Af: Randi K. Pedersen

21. maj 2021

Formidling med corona som modspiller

Under coronakrisen har der været fokus på de barske vilkår for teatrene. Men samtidig har formidlerne måttet manøvrere i et logistisk minefelt. To erfarne opkøbere, Britta Skov og Grethe Olsen, fortæller her om nogle de mange udfordringer omkring kontrakter, aflysninger og nye aftaler. Den lange corona-relaterede teaternedlukning har således også stor indvirkning på den kommende sæson, fordi de mange udskudte forestillinger nu så at sige blokerer for indkøb af nye forestillinger.

I denne måned er det igen blevet muligt at spiller teater for børn og unge, og Aprilfestival 2021 gennemføres i sidste halvdel af juni måned. Men der er stadig mange corona-restriktioner, og der kan ske lokale lukninger. Det er en usikkerhed, som teatre og formidlere har levet med i et coronaår præget af kaos. 

Fra den første nedlukning har der været fokus på teatrene og de enkelte kunstnere – af gode grunde. Men formidlerne har ikke siddet med hænderne i skødet, selv om corona-epidemien har forhindret teatrene i at spille. 

Det har tværtimod været et heftigt år, hvor skiftende restriktioner og op- og nedlukninger har krævet en ekstra stor arbejdsindsats. Ligesom så mange andre har formidlerne skulle lægge planerne, mens tingene skete, for derefter at ændre hele molevitten igen og igen. Det har krævet is i maven og givet vågne nætter. Det fortæller Britta Skov og Grethe Olsen, der begge har stor erfaring som formidlere af børne- og ungdomsteater i henholdsvis Odsherred og Frederikssund kommuner.

Hverken de to kommuner eller deres formidlere af børne- og ungdomsteater har ønsket at aflyse forestillinger. De få aflysninger skyldes, at teatrene for eksempel ikke har kunnet samle de medvirkende på et andet tidspunkt eller ændre deres repertoire. 

Men mange forestillinger er blevet udskudt, fordi det var så usikkert, hvad der ville ske. Det har indskrænket muligheden for at få nye forestillinger i sæsonen 21/22, fortæller Britta Skov og Grethe Olsen til Teateravisen.

Værre end forventet

Da Aprilfestival 2020 blev aflyst, gik op for Britta Skov, at det ville blive et større problem end forventet. Hun plejer at indhente ønsker til forestillinger fra skoler og institutioner efter festivalen. Sidste år måtte det forgå på en anden måde – blandt ved, at teatrene selv sendte oplysninger om deres forestillinger. Det kan blive situationen igen til sommer, fordi festivalen er flyttet.

Desuden er Britta Skov usikker på, hvor mange lokale teaterformidlere, der tør eller kan tage til festival.  Men foreløbig er dette forår totalt proppet med forestillinger, fordi der både er dem, som er blevet udsat, og nye, der allerede var bestilt til 2021.

»Vi havde købt cirka 60 forestillinger til sæsonen 2019-2020, og 28 af dem har kunnet overføres til 2021. Så vi kommer op på 76 forestillinger i 2021, og af dem bliver 25 spillet i efteråret. Hvis du så min kalender …. Og kan jeg finde ud af den  – nej, det kan jeg ikke!« forsikrer Britta Skov.

Odsherred Kommune har valgt at betale de teatre, som corona-nedlukningen har forhindret i at opføre de aftalte forestillinger på det planlagte tidspunkt. I stedet for helt at aflyse forestillingerne er de blevet udskudt. Teatrene har enten fået penge på det tidspunkt, hvor de skulle have spillet, eller de kommer til udbetaling på det nye spilletidspunkt.

»Jeg har stor ros og tak til vores kommune, som har bestemt, at alle teatrene skulle have penge,« understreger Britta Skov.

Håber det bedste

Der er nogle skoler i Odsherred, som synes, at det er for bøvlet at se teater på grund af restriktionerne, som måske kun tillader en enkelt klasse at se en forestilling. Nogle forestillinger har ikke kunnet udskydes igen, fordi der efterhånden ikke har kunnet findes plads til flere. 

»Det har været et gedemarked og et logistisk puslespil, fordi restriktionerne har været forskellige alt efter, om en forestilling spiller i en hal eller i en gymnastiksal,« fortæller Britta Skov. 

»Jeg plejer at slutte sæsonen sidst i marts inden Aprilfestivalen, men den gik jo ikke i år. Hver gang, vi troede, at nu kunne vi begynde igen, så nej. Jeg ville jo gerne have, at alle corona-restriktioner sluttede i morgen, men det gør de jo ikke.«

På grund af tidspunktet for festivalen bliver der kortere tid til at få aftalerne i hus, og når de nye kontrakter skal laves, vil erfaringerne fra et år med corona-pandemi få betydning. Der er allerede indgået nogle kontrakter med et tillæg vedrørende corona.

»Jeg synes, at det er rimeligt, at der fremover bliver taget forbehold for corona-situationen i kontrakterne. Kommunerne kan jo ikke alene skulle sørge for at holde teatrene økonomisk skadesløse,« siger Britta Skov. 

Hun plejer at sikre sig i april, at der er penge. Det er der også i år, og der er ikke skåret ned. I Odsherred plejer de også at kunne købe ekstra forestillinger. Det har hun ikke turdet gøre i år, hvor de har måttet gøre alting anderledes. 

Men trods de mange udfordringer har Britta Skov tænkt sig at gennemføre den kommende sæson som vanligt med en forestilling per barn og håbe det bedste. Andet kan hun ikke gøre.

Et puslespil uden brikker

Som formand for Frederikssund Børneteater har Grethe Olsen også skullet formidle teaterforestillinger til børn og unge i et logistisk minefelt styret af corona-epidemien. Nogle gange spiller forestillingerne i weekender og i højtiderne for familierne, og så skal der søges om tilladelse hos Slots- og Kulturstyrelsen, fortæller Grete Olsen. Så heller ikke fra hendes stol har det forløbne år været, som det plejer. 

»Vi har besluttet meget hen ad vejen efter, hvad der har kunnet lade sig gøre. Men vi nåede faktisk at få spillet syv forestillinger fra sommer til jul i 2020. Jeg synes, at publikum har været ualmindelig glade for, at vi gjorde det. Familierne er kommet og har været vældig flinke til at følge corona-retningslinjerne,« fortæller hun.

Til gengæld har det været nødvendigt at finde nye lokaler for at kunne spiller forestillingerne, så der var plads og afstand nok til alle tilskuerne, og det har taget rigtig meget tid. Man har skullet ud og tale med folk og sætte sig ind i de forskellige krav for at undgå smittespredning.  

»Koordineringsarbejdet har været bøvlet. Det har været som at lægge et puslespil, hvor flere af brikkerne er blevet væk. Men hvis man sætter sig godt ind i kravene, og hvis man har turdet prøve noget, så er der faktisk en del, der godt har kunnet lade sig gøre,« mener Grethe Olsen.

Det har dog ikke været helt uden omkostninger. Den erfarne teaterformidler fortæller, at hun har præsteret at stå op midt om natten og lave nye ændringer i planlægningen.

Værner om børneteatret

På trods af corona-epidemien har Frederikssund Kommune ligesom Odsherred valgt ikke at skære ned på tilskuddet. Kommunen har tværtimod understreget, at det ikke skal gå ud over børneteatret, at landet er ramt af corona-virus. Rent økonomisk foregår det sådan, at teatrene får betaling, når de udskudte forestillinger bliver spillet. 

»Vi havde Aprilfestival i Frederikssund i 2015, og efter det har vi fået et egnsteater og samarbejder med amatørteatret. Her har festivalen åbnet publikums øjne for, hvad teater er og kan, ud over at det kan underholde. Så i denne corona-tid, hvor mange i kulturlivet har det svært, er vi nok lidt privilegerede,« siger Grethe Olsen.     

Under normale forhold ville alle billetter være blevet sat til salg i august, og de fleste bestiller som regel til hele sæsonen på en gang. Der bliver ikke kun spillet i Frederikssund, men også i Skibby og Slangerup, så alle institutioner har mulighed for at se en forestilling. Men intet har været eller er normalt.

»Vi nåede at få spillet de fleste planlagte forestillinger til sæsonen 20/21 inden januar måned i år. Kun en enkelt forestilling har helt måttet annulleres, men før nytår begyndte vi at udsætte forestillingerne. Derfor har vi nu allerede fyldt op fra efteråret 2021, så der er ikke så meget plads til nye forestillinger,« fortæller Grethe Olsen.

Noget lykkedes ved at være omstillingsparat. Sidste år klarede Riddersalen situationen ved at rykke deres forestilling udendørs. Det har Grethe Olsen tænkt sig at kunne gentage i år. 

Facebook tages i brug

På grundlovsdag den 5. juni kommer Uppercut Danseteater og spiller en forestilling på havnepladsen i Frederikssund. Det har krævet et større arbejde med ansøgninger om tilladelse blandt andet fra politiet. Der er også lavet en plan B i tilfælde af regnvejr. Al planlægning foregår, som om det kan lade sig gøre, og så ser man, hvad der sker. 

Med Christiansborgs seneste corona-restriktioner kan en lokal smittestigning automatisk få lukket alting ned. Skulle det ske, kommer Facebook i brug hos Frederikssund Børneteater.

»Jeg bruger Facebook til at få information ud til folk om ændringer, og jeg henviser til vores hjemmeside, som så samtidig opdateres. Ændringerne har betydet, at vores administration bestemt også har haft ekstra arbejde med tilbagebetaling af billetter,” understreger Grethe Olsen.

Efter sommerferien skal hun være klar med aftalerne til forestillingerne i 21/22. Sådan som Grethe Olsen har forstået det, vil der også i Frederikssund komme nye betingelser i fremtidens kontrakter med teatrene. Det sker med henblik på en fremtid, hvor der fortsat vil være coronavirus i omløb.  

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere