Af: Kirsten Dahl

15. juni 2011

Forældrepjok og broderkærlighed

’Jeg hedder altså IB!’ er en barsk fortælling om at miste og om ikke at blive accepteret En forestilling som traditionen tro i Teatret NEO's regi bliver spillet med tempo og nærvær.

Ka' man det – lege med lig i dansk børneteater? Endda børnelig?

Ja, for den slags groteske ordmanøvrer er en del af Anna Panduros dramatikerstil, og det er naturligvis ikke for at skræmme børn eller på anden vis være voldelig eller overskride grænser, men for at fortælle en historie om hvordan det er at savne en afdød bror, og hvordan det er ikke at blive set og anerkendt af sine egne forældre.

Sådan har Ib det. Det er hans situation. Og Teatret NEO har efterhånden gjort det til sit kendemærke på meget direkte vis at omplante unges vanskeligheder til scenen. Det gjaldt i 'Det tavse skrig', i 'Miraklernes tid', i 'Katrine kalder' og nu også i 'Jeg hedder altså IB!'.

Ibs forældre ænser og respekterer ikke Ib for det han er og det han går op i. Drop det, lad være og opfør dig som din bror – bliv som ham, ellers kan du ikke være med på holdet, er forældrenes ufølsomme forhold til Ib.

Holdet er tilværelsen i det hele taget og i særdeleshed Ibs fars fodboldhold. Det hold, som Ib bliver læsset ud af – modsat hans storebror Tom, der ligefrem ligger i front. Ib elsker Tom for hans fodboldpassion, og Tom tilsvarende Ib for hans opslugthed af videnskab.

Energi og sårbarhed  

De to drenges følelser for hinanden og det absurde og forkerte, men ikke desto mindre fra virkeligheden genkendelige i forældrenes væremåde over for Ib, brænder igennem.

Det skyldes i høj grad Erik Viinbergs og Søren Zacho Rubys dynamiske og meget nærværende spil. Som sammentømrede Fy- og Bi-brødre råhygger de sig sammen i kælderdrengeværelset. De dyrker at se Frankenstein-film. De går ind på hinandens præmisser, fordi de elsker og respekterer hinanden.

Og vi tror på dem, som de to skuespillere kurer rundt og springer energisk op fra sækkestolen når monstergyserfilmens gys og gru giver dem livsenergi. Men Tom dør. Ved et trafikuheld som Ib føler sig skyld i.

Forældrene tackler det helt hen i vejret forkert og begynder sågar at kalde Ib for Tom, deraf forestillingens titel. Så hvad er der at gøre for Ib andet end det indlysende at søge at skaffe Tom tilbage ved hjælp af videnskabelige eksperimenter.

På den konto redder Ib – som noget af et sammentræf og heldigt for historiens regnestykke – en sød piges lillebror. Og pigen – ja hun falder for Ib, der ellers aldrig troede, at sådan en hjernenørd som ham skulle have held med 'det med piger'.

Som det nok fornemmes appellerer teksten til fart og tempo, som samtidig lader den de bagvedliggende følelser, som det hele angår, komme frem. Og som sådan har Gitte Aagaard iscenesat den. Meget ligefrem og konkret.

Men frem for alt lykkes forestillingen takket være de to skuespilleres evne til med energi og sårbarhed i spillet at lade os mærke, hvad der er på spil mellem dem. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.