Af: Anne Kurtzweil

18. november 2009

Fuldt hus og lidt til…

Rejsebrev: Et navn som Det lille Verdens Teater forpligter vel til international rejseaktivitet. Og teatret har da også nyligt været til festival i Slovenien med ’Mellem himmel og jord’. Anne Kurtzweil fortæller her om turen, hvor dansk børneteaters krav om små forestillinger og nærhed ikke altid falder i god jord.

Helt tilbage i marts måned i år tog Det lille Verdens Teater til Bologna i Italien med forestillingen ‘Mellem himmel og jord’, hvor vi deltog i festivalen med det imponerende navn: Visioni di futuro, Visioni di teatro – International Festival of Theatre and Culture for the Early Childhood (såda cirka: Fremtidsvisioner, teatervisioner – International teater- og kulturfestival for de mindste børn, red
.).

Teatret deltog med samme forestilling på samme festival i 2000, og at vende tilbage var dejligt. Vi spillede to forestillinger for fulde huse – 60 børn fra børnehaver med deres voksne – og mødte et hav af lokale og internationale teaterfolk.

Den tur medførte, at vi oktober blev inviteret til Golden Stick-festivalen i Sloveniens hovedstad Ljubljana.
En noget mindre festival i et land, hvor traditionerne er anderledes. Vi havde hjemmefra pointeret, at forestillingen højst kunne spille for 80 tilskuere – normalt spiller vi kun for 60, men vi vidste, at her måtte vi give lidt ved døren. Men en mail lige inden afgang fik det til at gibbe i os: Der ventede 220 børn. Og vi kunne ikke få fat i arrangørerne hverken via mail eller telefon.

Så ok – så må vi tage den dernede.

Forkert aldersgruppe

Afsted tog vi – både forventningsfulde og spændt på udfaldet, for hvis de ville opleve den intimitet, vi søger med vores publikum, måtte vi finde en løsning.

Alt var klart, da vi kom der ned, og vi blev godt modtaget. Vi havde heldigvis nogle dage til at forsøge at få det hele i orden.

Men det var nemmere sagt end gjort. Det helt store problem for børneteatrene i Slovenien er, at det er skolerne og intitutionerne, der sætter rammerne for, hvor mange og hvornår de vil komme, og selv om de har bestilt og alt er udsolgt, så kan det godt være, at de alligevel beslutter sig for ikke at komme – og heller ikke at ringe afbud. Det oplevede vi med egne øjne et par gange.

Så sådan så verden ud, da vi ankom. Men det var faktisk ikke det eneste problem. Forestillingen er for de mindste, som der også står i kontakten, men de havde solgt til en skole, så vi skulle spille for de 6-7-årige – og det kunne ihvertfald ikke laves om.

For mange tilskuere

Vi valgte efter nogen betænkningstid at spille alligevel og se det som et forsøg, men de 220 tilskuere skulle vi altså have gjort noget ved. Vi havde en lang snak, men det var svært at finde en løsning, for det var én skole, der havde købt de 220 billetter.

Nå, det endte med at vi sagde, at vi ville dele publikum i to. Men skolen holdt stædig på sin ret, selv om der blev forklaret, at forestillingen rent faktisk ikke var beregnet for så stor en gruppe, og at halvdelen så ikke ville få meget ud af det.

Men det er jo svært for dem at forstå, når det, der normalt bliver spillet for børn i Slovenien, i de fleste tilfælde foregår på en stor scene og med store kulisser og stort udtryk og for flere hundrede børn pr. forestilling.

Vi forsøgte med alle midler. Vi måtte op på højeste plan, til teaterdirektøren, før end der var hul igennem. Hvordan står hen i det uvisse, men de blev delt i to hold og når den ene gruppe så forestilling, så den anden gruppe teatrets dukkeværksted.

For børnenes skyld

Men vi var glade for at vi tog kampen, og selv om forsvaret fra teatrets side var, at i Bolagna havde der været mange publikummer, så kunne de dog godt se, at dér havde der faktisk kun været 60 børn, mens resten var voksne internationale og lokale teaterfolk, der som et led i festivalen deltog på sidelinjen.

Vi spillede to forrygende forestillinger, og et par lærere var henne bagefter og tilkendegive, at de godt kunne se, hvorfor vi ikke kunne spille for 220 børn – og ikke mindst takke for en dejlig forestilling.

Alt i alt en stor oplevelse for os på alle fronter. Og vi håber, at det måske også for ikke mindst den slovenske skole har været en oplevelse, der har rykket lidt på opfattelsen af, hvad børneteater er og ikke mindst kan.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere