Af: Kirsten Dahl

4. maj 2011

Frode i opførselslære

Med tre actionfyldte spillere mikser Nojazz Production et socialrealistisk spil med spil i en mere syret drømmeverden – det handler om roden Frode, der skal bringes på ret køl igen.

Der er ganske meget hårdtslående socialrealisme i Nojazz Productions ’Hva' så Fro?’, men heldigvis også mere syrede elementer af bevidstgørende drøm eller mareridt.

’Hva' så Fro?’ er en pædagogisk set rigtig og moralsk korrekt historie om roden Frode (der har valgt at kalde sig selv Fro). Historien tegner Frodes proces fra den dag, hvor alt går skævt for ham, til det tidspunkt (til slut i forestillingen), hvor han får mulighed for at starte på en frisk, efter at han har været udsat for et mareridt, hvor han får igen af samme skuffe, som han byder andre og derigennem når til en erkendelse af, at der skal en kursændring til.

Konkret sker der det, at Frode rager uklar med sin storebror. Frode har været i storebrorens lommer og set de biografbiller broren har købt til dem. Storebroren reagerer ved at sige: nul biograftur og kalder Frode ’Bette Frø’.

Den skuffede Frode afreagerer i skolen med groft at mobbe klassekammeraten Daila. Han pjækker sammen med klassekammeraten Kurt og gejler sig selv op til (hjulpen af Kurt) at overfalde en gammel dame for at rippe hende for penge til biografbilletter. Kurt flygter men Frode opdages og ryger på politistationen, hvor han fornærmer forhørsbetjenten.

Boksehandskestød og tigertrussel

Fra det socialrealistiske univers skifter vi univers til et mere syret, hvor Frode skal lære lektien og indse sine fejl. Hvorfor det lige skal hedde FrankrigLand, får vi vist aldrig en forklaring på. Men her udstilles Frode som klovn. Han får en håndfast lektion i boksning. Og han jagtes af en bengalsk tiger.

I de socialrealistiske scener spiller Asbjørn Agger Frode med en fin og drenget energi. Lene Hummelhøj agerer den gamle dame som bestjæles. Og Jakob Fauerby lægger temperament til Frodes storebror. Og navnlig i den parallelle verden, hvor Jakob Fauerby spiller Mr. Nick og Lene Hummelhøj tigerdyret Frk. T. er der action over spillet.

Dramaturgisk er scenerne i denne parallelverden et udmærket greb, fordi det skaber overraskelse, spænding og variation i spillet. Vi kommer lige en stund til at undre os over hvor vi er og hvad der sker. Heldigvis. For ellers vil forløbet være for ligefrem og forudsigeligt i en forestilling, der med meget hverdagsgenkendelige replikker og kropsattituder – i følge Nojazz Productions pressemateriale – er en omdannelse og sammenskrivning af seks historier skrevet af unge fra 3. til 5. klasse på en københavnsk skole.

Forestillingen svinger sig lige op på fire stjerner, primært på grund af skuespillet.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.