Af: Randi K. Pedersen

12. juni 2016

Jubilæumsforestilling på afveje

Selvom der er gode takter og spillekraft, så skuffer Marionetteatrets jubilæumsforestilling og giver indtryk af, at målgruppen mere er udenlandske turister end teatrets faste publikum af mindre børn.

Det fortryllende og poetiske Marionetteater i Kongens Have fejrer 50 års jubilæum med forestillingen 'Jubiiilæum'.

Den lægger da også flot ud med en konferencier i guldlamé og et nuttet dyreorkester. Men trods den festlige titel og masser af ferm cirkusmusik er der desværre ikke meget at juble over i sommerens første opsætning. Den bliver kaldt en varieté, og det er en udmærket oplysning til voksne.

Børn siger det nok lige så lidt som annonceringen af numrene og nogle få småkommentarer, eftersom det primært foregår på engelsk.

Pete Livingstone er en udmærket performer og musiker, der pænt følger op med et par forklarende ord på dansk. Men det er ikke nok til at etablere kontakt og give danske småbørn helt ned til to år en teateroplevelse. De var nok bedre tjent med en forestilling helt uden ord.

Hvor meget nærvær og spillekraft det kan give, viser Bo Carlsson, der altid har meget at byde på. Sådan er det også i 'Jubiiilæum', hvor han og Astrid Kjær skaber lidt jubilæumsfest med et skægt og børnevenligt domptørnummer. Det er nemlig langt fra nemt at få en mølædt hund forklædt som løve til at springe gennem et tøndebånd!

Det foregår ikke på Marionetteatrets lille bitte scene, men på et højt podie foran teatret.

Forinden er Yulia Lystbæk i pilothjelm og solbriller drønet rundt blandt publikum for at fange en heftigt summende bi, som hun selv blæser lyd i. Det er sjovt, men får flere små tilskuere til at stikke i et vræl. Det stopper dog hurtigt. For bien bliver klasket og proppet i en blikæske.  

Fantastisk giraf-stil

Spillet uden for scenen giver skuespillerne albuerum og gør det nemt for tilskuerne at overskue, hvad der foregår. Men det fjerner også noget af dukketeatrets magi, når alt vises i det åbne. Magi er ellers et ord, der næsten tyndslides af Pete Livingstone, når han præsenterer varietéens numre. Trods en herlig dukke med fire arme er det svært at se – eller som barn at forstå – det magiske i en klichébåret falsetsyngende parodi på en operasangerinde.

Det er til gengæld ikke svært af følge en sød lille flok af savannens dyr, som glider over scenen. De foretager sig nemlig ikke meget.

Scenebilledet er betagende smukt og poetisk og har stor lighed med et guldaldermaleri. Men der sker først noget, når Bo Carlsson i fantastisk giraf-stil og et vildt girafkostume tavs og majestætisk passerer forbi foran scenen.

Desværre er han – som meget andet i forestillingen – hurtig væk igen, og en enorme elefant dukker først op, når det hele er slut.

Det bedste sker i det hele taget efter den egentlige forestilling, hvor de medvirkende sender røde jubel-balloner til vejrs mod en blå sommerhimmel. Mens alle holder vejret af frygt for, at det ender med et brag, får Bo Carlsson et lille tragikomisk drama ud af en – tilsyneladende – genstridig ballon. Det et magisk, og det måtte der gerne have været meget mere af i forestillingen.

'Jubiiilæum' skuffer fælt ved ikke at leve op til det niveau, som Marionetteatret med rette er berømt for. Det har teatret måske selv en fornemmelse af, for i omtalen af forestillingen tages der højde for, at den ikke er blevet helt, som manhavde regnet med.

Selv om det næppe er hensigten, efterlades man med et ubekvemt indtryk af, at målgruppen er voksne turister og ikke fortrinsvis danske børn i førskolealderen.

Heldigvis er det ikke Marionetteatrets eneste sommerforestilling, så jubilæumssæsonen kan stadig nå at byde på herlige oplevelser. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Ingen vej uden om tragedien
ZeBU & Signe Kærup Dahl:
'Antigone'
Jan Overgaard Mogensen og Carl Martin Norén forløser fysisk flot den græske tragedie ’Antigone’ for teenagetilskuere.
Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Ingen vej uden om tragedien
ZeBU & Signe Kærup Dahl:
'Antigone'
Jan Overgaard Mogensen og Carl Martin Norén forløser fysisk flot den græske tragedie ’Antigone’ for teenagetilskuere.
Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.