Af: Carsten Jensen

6. april 2017

Formidlerne kommer først

Aprilfestival 2017 har lagt programmet over de næsten 200 forestillinger på hjemmesiden, og fra 18. april kl. 10 bliver det muligt for arrangørerne at bestille billetter, mens de lokale og andre interesserede må vente til dagen efter. Forspringet kan bruges til at omsætte planlægningen til adgangskort. Også i år kan man opleve gamle forestillinger med nye navne eller spillet i et andet regi.

Tilskuere er jo på sin vis selve forudsætningen for at spille teater, og de over 100 turnerende børneteatre håber selvfølgelig på fulde huse og fyldte bænkerækker, når de skal spille forestillinger i løbet af  Aprilfestival 2017, der afvikles 23.-30. april i Sønderborg.

Der er dog ingen tvivl om, at man især håber på, at der i den afsluttende weekend også befinder sig opkøbere i form af formidlere og arrangører (lærere, bibliotekarer, teaterforeningsfolk m.fl.) blandt publikum, som kan resultere i et godt salg af forestillinger til den kommende sæson.

Det er op til arrangørerne fra Teatercentrum og festivalværterne fra Sønderborg Kommune at søge at skabe de optimale betingelser for både teatrene og de forventede 3-400 tilrejsende formidlere.

Info om forestillinger

Det er ikke altid, at det lykkes at etablere de optimale fysiske rammer for de enkelte forestillinger, men det er i hvert fald vigtigt, at formidlerne kan finde frem til dem og i øvrigt bliver serviceret rimeligt af festivalen i form af skiltning, transport mellem spillesteder, cafemuligheder m.v.

En tilbagevendende kritik fra teatrene er, at festivalen er blevet så stor, at der kommer for få formidlere til de enkelte forestillinger – og det er heller ikke uvant at høre formidlerne klage over, at det er svært at skaffe sig et gedigent overblik.

Det færdige program på nettet – med risiko for aflysninger og ændringer – kan dog nu studeres i ro og mag frem mod festivalen.

Programmets små tekster om forestillingerne kan suppleres af teatrenes hjemmesider, Teaterkataloget Den Røde Brochure på nettet (https://drb.teatercentrum.dk); produktionsinfo på scenen.dk (www.scenen.dk/produktionssiden) – og anmeldelser her på portalen (Brug Søg-funktionen på forestilling eller teater), idet omkring trefjerdedele af forestillingerne er blevet anmeldt i indeværende eller forrige sæson(er).

Mest for formidlere

Fra tirsdag 18. april kl. 10 kan man som formidler bestille billetter online via sin profil i Teatercentrums FormidlerNetværk (nye kan tilmelde sig via dette link) – fra onsdag 19. april frem til lørdag 22. april er der mulighed for on-linebestilling for alle andre også.

Men der er fokus på formidlerne på flere fronter. Som formidler med deltagerkort  – der kan hentes sammen med en formidlermappe i Billetcentret på festivalen – har man bl.a. adgang til festivalcafeen og man bliver lukket ind før andre uden billet, hvis man tager chancen 'på døren' – og der ellers er plads til flere tilskuere.

Årets festival gentager også arrangementet New Case, hvor der er mulighed for at møde de nye teatre, der er med på festivalen for første gang (man skal tilmelde sig) – og der er stadig mulighed for at melde sig til årets faglige seminar, en oplevelseskonference omkring digitale virkemidler m.v. (se note)

En helt særlig begivenhed for formidlere er, når Kulturkongen.dk på festivalen uddeler sin årlige Arrangørpris, der gives til en formidler/arrangør, der gør en ekstraordinær indsats i forbindelse med turneteatrenes besøg. Det er producenterne, der indstiller – og prisen er en gratis turneforestilling, doneret af en af teatrene (se note).

Forbrugerorientering

Der deltager mange garvede formidlere på Aprilfestival, som har erfaring fra adskillige festivaler og styr på tingene, men her er lige lidt forbrugerorientering på falderebet for alle for at undgå eventuel forvirring, idet nogle af festivalens forestillinger har skiftet navn eller producent fra tidligere festivaler.

Det gælder bl.a.

– AbstraXteater: 'Pelle Erobreren' – forestillingen deltog i regi af Team Teatret på festivalen i Ringsted i 2012.

– Det Lille Turneteater: '…Om ikke at blive ædt' og 'Ingen verdens ting' – begge forestillinger har spillet i regi af Grønnegade Teater, men efter egnsteatres lukning er de blevet overført til Peter Holsts 'gamle' teater…

– Teater Lille Hest: 'Månen over Baobabtræet' – det nu lukkede Månegøgls gamle forestilling er sat op i nyt regi og med to spillere.

– Olsens Teater: 'Trip trap træsko'  – blev spillet tilbage i 1990'erne som en forestillingen fra Jytte Abildstrøms Teater, men taget med over, da Erik Olsen gik solo (anmeldt i 1996)

– Odsherred Teater: 'Kom igen, Kylling!' – er en ny version af 'Hane Hop!', der blev spillet af teatret for omkring 15 år siden (anmeldt i 2003)

– Teater NEO: 'Et stenkast herfra' – blev produceret i Mariehønen (og anmeldt i 2003) og nu taget op igen med delvis ny rollebesætning. Forestillingen, der handler to drenges fatale leg, hvor de smider sten ned på kørebanen fra en vejbro, så det ender med død og lemlæstelse for bilister, er jo her 15 år efter premieren blevet uhyggeligt aktuel efter tragedien på Fyn i august sidste år – og de mange efterfølgende kopi-fjolser.

På årets festival i Sønderborg er mange andre aktuelle begivenheder og temaer indkapslet i vedkommende scenekunst for børn og unge – og deres voksne.

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere