pepper dialogen op på en humoristisk fin måde.

Som fx når Kylling svarer Fru Pia, der lige har sagt, at det er et pindsvin, der stak Kylling: ”Hvad for et svin?” Når Pindsvinet selvsikkert siger om sig selv, ”Sikke et flot dyr jeg er”, hvorpå Kylling fluks finder anledning til at sige: ”Og jeg er en meget lækker kylling.”

Dukkespil med ro og sprødhed

Udover at spille Fru Pia fører Pia Lund Andersen handskedukkerne Kylling og Pindsvin med glimt i øjet og indføling i Hans Nørregaards iscenesættelse, som kyndigt og uden avancerede kunst-dikkedarer har doceret tryghedsskabende ro, sprødt humør og tempovariationer i børnemålgruppens øjenhøjde.

Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'

Manuskript: holdet. Instruktør: Hans Nørregaard. Scenograf: Sus Haugland. Dramaturg: Marion Vick. Komponist: Magnus Roed Andersen. Medkomponist og musikproducer: Christian Thrane. Medvirkende: Pia Lund Andersen og Kylling. Aldersgruppe: ½-4 år. Varighed: 30 min. Turneforestilling. Oplevet 19. november 2023 på Syddjurs Egnsteater, hvor den spiller til 3. december.   www.syddjursegnsteater.dk

Flere anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat