Af: Carsten Jensen

17. juni 2020

Goddag til Anemonen, Teatergrad og Glimt

Den nye pulje af små storbyteatre i Københavns Kommune for perioden 2021-24 består af 14 teatre mod de nuværende 12. Anemonen er således tilbage i ordningen og har fået følgeskab af Teatergrad og Teater Glimt, der både står for voksenteater og teater for børn og unge. Til gengæld er Teaterøen valgt fra. Generelt fremstår den nye pulje som en styrkelse af scenekunst for børn og unge.

Københavns Kommune får 14 små storbyteatre i perioden 2021-24. Det vedtog Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) på et møde tirsdag aften. Det er en stigning fra de nuværende 12 teatre. Nye er Teatergrad og Teater Glimt, tilbage er Anemonen (tidligere Anemone Teatret) – mens Teaterøen er røget ud efter blot en enkelt periode som lille storbyteater.

Med fem deciderede børne- og ungdomsteatre mod fire i nuværende pulje og tre teatre med produktioner både for voksne og børn og unge (Teater V og de to nye: Teatergrad og Teater Glimt) mod en i den nuværende pulje må det alt andet lige siges at fremstå som en styrkelse af udbuddet af scenekunst for børn og unge i den københavnske pulje af små storbyteatre. 

Gensyn med Anemonen

Anemone Teatret og Zangenbergs Teater røg ud af storbyteater-puljen fra 2017, men har formået at overleve med lejlighedsvis projektstøtte fra Statens Kunstfond, kommunale bidrag, sponsorater m.v. 

Nu kan Anemonen glæde sig over at være tilbage i ordningen som støttet børneteater i Indre By – det lå næsten i luften efter at Københavns Kommune flere gange har ydet støtte til teatret fra andre kasser, senest 1,5 mio. kr. her i 2020 – mens skuffelsen hos Zangenbergs Teater må være massiv. Man har kæmpet energisk og haft kunstnerisk succes med få midler, men skal nu finde ud af, om teatret magter at overleve endnu fire år med sporadisk støtte og donationer.

Teatergrad tilfører som nyt teater i puljen erfaring og succes med en lang række byrumsforestillinger for voksne – og den tilsvarende anmelderroste og prisbelagte succes med børneteaterforestillingerne ’i øjenhøjde’ har givet også vakt genklang i udvælgelsesprocessen.

Med ligeledes nye Glimt er der også kommet nycirkus og fysisk teater med storbyteater-puljen.

26 ansøgninger – 12 afslag

Til gengæld blev det fravalg af en række andre kvalitetsteatre, der søgte en fast økonomisk basis frem for årlige støtteansøgninger til Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS).

Der var i alt 26 ansøgninger og dermed blev 12 teatre valgt fra, heriblandt Gazart og Teater Patrasket med mange fine produktioner på børneteaterfronten.

Også Hils Din Mor; Meridiano Teatret og Liminal kan tillade sig at være skuffede – de var i kommunens liste rubriceret som voksenteatre eller teatre for såvel børn og unge som voksne, men alle er kendt for produktioner for børn og unge og i familieteatergenren.

Se artiklen ’26 vil være lille storbyteater i København’.

Den såkaldte Scenekunstpakke – en pulje der indgår i perioden 2021-24 som en del af den samlede aftale – indeholder bl.a. støtte til 100 gratis familieteaterforestillinger årligt  i København NV (Teater Nordvest), administreret af Batida.

En svær opgave

»Det har ikke været en let opgave at fordele midlerne til lille storbyteatrene og hele scenekunstpakken generelt.  Vi har måttet sortere fra, smøre midlerne ud efter bedste evne, men vi har også fået plads til nogle nye og én, der vender tilbage,« siger Christopher Røhl Andersen, medlem af Kultur- og Fritidsudvalget og Københavns Borgerrepræsentation for De Radikale 

»Jeg glæder mig særligt over prioriteringen af Sydhavn Teater, der geares yderligere, og tilbagekomsten af Anemonen. Derudover bliver det spændende at følge de nye skud på stammen, Teatergrad og teater GLiMT. De byder både ind med deres helt eget særkende og derudover kommer GLiMT til at spille ind med interessant teater i et område, Amager, hvor vi trænger til stærke lokale kræfter med voksenteater. Forhåbentlig ser vi et teater, der udvikler sig og udvikler området i samme stil, som vi har set med Sydhavn Teater i den seneste periode,« siger Christopher Røhl Andersen.

De fleste teatre får reduceret årlig støtte 

Det samlede årlige støttebeløb til de 14 små storbyteatre og de fire teatre fra den tilknyttede scenekunstpakke (se faktaboks) beløber sig fremover til 46,5 mio. kr. årligt mod de nuværende 43,7 mio. kr.

Staten bidrager dog med cirka en tredjedel – ca. 15 mio. kr. i 2021. Det beløb reduceres i øvrigt med omkring en halv million de efterfølgende år. Det skyldes daværende kulturminister Bertel Haarders beslutning fra 2016 om at omfordele statstilskuddet, så flere af provinsens små storbyteatre i perioden 2017-2024 overtager en del af hovedstadens statslige tilskud.

Alligevel valgte Kultur- og Fritidsudvalget at udvide antallet af små storbyteatre i København. Det kommer til at koste lidt ekstra, men betyder også, at flere af de nuværende teatre i ordningen kan se frem til reduceret årligt støtte trods forhåbninger om at få forhøjet de nuværende tilskudsrammer.

Det gælder bl.a. de hidtidige topscorere, Husets Teater og Sort/Hvid, der går fra 6,2 til 5,0 mio. kr. årligt. Mens Sydhavns Teater modsat går fra 1,1 til 2,8 mio. kr. årligt. Også Teater V får et løft på ca. 400.000 kr. mens alle nuværende teatre i ordningen bliver beskåret i større eller mindre grad. Det gælder følgelig også børneteatrene: Det Lille Teater & Marionet Teatret mister godt 600.000 kr. årigt, ZeBU næsten en halv million, mens Teatret Zeppelin beskæres med lidt over 100.000 kr. og Teater Hund stort set bevarer sin nuværende støtte. 

Det får selvsagt konsekvenser for produktionsmuligheder, medarbejderantal m.v. alle steder, og i et interview i Iscene.dk er et bud fra teaterleder Trine Wisbech, at Marionet Teatret fremadrettet kun kan producere en enkelt gratis sommerforestilling – mod nu to – som så spiller i en kortere periode.

Og trods Projektstøtteudvalgets status som kommenterende og godkendende instans ligger de nu aftalte beløb fast:

»Fordelingen er fastlagt fra mødet tirsdag aften. Statens udvalg anbefaler, men vi vælger og fordeler. Valget gør, at alle de store teatre får lige meget. Altså fem mio. kr., hvilket vi mener både er fair og må sikre, at vi har nogle store teatre spredt over byen med deres eget særkende,« siger KFU-medlem Christopher Røhl Andersen til Teateravisen.

Nu er køreplanen frem mod årsskiftet, at der skal udarbejdes aftaler med de enkelte teatre på baggrund af aktivitetskrav og udviklingsmål. 

Herefter kommenterer Projektstøtteudvalget for Scenekunst de konkrete aftaleudkast, som siden godkendes af KFU og PUS, således at Københavns Kommunes små storbyteatre for perioden 2021-24 er på banen fra januar 2021.

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere