Af: Kirsten Dahl

4. maj 2011

Frode i opførselslære

Med tre actionfyldte spillere mikser Nojazz Production et socialrealistisk spil med spil i en mere syret drømmeverden – det handler om roden Frode, der skal bringes på ret køl igen.

Der er ganske meget hårdtslående socialrealisme i Nojazz Productions ’Hva' så Fro?’, men heldigvis også mere syrede elementer af bevidstgørende drøm eller mareridt.

’Hva' så Fro?’ er en pædagogisk set rigtig og moralsk korrekt historie om roden Frode (der har valgt at kalde sig selv Fro). Historien tegner Frodes proces fra den dag, hvor alt går skævt for ham, til det tidspunkt (til slut i forestillingen), hvor han får mulighed for at starte på en frisk, efter at han har været udsat for et mareridt, hvor han får igen af samme skuffe, som han byder andre og derigennem når til en erkendelse af, at der skal en kursændring til.

Konkret sker der det, at Frode rager uklar med sin storebror. Frode har været i storebrorens lommer og set de biografbiller broren har købt til dem. Storebroren reagerer ved at sige: nul biograftur og kalder Frode ’Bette Frø’.

Den skuffede Frode afreagerer i skolen med groft at mobbe klassekammeraten Daila. Han pjækker sammen med klassekammeraten Kurt og gejler sig selv op til (hjulpen af Kurt) at overfalde en gammel dame for at rippe hende for penge til biografbilletter. Kurt flygter men Frode opdages og ryger på politistationen, hvor han fornærmer forhørsbetjenten.

Boksehandskestød og tigertrussel

Fra det socialrealistiske univers skifter vi univers til et mere syret, hvor Frode skal lære lektien og indse sine fejl. Hvorfor det lige skal hedde FrankrigLand, får vi vist aldrig en forklaring på. Men her udstilles Frode som klovn. Han får en håndfast lektion i boksning. Og han jagtes af en bengalsk tiger.

I de socialrealistiske scener spiller Asbjørn Agger Frode med en fin og drenget energi. Lene Hummelhøj agerer den gamle dame som bestjæles. Og Jakob Fauerby lægger temperament til Frodes storebror. Og navnlig i den parallelle verden, hvor Jakob Fauerby spiller Mr. Nick og Lene Hummelhøj tigerdyret Frk. T. er der action over spillet.

Dramaturgisk er scenerne i denne parallelverden et udmærket greb, fordi det skaber overraskelse, spænding og variation i spillet. Vi kommer lige en stund til at undre os over hvor vi er og hvad der sker. Heldigvis. For ellers vil forløbet være for ligefrem og forudsigeligt i en forestilling, der med meget hverdagsgenkendelige replikker og kropsattituder – i følge Nojazz Productions pressemateriale – er en omdannelse og sammenskrivning af seks historier skrevet af unge fra 3. til 5. klasse på en københavnsk skole.

Forestillingen svinger sig lige op på fire stjerner, primært på grund af skuespillet.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang