Af: Søren K. Kløft

7. september 2009

Kunst- og kulturformidlere – nu med diplom

’We did it!’ Sådan valgte sekretariatsleder Benedicte Helvad fra Børnekulturens Netværk bl.a. at sætte ord på sine følelser. Anledningen var, at det første kuld studerende – flere med børneteaterbaggrund - fra den nye Kunst- og Kulturformidleruddannelse torsdag fik deres afgangsbeviser i Styrelsernes Hus i København.

Der var mange, der havde grund til at være stolte ved dimissionen i Kunst- og Kulturformidleruddannelsen i torsdags. De i alt 26 studerende, der nu som de første har gennemført uddannelsen og dermed har diplom på deres færdigheder, kunne være ganske stolte. Men også repræsentanterne for den store tværfaglige arbejdsgruppe, der med bl.a. Benedicte Helvad i spidsen, sammen havde fået stykket en levedygtig diplomuddannelse sammen, kunne være stolte.
Danmark har nemlig fået en ny uddannelse, som med tiden vil kunne berige kulturlivet med nytænkende ildsjæle, der har nye redskaber med sig i deres arbejde som kunst- og kulturformidlere.

Formidlingseksperimentarium

Dette kunne man ved selvsyn forvisse sig om ved selve dimissionen, idet flere af de nyudklækkede diplomindehavere fremviste konkrete eksempler på deres kunnen i form af projektrapporter, scrapbøger, foldere, billeder og slideshows på deres computere.
Således fortalte f.eks. Annemarie Jeppesen, som nogle af børneteateravisen.dk’s læsere måske bedst kender som dukkespiller hos Carte Blanche, om sit unikke formidlingseksperimentarium, ’Cirkel, Streg, Firkant’, som hun havde udviklet i samarbejde med Skovgaard Museet i Viborg. Og pædagog René Laustsen fortalte om, hvorledes han arbejder med improvisationsbørneteater inden for rammerne af Jovica-teatret – børnenes eget teater.
Alene titlerne på et udvalg af de øvrige afgangsprojekter afslører noget af den idérigdom og nytænkning, som eleverne havde lagt for dagen under deres uddannelse: ’Runedetektiv’, ’Den sensoriske boganmeldelse’, ’Autobiografisk historiefortælling’ og ’Musik i skoven”.

Forsøg er nu permanent

Koordinator Pernille Welent Sørensen fra Scenekunstens Udviklingscenter i Odsherred har været med hele vejen. Hun har været med til de mange møder og forhandlinger, hun har arbejdet med, hvorledes uddannelsen kunne stykkes sammen, og hun har været med til at eksaminere de studerende. Og derfor virkede det da også helt naturligt, at det var hende, der højtideligt – men også med en slet skjult moderfølelse over for de studerende – uddelte eksamensbeviserne
»Jeg er bare så stolt over dem,« sukkede hun, efter at den formelle seance var overstået.
Den to-årige uddannelse har kørt siden 2007 som et forsøg, men Undervisningsministeriet har nu godkendt udannelsen som permanent på University College Syd, som starter op til januar 2010, og på University College Sjælland, hvor undervisningen af 30 nye studerende starter på Odsherred Teaterskole allerede nu i september. Dermed er uddannelsen landsdækkende.

Søren K. Kløft er kommunikationsmedarbejder på Teatercentrum

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere