Af: Henrik Lyding

5. juni 2018

Fortællinger om fødsler

Sjov og faktamættet sommerspøg om børn på Frederiksberg gennem 8000 år.

Så heldig var jeg ikke. At blive født på Frederiksberg af en af de to rapmundede jordemødre, Ragnhild Kaasgaard og Signe Birkbøl. Som påstår, at de har født og kan huske alle børn, der nogensinde er kommet til verden i den københavnske nabokommune, og som glad og gerne fortæller os om nogen af dem.

Stedet er den lille kiosk i anlægget foran Riddersalen i den såkaldte Lorry-have. Hertil ankommer to effektive jordemødre i stribet og stivet sygeplejeuniform. Ankommer på cykel, udrustet med såvel flag og små storke som  jordemoderkaffe og ditto taske – og udstyret med den specielle, effektive gangart, kaldet fødegangen, som de siger.

Og dermed er tonen slået an. Højstemt pjat veksler med historiske data, hvilket klæder forestillingen. Tidligere somres bud på let underholdning i det fri – kaldet Frederiksberg-fortællingerne – har været gjort med lettere og mere pjanket hånd, men her får vi faktisk en masse interessant at vide, samtidig med, at vi morer os.

Fx forklaringen på, hvorfor det hedder en jordemor – fordi fødsler tidligere foregik på jorden, hvorfra jordemoderen løftede barnet op og gav det til faderen, som det siges.

God energi og kemi

Det er også dér, vi begynder. På jorden, i stenalderens Frederiksberg for 8000 år siden. Her får vi historien om de to jordemødres allerførste fødsel. Med navlestreng, moderkage og det hele. Fortalt og demonstreret tillige med jæger-samler-faderens nedlæggelse af en mus på Frederiksberg Allé – dens flåede skind blev til barnets ble!

Siden springer vi videre til Middelalderens frygt for varulve og alskens overtro, og senere når vi frem til Adam Oehlenschläger, født på Frederiksberg Slot.

Undervejs med plads til indføring i de forskellige former for veer, den første jordemor-lov, de engelske troppers indkvartering på Slottet og en aktuel ulvevits – det hele tilsat stumper af humoristiske Dansktop-hits.

De to jordemødre klæder hinanden, energien og kemien er god, Signe Birkbøls tekst har en fin balance mellem fjol og fakta, og Geir Sveaass har instrueret med solid sans for dynamik og afveksling.

Nutiden nås ikke

Imidlertid virker det, som om spilletiden er løbet lidt fra holdet, når forestillingen lidt brat stopper omkring Victoria-tiden. Eneste nutidige vinkel er bemærkningen om lille Viggo, der blev hjulpet til verden på dametoilettet i Frederiksberg-Centret!

Den gode sceniske ide med et par tørresnore, hvorpå hænger børnetøj fra mange tidsaldre, udnyttes heller ikke optimalt. Her hænger ellers mange pudsige dragter, vi gerne havde hørt mere om.

Men passende 35 minutter er gået – blandt andet med at spille 'Stork', hvor de to jordemødre kappes om historiske kendsgerninger – i sjovt, men også også lidt uforløst selskab.

En strammere redigering af begyndelsen havde nok givet bedre plads til at nærme sig vores egen tid og dens mange interessante fødsler. Ebbe Rode, Kaspar Rostrup, Erling Schrøder, Malene Schwartz. For nu bare at nævne nogle skuespillere fra vores egen tid.

Det må så blive en anden sommergang.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.