Af: Morten Hede

14. juni 2019

Kunst og klodser

Erik Olsens rutinerede performance med Enid Björklunds karakteristiske trædukker gør Olsens Teaters ’Bytte bytte købmand’ til en velfortalt og stilsikker forestilling om værdien af en gammel ko.

Jeg kan huske dengang, hvor jeg legede med nogle træstumper, som var tilovers efter én af min fars mange byggeprojekter derhjemme. De forskellige former satte fantasien i sving, og der behøvede knapt nok at blive malet et hoved, før klodserne fungerede som mænd og koner, soldater og dyr.

Erik Olsens dukkeforestillinger leger med præcis det koncept. De klodsede figurer er dog blevet farverigt dekoreret af Enid Björklund, og de får – sammen med scenografien – et karakteristisk udtryk i hendes æstetik. Men dukkernes kantede trælighed fornægter sig ikke.

Det er et gennemgående formsprog i alle Olsens Teaters forestillinger, og de simple og rustikke materialer afspejler Olsens simple og rustikke fortællinger.

Hvad Fatter gjør …

’Bytte bytte købmand’ er en let justeret genfortælling af H.C. Andersens ’Hvad fatter gør, det er altid det rigtige’. Der bliver byttet hest for ko, ko for får og så fremdeles, indtil bonden kommer hjem fra markedet med et råddent æble.

Det er en skøn og optimistisk fortælling. Hans bytteri er et resultat af den ene flygtige idé efter den anden – gode idéer, men dårlige handler. Heldigvis har han en kone derhjemme, som ser verden på samme måde som han. Hun manglede netop et æble, og alt ender godt. Derfor er et råddent æble for en ko – hvis vi altså ser bort fra markedsværdien – en rigtig fin handel. 

Men ’Hvad fatter gør …’ er i sagens natur også en gammel historie. Og når man nu har klippet og klistret i historien, så kunne man måske også have opdateret den en anelse.

Sammen med trædukkernes retro-udtryk er det gamle sprogbrug med ’fatter’ og ’mutter’, samt den gamle mode at trække sin hest til markedspladsen for at sælge den, med til at gøre hele teateroplevelsen temmelig altmodisch.

En lidt for sikker præstation

Når først Erik Olsen sætter i gang, så tager det fart. Han bukker hovedet rutineret ned imod ’spillepladen’ – det vil sige den opsætning, der udgør scenografien – og så forbliver hans opmærksomhed dér.

Tricket er ikke nyt, og det virker stadig. Vi retter vores fokus der, hvor fortælleren har sit fokus, og derved lader vi os opsluge af dukkerne, dyrene og scenografien, der er kunstfærdigt og mekanisk konstrueret med låger, hejseværk og stof.

Olsens stemme kører derudad med forskellige stemmer og sproglige finurligheder – sidstnævnte er vist mest henvendt til de voksne publikummer. Han bevæger sine dukker minimalt og humoristisk. Det er i det hele taget meget professionelt.

Og som med så meget andet kunst, så bliver det perfekte ofte kedeligt. Olsens sikkerhed i formatet og formsproget gør oplevelsen for mekanisk og utilnærmelig. Han har simpelthen for godt styr på det. Det ville være interessant engang at se ham på dybt vand.

Men ’Bytte bytte købmand’ er ikke desto mindre en velfortalt version af H.C. Andersens fornøjelige historie, og den er velfungerende og fantasifordrende som dukketeater. Og ikke mindst har Olsens Teater et æstetisk udtryk, der er så godt som unikt iblandt de danske børneteatre.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.