Af: Søren K. Kløft

7. september 2009

Kunst- og kulturformidlere – nu med diplom

’We did it!’ Sådan valgte sekretariatsleder Benedicte Helvad fra Børnekulturens Netværk bl.a. at sætte ord på sine følelser. Anledningen var, at det første kuld studerende – flere med børneteaterbaggrund - fra den nye Kunst- og Kulturformidleruddannelse torsdag fik deres afgangsbeviser i Styrelsernes Hus i København.

Der var mange, der havde grund til at være stolte ved dimissionen i Kunst- og Kulturformidleruddannelsen i torsdags. De i alt 26 studerende, der nu som de første har gennemført uddannelsen og dermed har diplom på deres færdigheder, kunne være ganske stolte. Men også repræsentanterne for den store tværfaglige arbejdsgruppe, der med bl.a. Benedicte Helvad i spidsen, sammen havde fået stykket en levedygtig diplomuddannelse sammen, kunne være stolte.
Danmark har nemlig fået en ny uddannelse, som med tiden vil kunne berige kulturlivet med nytænkende ildsjæle, der har nye redskaber med sig i deres arbejde som kunst- og kulturformidlere.

Formidlingseksperimentarium

Dette kunne man ved selvsyn forvisse sig om ved selve dimissionen, idet flere af de nyudklækkede diplomindehavere fremviste konkrete eksempler på deres kunnen i form af projektrapporter, scrapbøger, foldere, billeder og slideshows på deres computere.
Således fortalte f.eks. Annemarie Jeppesen, som nogle af børneteateravisen.dk’s læsere måske bedst kender som dukkespiller hos Carte Blanche, om sit unikke formidlingseksperimentarium, ’Cirkel, Streg, Firkant’, som hun havde udviklet i samarbejde med Skovgaard Museet i Viborg. Og pædagog René Laustsen fortalte om, hvorledes han arbejder med improvisationsbørneteater inden for rammerne af Jovica-teatret – børnenes eget teater.
Alene titlerne på et udvalg af de øvrige afgangsprojekter afslører noget af den idérigdom og nytænkning, som eleverne havde lagt for dagen under deres uddannelse: ’Runedetektiv’, ’Den sensoriske boganmeldelse’, ’Autobiografisk historiefortælling’ og ’Musik i skoven”.

Forsøg er nu permanent

Koordinator Pernille Welent Sørensen fra Scenekunstens Udviklingscenter i Odsherred har været med hele vejen. Hun har været med til de mange møder og forhandlinger, hun har arbejdet med, hvorledes uddannelsen kunne stykkes sammen, og hun har været med til at eksaminere de studerende. Og derfor virkede det da også helt naturligt, at det var hende, der højtideligt – men også med en slet skjult moderfølelse over for de studerende – uddelte eksamensbeviserne
»Jeg er bare så stolt over dem,« sukkede hun, efter at den formelle seance var overstået.
Den to-årige uddannelse har kørt siden 2007 som et forsøg, men Undervisningsministeriet har nu godkendt udannelsen som permanent på University College Syd, som starter op til januar 2010, og på University College Sjælland, hvor undervisningen af 30 nye studerende starter på Odsherred Teaterskole allerede nu i september. Dermed er uddannelsen landsdækkende.

Søren K. Kløft er kommunikationsmedarbejder på Teatercentrum

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere