Kommentar af Carsten Jensen

6. august 2012

Husk lige hjemmesiden!

En ny teatersæson er i gang, men det kan være svært at se på mange børneteatres hjemmesider, der stadig fortæller om en forgangen sæson. Det kan skabe irritation blandt potentielle kunder og andre interesserede, så har man som teater ikke ressourcer til at holde en avanceret hjemmeside rimeligt opdateret, bør man nøjes med en simpel model – evt. kun med kontaktinfo.

Så er der taget hul på en ny og spændende teatersæson, hvor også børneteatrene kommer med nye forestillinger og andre aktuelle projekter, som de håber vil falde i god jord hos formidlere, kolleger og andre interesserede.

Desværre har mange teatre en tendens til at undlade/glemme at opdatere deres vigtige visitkort på internettet – hjemmesiderne. Og det er en situation, der ofte holder langt ind i en sæson eller sågar over flere sæsoner.

Og det kan i yderste fald være med til at holde potentielle købere væk, at man ikke kan finde relevante oplysninger om de nyeste forestillinger – eller for den sags skyld ældre forestillinger, som det pågældende teater stadig har på repertoiret, men ikke på hjemmesiden.

Manglende fakta

Nu er børneteateravisen.dk i sagens natur storforbruger af information om teatrene og deres produktioner og er måske derfor ekstra kritisk anlagt, men det er alt for ofte en utilfredsstillende opgave at skulle finde fakta ad denne vej til brug for anmeldelser, artikler m.v.

Det kan fx. vise sig, at der ikke er præcise oplysninger om noget så centralt som en forestillings varighed, aldersgruppe, forfatter, scenograf, instruktør eller medvirkende m.v.

Der er ofte også manglende muligheder for at orientere sig om aktuel turneaktivitet eller for den sags skyld downloade pressefotos.

Dertil kommer så, at ganske mange børneteatre heller ikke tilbyder oplysninger om fx. teatrets organisation, historie, arkiv over tidligere forestillinger eller andre mere bibliografiske detaljer, som man lige kunne have lyst til at vide noget om.

Gamle oplysninger

Til gengæld kan man opleve mange hjemmesider med (lange og) unødvendige introer og helt udaterede oplysninger om såkaldt aktuelle aktiviteter – der kan være flere sæsoner gamle.

For lige at illustrere fænomenet er her et par smagsprøver, taget helt tilfældigt ud af børneteateravisen.dk’s ganske nylige forsøg på at finde informationer – og ikke for at hænge de pågældende teatre ud, for de er som nævnt langt fra enestående:

Således finder man oplysningen: ’Ny forestilling – turne okt-dec. 2009’ på Teatret Kriskats hjemmeside. Det handler selvfølgelig om en flere år gammel forestilling, mens der intet er om teatrets nyeste forestilling, som bl.a. var med på Festival 2012 i april.

På Barkentins Teaters hjemmeside kan man stadig få oplyst om udvalgte forestillinger, at de ’spiller ikke i sæson 2010-11’ – mens teatrets nye, succesrige samproduktion med Teater Nordkraft fra foråret  ikke er nævnt.

Samme Nordkraft har en ikke særlig navigationsvenlig hjemmeside, hvor man under forestillinger for børn og unge stadig kan notere sig: ’Hent program for efteråret 2011’, men ikke om aktuelle eller kommende forestillinger. Teater Nordkraft skriver dog på hjemmesiden, at der ER en ny webside på vej til august – og det er tiltrængt.

Det gælder også egnsteatret Masken i Nykøbing F., hvis hjemme(for)side flasher en masse forlængst afviklede events – og stadig byder velkommen til sæson 2011-12.

Disse fire teatre er som nævnt bare tilfældige nedslag, men tager man alle de 113 danske turneteatre, der var med på Festival 2012, er billedet mange steder det samme. Altså bortset fra de i øvrigt ganske få børneteatre, der slet ikke har en hjemmeside.

Der lægges mærke til det

Nu er det ikke fordi de store teatre og kulturinstitutioner alle glimrer ved navitationsvenlige, informationsrige websites – og for de mødigt rejsende på denne verdens millioner af hjemmesider er der generelt mange dårlige oplevelser at skrive hjem om – men her og nu drejer det sig om en lille opsang til børneteatrene. 

At det ukurante hjemmesider ER noget, der bliver lagt mærke til, måtte bl.a. Mimeteatret i Odense sande, da By- og Kulturforvaltningen før jul sidste år besluttede, at man ikke ville forny Mimeteatrets aktivitetsaftale, fordi man bl.a. ikke mente, at teatret levede op til indgående aftaler – ligesom det blev noteret omkring teatrets evne til markedsføring, at ‘Mimeteatrets hjemmeside i en længere årrække har været under opbygning’.

Børneteateravisen.dk erfarer også ved snak med arrangører m.fl., at disse i høj grad bruger teatrenes hjemmeside i deres søgning efter egnede forestillinger, og derfor irriteres over at møde forældede, upræcise eller manglende informationer.

Og generelt er det jo sådan, at bliver man sur på en hjemmeside, vender man kun nødigt tilbage hertil.

De er ikke alene…

At det ikke kun er de enkelte (børne)teatre, der har problemer med opdateringerne, kan man forvisse sig om ved at besøge den ellers så velfungerende teaterportal scenen.dk, der giver hurtig adgang til oplysninger om aktuelle forestillinger m.v. – men hvor man også kan finde seneste ’Nyhedsbrev om teater’ fra november 2011 (om Teaterårbogen 2009-10), mens man under ’Læs artikler om teater og scenekunst i Danmark’ helt i top finder en række nu uaktuelle artikler, herunder et uddrag fra en artikel om ’børneteaterfestivaler i september’, som gælder sidste år og i øvrigt prisværdigt nok og efter aftale gaflet fra børneteateravisen.dk.

Men der er jo kommet mange nye artikler til, så et link til portalen og et tekst om, at man her kan finde aktuelle artikler om dansk børneteater, havde nok været bedre.

Og kigger man fx. på de storkøbenhavnske børneteatres samlende kalender, familieteater.dk, her i starten af august, angives ud for hvert eneste teater, at der ingen forestillinger er p.t. – heller ikke Marionetteatret i Kongens Have, der ellers spiller to gange dagligt – og der er altså (endnu) ikke lagt oplysninger ind om de mange forestillinger, der er på vej på de mange teatre fra denne eller næste måned. Men til gengæld kan man stadig downloade kalenderen fra sæson 2011-12…

Gammel teknik eller ressourcemangel

Det generelle problem med uaktuelle hjemmesider er selvfølgelig, at det kræver mange ressourcer at vedligeholde en god hjemmeside – og også at mange teatres hjemmesider er etableret for år tilbage med en besværlig teknik, der gør det vanskeligt at lave hurtige opdateringer.

Mange overvurderer måske også deres evne til at holde hjemmesiden ajour, når de designer teatrets internetside med et væld af vedligeholdelsesnødvendige elementer og indgange – som så står uantastet i årevis.

Man kan se, at mange teatre kaster sig over de sociale medier i deres markedsføringsarbejde og også af den grund vælger at nedprioritere hjemmesiderne. Men brugbare hjemmesider SKAL altså være opdaterede – eller også bør man overveje det stilfærdige alternativ med en forside med teatrets navn/logo og eventuel nagelfast information som kontaktinfo i form af telefonnummer og e-mail-adresse, så interesserede kan henvende sig ad denne vej uden at skulle igennem frugtesløse søgninger.

Det skal lige gentages, at rigtig mange børneteatre altså HAR flotte og velfungerende og konstant opdaterede hjemmesider, så denne lille kommentar er således blot et godt råd til de øvrige om lige at huske at se hjemmesiderne an, inden sæsonen for alvor går i gang…

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere