Af: Anne Kurtzweil

18. november 2009

Fuldt hus og lidt til…

Rejsebrev: Et navn som Det lille Verdens Teater forpligter vel til international rejseaktivitet. Og teatret har da også nyligt været til festival i Slovenien med ’Mellem himmel og jord’. Anne Kurtzweil fortæller her om turen, hvor dansk børneteaters krav om små forestillinger og nærhed ikke altid falder i god jord.

Helt tilbage i marts måned i år tog Det lille Verdens Teater til Bologna i Italien med forestillingen ‘Mellem himmel og jord’, hvor vi deltog i festivalen med det imponerende navn: Visioni di futuro, Visioni di teatro – International Festival of Theatre and Culture for the Early Childhood (såda cirka: Fremtidsvisioner, teatervisioner – International teater- og kulturfestival for de mindste børn, red
.).

Teatret deltog med samme forestilling på samme festival i 2000, og at vende tilbage var dejligt. Vi spillede to forestillinger for fulde huse – 60 børn fra børnehaver med deres voksne – og mødte et hav af lokale og internationale teaterfolk.

Den tur medførte, at vi oktober blev inviteret til Golden Stick-festivalen i Sloveniens hovedstad Ljubljana.
En noget mindre festival i et land, hvor traditionerne er anderledes. Vi havde hjemmefra pointeret, at forestillingen højst kunne spille for 80 tilskuere – normalt spiller vi kun for 60, men vi vidste, at her måtte vi give lidt ved døren. Men en mail lige inden afgang fik det til at gibbe i os: Der ventede 220 børn. Og vi kunne ikke få fat i arrangørerne hverken via mail eller telefon.

Så ok – så må vi tage den dernede.

Forkert aldersgruppe

Afsted tog vi – både forventningsfulde og spændt på udfaldet, for hvis de ville opleve den intimitet, vi søger med vores publikum, måtte vi finde en løsning.

Alt var klart, da vi kom der ned, og vi blev godt modtaget. Vi havde heldigvis nogle dage til at forsøge at få det hele i orden.

Men det var nemmere sagt end gjort. Det helt store problem for børneteatrene i Slovenien er, at det er skolerne og intitutionerne, der sætter rammerne for, hvor mange og hvornår de vil komme, og selv om de har bestilt og alt er udsolgt, så kan det godt være, at de alligevel beslutter sig for ikke at komme – og heller ikke at ringe afbud. Det oplevede vi med egne øjne et par gange.

Så sådan så verden ud, da vi ankom. Men det var faktisk ikke det eneste problem. Forestillingen er for de mindste, som der også står i kontakten, men de havde solgt til en skole, så vi skulle spille for de 6-7-årige – og det kunne ihvertfald ikke laves om.

For mange tilskuere

Vi valgte efter nogen betænkningstid at spille alligevel og se det som et forsøg, men de 220 tilskuere skulle vi altså have gjort noget ved. Vi havde en lang snak, men det var svært at finde en løsning, for det var én skole, der havde købt de 220 billetter.

Nå, det endte med at vi sagde, at vi ville dele publikum i to. Men skolen holdt stædig på sin ret, selv om der blev forklaret, at forestillingen rent faktisk ikke var beregnet for så stor en gruppe, og at halvdelen så ikke ville få meget ud af det.

Men det er jo svært for dem at forstå, når det, der normalt bliver spillet for børn i Slovenien, i de fleste tilfælde foregår på en stor scene og med store kulisser og stort udtryk og for flere hundrede børn pr. forestilling.

Vi forsøgte med alle midler. Vi måtte op på højeste plan, til teaterdirektøren, før end der var hul igennem. Hvordan står hen i det uvisse, men de blev delt i to hold og når den ene gruppe så forestilling, så den anden gruppe teatrets dukkeværksted.

For børnenes skyld

Men vi var glade for at vi tog kampen, og selv om forsvaret fra teatrets side var, at i Bolagna havde der været mange publikummer, så kunne de dog godt se, at dér havde der faktisk kun været 60 børn, mens resten var voksne internationale og lokale teaterfolk, der som et led i festivalen deltog på sidelinjen.

Vi spillede to forrygende forestillinger, og et par lærere var henne bagefter og tilkendegive, at de godt kunne se, hvorfor vi ikke kunne spille for 220 børn – og ikke mindst takke for en dejlig forestilling.

Alt i alt en stor oplevelse for os på alle fronter. Og vi håber, at det måske også for ikke mindst den slovenske skole har været en oplevelse, der har rykket lidt på opfattelsen af, hvad børneteater er og ikke mindst kan.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere