Af: Gudrun Hagen

27. november 2020

Juleevangeliet i baggården

Nisserne driller og englene synger igen i år på Anemonen, hvor juleklassikeren ’Når du ser et stjerneskud’ fornemt mikser det moderne med det traditionelle – og leverer eftertænksom god julemagi til både store og små.

Juleforestillingen ’Når du ser et stjerneskud’ er stadig en fast tradition på Anemonen efter navneskiftet fra Anemone Teatret. Siden 1994 har den været en sikker succes hvert år og med god grund. Fortællingen fungerer nemlig godt på flere niveauer, så både små og store går derfra med smil og stof til eftertanke i den søde juletid. 

Lad os starte med handlingen, der bæres flot frem af persongalleriet. Christine Gaski er rørende som den storby-tilflyttende Sofie med jysk accent og positivt sind trods livets anseelige udfordringer.  

Enlig, højgravid og temmelig boligdesperat lejer hun et usselt baggårdsværelse til himmelhøj pris af den sure vicevært Hr. Madsen – godt spillet af en veloplagt Morten Bo Koch. 

Her er al leg naturligvis strengt forbudt, og mundvigene vender konsekvent nedad, lige meget hvor ukueligt livsmod Sofie sender imod ham. Den lokale nisse og den rapkæftede baggårdskat Hannibal vejrer derimod straks morgenluft (såvel som risengrød og mælk) ved hendes ankomst.

Liberale julelys i øjnene

Julemagi for vicevært Madsen betyder indtjening, og man trækker på smilebåndet over hans fede fidus med at sælge plastic-juletræer fra Kina til ågerpris. De kommer dryssefri, færdigpyntede og i guld. Intet mindre.

Og udover at slippe for bøvlet med at pynte, behøver man heller ikke engang at danse rundt om det, da det selv kan dreje rundt. Ifølge Madsen, er det ’fremtidens juletræ’ og den tilhørende fjernbetjening har sågar en lommeregner, ”så man kan regne differencen ud på det man har givet og det man har fået.” 

At den kalkule helst skal falde ud til egen fordel, giver sig selv, og det er tæt på, at de små publikummer buh’er af kynismen.

I samme kategori af voksne hører også stykkets drømmende teoretiker af en forfatter (Asbjørn Agger), der bor oppe på kvisten og sandsynligvis aldrig får færdiggjort sit håbløse bogprojekt om, hvorfor engle og nisser ikke findes. 

At puste til julegløden indeni os alle 

Ifølge forestillingens to vældig konkrete engle har d’herrer begge brug for – næsten lige så konkret – at få en urtepotte i hovedet for at genopdage julemagien. 
Komplet med Halleluja-kor i baggrunden forkynder de, hvordan glæde på Jorden, stjerneskud og børnefødsler hænger uløseligt sammen. 

En del af stjernens glød går nemlig ind i barnets hjerte og øjne, forklarer de, så det kan glædes, græde, lege og undres. Desværre har mange voksne glemt deres stjerneglød, tilføjes det med slet skjult henvisning til alle os julestressede voksne i salen, og disse voksne må mindes om, hvad julen egentlig handler om. 
Den påmindelse kommer godt ud over scenekanten på Anemonen, og den enkle fortælling serveres således på et fint småfilosofisk leje, der støttes godt op scenografisk med skæve vinkler og fine åbne-lukke detaljer, der effektivt illuderer dybde.

Sofies sødme smitter

Der er langt fra en københavnsk baggård til Betlehem, og så alligevel ikke. 
Den gode Sofie har tydeligvis været afsted på en lang og vanskelige rejse, før hun finder et usselt lille sted at føde sit barn. Meget betegnende hedder hun også Maria til mellemnavn, og hvis tiøren ikke falder før, så bliver referencen til Bibelens juleevangelie mejslet fast, da d’herrer til slut – nu komplette med næstekærlighed i overflod og juleglød indeni – står rundt om det lille barn, der ligger i en krybbe, som hr. Madsen barmhjertigt har snedkereret, endda helt uden blik for indtjening.  

Her kan man virkelig tale om et ikonisk billede og om personlig udvikling. Og sådan bliver det alligevel en rigtig glædelig jul. 

Det er banalt på bedste julemagiske vis; Lad de små børn komme til mig, rør blot ikke ved min gamle jul og i den dur. Ikke noget der rokker ved traditionerne, tværtimod! Og tak for det.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.