Af: Morten Hede

14. juni 2019

Kunst og klodser

Erik Olsens rutinerede performance med Enid Björklunds karakteristiske trædukker gør Olsens Teaters ’Bytte bytte købmand’ til en velfortalt og stilsikker forestilling om værdien af en gammel ko.

Jeg kan huske dengang, hvor jeg legede med nogle træstumper, som var tilovers efter én af min fars mange byggeprojekter derhjemme. De forskellige former satte fantasien i sving, og der behøvede knapt nok at blive malet et hoved, før klodserne fungerede som mænd og koner, soldater og dyr.

Erik Olsens dukkeforestillinger leger med præcis det koncept. De klodsede figurer er dog blevet farverigt dekoreret af Enid Björklund, og de får – sammen med scenografien – et karakteristisk udtryk i hendes æstetik. Men dukkernes kantede trælighed fornægter sig ikke.

Det er et gennemgående formsprog i alle Olsens Teaters forestillinger, og de simple og rustikke materialer afspejler Olsens simple og rustikke fortællinger.

Hvad Fatter gjør …

’Bytte bytte købmand’ er en let justeret genfortælling af H.C. Andersens ’Hvad fatter gør, det er altid det rigtige’. Der bliver byttet hest for ko, ko for får og så fremdeles, indtil bonden kommer hjem fra markedet med et råddent æble.

Det er en skøn og optimistisk fortælling. Hans bytteri er et resultat af den ene flygtige idé efter den anden – gode idéer, men dårlige handler. Heldigvis har han en kone derhjemme, som ser verden på samme måde som han. Hun manglede netop et æble, og alt ender godt. Derfor er et råddent æble for en ko – hvis vi altså ser bort fra markedsværdien – en rigtig fin handel. 

Men ’Hvad fatter gør …’ er i sagens natur også en gammel historie. Og når man nu har klippet og klistret i historien, så kunne man måske også have opdateret den en anelse.

Sammen med trædukkernes retro-udtryk er det gamle sprogbrug med ’fatter’ og ’mutter’, samt den gamle mode at trække sin hest til markedspladsen for at sælge den, med til at gøre hele teateroplevelsen temmelig altmodisch.

En lidt for sikker præstation

Når først Erik Olsen sætter i gang, så tager det fart. Han bukker hovedet rutineret ned imod ’spillepladen’ – det vil sige den opsætning, der udgør scenografien – og så forbliver hans opmærksomhed dér.

Tricket er ikke nyt, og det virker stadig. Vi retter vores fokus der, hvor fortælleren har sit fokus, og derved lader vi os opsluge af dukkerne, dyrene og scenografien, der er kunstfærdigt og mekanisk konstrueret med låger, hejseværk og stof.

Olsens stemme kører derudad med forskellige stemmer og sproglige finurligheder – sidstnævnte er vist mest henvendt til de voksne publikummer. Han bevæger sine dukker minimalt og humoristisk. Det er i det hele taget meget professionelt.

Og som med så meget andet kunst, så bliver det perfekte ofte kedeligt. Olsens sikkerhed i formatet og formsproget gør oplevelsen for mekanisk og utilnærmelig. Han har simpelthen for godt styr på det. Det ville være interessant engang at se ham på dybt vand.

Men ’Bytte bytte købmand’ er ikke desto mindre en velfortalt version af H.C. Andersens fornøjelige historie, og den er velfungerende og fantasifordrende som dukketeater. Og ikke mindst har Olsens Teater et æstetisk udtryk, der er så godt som unikt iblandt de danske børneteatre.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
God fortællekunst går aldrig af mode
Det Fortællende Teater:
'Gilgamesh'
Med den 4000 år gamle historie ’Gilgamesh’ skaber Jesper la Cour og Det Fortællende Teater virkeligheder omkring os kun ved hjælp af god, gammeldags og gedigen storytelling.
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
God fortællekunst går aldrig af mode
Det Fortællende Teater:
'Gilgamesh'
Med den 4000 år gamle historie ’Gilgamesh’ skaber Jesper la Cour og Det Fortællende Teater virkeligheder omkring os kun ved hjælp af god, gammeldags og gedigen storytelling.